Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Misständer vid kallstart första minunten NG9-3 Aero -09

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Misständer vid kallstart första minunten NG9-3 Aero -09

    Hej!Problem men 9-3 misständer första minuten vid kallstart går som skit och svårstartad vid kyla , Motorlampan tänd felkodP:1344 Powertrain misfire during start cylinder 2.ignition coil power output stage 2 short to B+.
    Jag har bytt tändstift,tändspolar kablaget+spolarna uppmäta på verkstad samt bytt tändmodulen hjälpte inte hmm tips mottages tacksamt.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Biopower? Bensin eller E85 i tanken?

    Kanske dålig spridare? Testa skifta plats på spridarna och se om felkoden följer spridaren.

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Nå vet ikke jeg hvordan du kom fram til "definisjonen" av P1344, men iht. WIS er den:"Joniseringssignal eller trigg, tändspole 4 till CDM, avbrott/kortslutning", og da under forutsetning at det ikke er feil ved selve CDM.

    Siden det er byttet (og målt ifm.) så mange relevante deler, og i tilfelle dette ikke er en biopower motor/går på etanol, kan det være en tanke å se litt på dette kaldstartproblemet: http://forum.saabturboclub.com/showt...insugsventiler. Jeg har ikke sett notert feilkoder i de mange rapporterte tilfellene, og at en ev. feil med innsugingsventiler skulle kunne sette en slik kode er vel heller ikke helt åpenbart, men likevel -.

    Ved en ev. mistanke er det kompresjonstest ved kald motor som må være et første steg å ta. Når en leser gjennom postene i de to refererte lenkene, er det i flere tilfeller én sylinder som "har det værst".

    Hvor langt er bilen kjørt?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    ca:17000mil

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    I tilfelle det ikke har vært fokusert bare på sylinder #2, men også #4, kan det være en tanke å notere at Clutchman og AnteO sine verifiserte kaldstart/ventilproblemer kom ved hhv. 15800 mil og 14k mil. Tilfellene i USA har (vel i hovedsak) vært fra ca. 10000 mil og oppover. Og når jeg leser i tråden til den refererte lenka ser jeg at AnteO fikk opp P0301 - som viste seg å peke på rett sylinder med ventilfeil.

    Så kanskje ER en kompresjonstest noe å tenke på i tilfelle ingen andre idéer kommer opp?

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    ok tackar!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Misständer ibland vid kallstart OG9-5
    Av BizzyD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2017-05-03, 08:32
  2. NG900 -97 misständer och rycker vid kallstart
    Av Uppenberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 21:01
  3. Dålig sync på 5an vid första växling efter kallstart?
    Av Micke P i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •