Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Byta till T16 i en og900 2.1i?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    10091

    Byta till T16 i en og900 2.1i?

    Hej!

    Nu har jag googlat och googlat men blir inte klokare!

    Jag har en og900 med B212, alltså 2.1l 16v. Jag vill stoppa i en turbomotor men har lite funderingar.
    Är det någon som har koll på hur mycket som skiljer i elväg?
    Om man skaffar en donatorbil, är det då enklast att byta hela elsystemet eller separera motorelen från resten?

    Hoppas att någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i detta

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    elen kan även skilja mellan årsmodellerna, sen har du styrning till turbo mm

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Det räcker med motorhärvan, boxen vid a-stolpen på pasagerear sidan, kablage till spridare.
    Skall du ha APC så är det den härvan också, med knacksensor, var noga och inte skada den kabeln.
    Sedan till magnetventilen.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Hej,
    Ta du bara motorstyrningen, resten är likadant, speciellt de sista årsmodellerna hade kabelmattor som innehöll "allt" och passade mot samtliga varianter.
    Med allra största sannolikhet kommer din donatorbil vara en 900S som har Lucas-systemet vilket inte är jätteuppskattat...
    Då kan du passa på att installera Trionic 5 när du ändå håller på, vevaxelgivaren blir ju lätt att få dit då du ändå har motorn bredvid bilen i utgångsläget.

    Med vänlig hälsning
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Detta har jag gjort en gång, för länge sen...

    -Ta styrsystemet från donatorbilen (skarvat med kontaktstycken mot bilen vid luftintaget på passagerarsidan)
    -Ta tändmodulen med tillhörande kablage och spole från donatorbilen (och fördelare)

    Man skarvar sedan in lucas-signalerna till bilen via kablarna i de två kontaktstyckena, ex. bränslepump, varvtal, tändning, evap etc. Därtill kopplar man ur EZK-tändningen och sätter istället dit tändmodulen från donatorbilen i vänster främre hjulhus (turbo-tändningen är vakumstyrd medan 2.1an har elektroniskt reglerad tändning).
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Mitt tips: inte värt jobbet.
    Byt insugskammen istället till en vassare turbo-kam, byt kedjeprimären till 7ans. Sen har du en riktigt trevlig bil. 2,1an är klart underskattad.

  7. #7
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Mitt tips: inte värt jobbet.
    Byt insugskammen istället till en vassare turbo-kam, byt kedjeprimären till 7ans. Sen har du en riktigt trevlig bil. 2,1an är klart underskattad.
    Ska man hålla sig till original B202S så kanske det inte är värt det, men en lätt påställd turbomaskin är ju en helt annan sak. B202S @ 1 bar är jäkligt trevlig
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Sant, men det finns ju också möjligheten att mycket lätt turbomata 2,1an också för en väldigt trevlig upplevelse. 2,1an har ju mycket bättre bottenvrid med ins lite större volym och högre kompression. Om man förutom tidigare tips sätter på en B202S-turbo och skruvar ner laddet till säg 0,2 så får man det trevliga bludder-ljudet och en himlans mysig bil. Jag tror till och med man skulle kunna skruva upp laddet lite till om man inte är jätterädd om motorn.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297
    Nu blev det mycket OT

    Men hur reagerar 2,1 på ännu vassare kammar än turbokammarna ?
    Tänkte t.ex. 9,25 kammar eller nått sånt ?

    En riktigt trevlig maskin med bra bottenvrid som jag lyckats få till är en B202L med aggregat från 9000 Aero och 900 prototypgrenrör med T25 flans
    Vid segdragning på låga varv går laddmätaren in på rött vid 2000rpm.
    Kan tänka mig att en T25 eller kanske en GT17 eller varför inte en Mitsu 13T ger ännu mer bottenfjong.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Ska man ladda den "på riktigt" så måste man ju kompsänka, annars kommer det gå illa
    Jag skulle kunna tänka mig att en T5-konvertering och en vettig mappning med mycket lätt överladdning, typ 0,2 skulle kunna ge en rätt förvånande bra motor.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    10091
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Hej,
    Ta du bara motorstyrningen, resten är likadant, speciellt de sista årsmodellerna hade kabelmattor som innehöll "allt" och passade mot samtliga varianter.
    Med allra största sannolikhet kommer din donatorbil vara en 900S som har Lucas-systemet vilket inte är jätteuppskattat...
    Då kan du passa på att installera Trionic 5 när du ändå håller på, vevaxelgivaren blir ju lätt att få dit då du ändå har motorn bredvid bilen i utgångsläget.

    Med vänlig hälsning
    Andreas
    Ja det blir nog en 900s att ta delar ifrån. Har hört mycket olika om lucas, vissa menar att det är bra och vissa inte. Hur som helst så vill jag regga bilen med nya motorn innan det blir trim.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Detta har jag gjort en gång, för länge sen...

    -Ta styrsystemet från donatorbilen (skarvat med kontaktstycken mot bilen vid luftintaget på passagerarsidan)
    -Ta tändmodulen med tillhörande kablage och spole från donatorbilen (och fördelare)

    Man skarvar sedan in lucas-signalerna till bilen via kablarna i de två kontaktstyckena, ex. bränslepump, varvtal, tändning, evap etc. Därtill kopplar man ur EZK-tändningen och sätter istället dit tändmodulen från donatorbilen i vänster främre hjulhus (turbo-tändningen är vakumstyrd medan 2.1an har elektroniskt reglerad tändning).
    LÃ¥ter ju ganska enkelt :P

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ska man ladda den "på riktigt" så måste man ju kompsänka, annars kommer det gå illa
    Jag skulle kunna tänka mig att en T5-konvertering och en vettig mappning med mycket lätt överladdning, typ 0,2 skulle kunna ge en rätt förvånande bra motor.
    Ja man kan ju självklart inte ladda på mycket i en orörd B212

    Det jag menade med ladda ordentligt på låga varv gäller ju självklart om man har en B202L/S från början och att det går att få riktigt bra bottenvrid även på dessa.
    En 900 T16 blir ju en helt annan bil om man går från en motor med TB03 och org styrsystem till T5 och TD04 (eller annat modernt aggregate)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    10091
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Mitt tips: inte värt jobbet.
    Byt insugskammen istället till en vassare turbo-kam, byt kedjeprimären till 7ans. Sen har du en riktigt trevlig bil. 2,1an är klart underskattad.
    Jag har 7ans primär i och tycker om motorn men mer pulver hade varit kul. 2.1an är helt klart en trevlig motor

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    10091
    Är det någon årsmodell som lämpar sig bättre att ta delar ifrån tro? Har en 900s -90.03 att tillgå. Saknas en del saker på den men kanske är värt att ragga tag i det som saknas istället för att skaffa en ny donatorbil.

  15. #15
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Du har allhelgonatur!😊
    I kväll börjar jag demontera en vit 900 S 1990,
    Motor borta. Lådan behåller jag till red rocket
    Men i övrigt är det mesta till salu och priserna är rätta med tanke på premiumvagnskvaliten
    Skicka pm så löser vi resten

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    10091
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Du har allhelgonatur!������
    I kväll börjar jag demontera en vit 900 S 1990,
    Motor borta. Lådan behåller jag till red rocket
    Men i övrigt är det mesta till salu och priserna är rätta med tanke på premiumvagnskvaliten
    Skicka pm så löser vi resten
    Tror det är just till motorn det saknas grejer på den. Har inte koll på vad heller riktigt. Men ska ha dig i åtanke om jag behöver nåt (Y)

  17. #17
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Bara maila för det finns mycket grejer i lådorna och jag klädde av motorn innan jag lämnde in den på åvc

  18. #18
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    En sak som är värd att ha i åtanke är att bilen måste vara tagen i trafik första gången (registrerad) absolut senast 1993-01-01 för att gå att registreringsbesikta med utbytt motor. Motorn man byter till skall vara försedd med katalysator och i originalutförande, värt att tänka på är att även transmission räknas som en del av avgascertifieringen.

    Är bilen av årsmodell 1993, eller en 1992 som av någon anledning registrerats väldigt sent (jag har t ex en bil av årsmodell 1990 som är registrerad först 1992) så kan det alltså vara kört.

    Motorn skall vara i originalutförande vid registreringsbesiktning så vill man vara säker på att slippa problem så är det Lucas CU14 som gäller (eller CU14.1 beroende på årsmodell, andra spridare och motorstyr resten är samma). Det går även att läsa ut på motornummer vad det är för motor och årsmodell och har man otur så kan de vilja kolla det också så det kan vara bra att ha koll på. Idealet är ju B202L, då kan man få 160hk (eller 175hk/185hk) på pappret vilket gör att bilen plötsligt är reggad med intercooler. Kan även vara så att det går att läsa ut transmission på motornummer, är osäker.

    Någonstans i bakhuvudet så har jag även för mig att man bör se till att motorn är av nyare årsmodell än bilen men detta tror jag är skitsamma i och med de "nya" reglerna som kom för några år sedan (tiden går fort).

    Som vanligt är det bedömningsfråga.... många har reggat direkt också med Trionic 5.5 så det behöver inte alls vara ett problem.

    Hur som helst är det Trionic 5.5 som gäller, finns inga alternativ Om man väljer att göra det före eller efter regg beror på hur feg man är

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    10091
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    En sak som är värd att ha i åtanke är att bilen måste vara tagen i trafik första gången (registrerad) absolut senast 1993-01-01 för att gå att registreringsbesikta med utbytt motor. Motorn man byter till skall vara försedd med katalysator och i originalutförande, värt att tänka på är att även transmission räknas som en del av avgascertifieringen.

    Är bilen av årsmodell 1993, eller en 1992 som av någon anledning registrerats väldigt sent (jag har t ex en bil av årsmodell 1990 som är registrerad först 1992) så kan det alltså vara kört.

    Motorn skall vara i originalutförande vid registreringsbesiktning så vill man vara säker på att slippa problem så är det Lucas CU14 som gäller (eller CU14.1 beroende på årsmodell, andra spridare och motorstyr resten är samma). Det går även att läsa ut på motornummer vad det är för motor och årsmodell och har man otur så kan de vilja kolla det också så det kan vara bra att ha koll på. Idealet är ju B202L, då kan man få 160hk (eller 175hk/185hk) på pappret vilket gör att bilen plötsligt är reggad med intercooler. Kan även vara så att det går att läsa ut transmission på motornummer, är osäker.

    Någonstans i bakhuvudet så har jag även för mig att man bör se till att motorn är av nyare årsmodell än bilen men detta tror jag är skitsamma i och med de "nya" reglerna som kom för några år sedan (tiden går fort).

    Som vanligt är det bedömningsfråga.... många har reggat direkt också med Trionic 5.5 så det behöver inte alls vara ett problem.

    Hur som helst är det Trionic 5.5 som gäller, finns inga alternativ Om man väljer att göra det före eller efter regg beror på hur feg man är
    Bilen är en inreggad -91.11 och den eventuella donatorbilen -90.03. Om man försöker med T5 känns det ju som att det kan bli strul om man tar motor och styrsystem från olika bilar, då stämmer ju inte avgascertifieringen heller? Som vanligt när det gäller besiktning så är det väl lotteri vad som går igenom och inte. Men då är frågan om det är bättre att fixa en nyare donatorbil eller om man ska chansa och bygga T5 på en gång. Nu satte du många funderingar i huvudet på mig

  20. #20
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Alternativt förbered triggerskiva och vevaxelgivare för T5 och köra Lucas vid reg. Då kör du med öppna kort och har reglerna på din sida.

    Min 99 reggades med T16 och T5 när den var FWD, men då är det en bil utan avgaskrav (årsm. 1975 eller äldre).
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

Liknande ämnen

  1. Byta till 9000 klädsel till og900
    Av markus21 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 22:33
  2. Byta till t16 og900
    Av betakotten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 06:02
  3. Byta till läderdamask på växelspaken OG900, tips...
    Av Bormark i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 10:35
  4. Byta till elhissar og900
    Av emde i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •