Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Ekonomiplåt till bakre skärmkanter NG9-3

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097

    Ekonomiplåt Ng9-3? skärmkanter hjulhus bak? går det att köpa plåten?

    Har fått rost runt hjulhusen bak på vår trotjänare går som en klocka och har trevlig utrustning men 27000 mil har satt sina spår i plåten bak.
    Vill behålla bilen ett tag till men vill inte köra runt med rost bak.

    är det enbart hela plåten bak som man kan köpa eller får man åka till en skrot och köpa urkapade delar?
    Sen att lyckas med plåtbytet är ju ingen lätt sak heller.

    eller är det ett för stort jobb så folk inte gör detta?

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336
    Det finns ekonomiplåt men det är en del jobb. Skarven läggs över C och D stolpe samt tröskeln.

    Edit: I ditt fall är det nog bättre att blästra, epoxygrunda och lacka.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Skyldig den 2017-10-31 klockan 16:07.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Hela bakskärmar kallar man normalt inte för ekonomiplåt och är ju en helt annan sak. Det TS far efter är ju just ekonomiplåt, alltså en skärmkant tex men till den modellen finns det inget sådant så man är låst till den originalplåt som finns, alltså hela bakskärmen. Tyvärr är inte prissättningen på NG9-3 plåt särskilt gynnsam, en ytterplåt bakskärm till 5D kostar tex 8500kr..........

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Kan ju finnas någon annan plåt med ungefär samma radie och pressning man kan använda.

    En bekant på ett annat märkesforum kunde inte få tag i skärmkanter till en halvudda bil, så han klippte ut en mall motsvarande sitt hjulhus i wellpapp, och åkte sedan till en stormarknadsparkering och satte igång att mäta på olika bilar som stod där, sedan fick han några modeller som matchade ungefär och en av dom hade tillgänglig ekonomiplåt som han sedan kunde beställa och svetsa fast

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Det var en kul lösning. Men har man inga andra alternativ så...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Ekonomiplåt Ng9-3? skärmkanter hjulhus bak? går det att köpa plåten?

    Får man flika in med en fråga om skärmkantfix: Jag ser aldrig i guider att folk blästrar baksidan, gör folk inte det? Det är väl oftast därifrån rosten kommer.
    Senast redigerat av masthugg den 2017-11-02 klockan 15:44.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Jag tror det är väldigt bökigt att komma åt. En bekant rostlagade bakskärmarna på sin 93ss och då jag ifrågasatte just varför han inte blästrade baksidan vill jag minnas att svaret var att det var svåråtkomligt. Tror det ligger plåtar ivägen.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Så folk ägnar så mkt jobb åt ena sidan och låter det va rost på andra? Inte konstigt att folk skriver att det aldrig håller mer än nån säsong.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Tigersåg på skroten är nog det som gäller för ekonomiplåt, dagens bilar hinner inte rosta innan de hamnar på skroten då det blir andra dyra fel

    Beroende på hur mycket plåt det är och vart det är så kan det faktiskt vara ett alternativ och bocka själv, tunn plåt (som det är i skärmar i regel) är ganska lätt att forma.

  10. #10
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Med batteritigersåg är det enkelt

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    med tanke på att det skrotas saab på löpande band och ibland bara för att man inte blir av med dem på en timme så ser jag det som ytterst tveksamt att nån ställer sig och byter skärmkanter på en nyare 9-3. Det är ju beundransvärt att någon har den intentionen men ja, förhoppningsvis räcker det ju med att slipa/blästra och kanske lägga in nån enstaka plåtbit. Annars om man vill ha en solid grund att börja på så är det nog enklare att köpa ett sådant exemplar att utgå ifrån.
    Att blästra bakifrån ser jag inte riktigt behovet av om det inte är rostigt i själva hjulhuset då? Skärmkanten består ju av ytterskärm och hjulhus och det är inte så ofta rosten kommer krypande från hjulhuset utan det börjar ju i själva skarven inifrån och kommer krypande utåt.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Ekonomiplåt Ng9-3? skärmkanter hjulhus bak? går det att köpa plåten?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Skärmkanten består ju av ytterskärm och hjulhus och det är inte så ofta rosten kommer krypande från hjulhuset utan det börjar ju i själva skarven inifrån och kommer krypande utåt.
    Ok tack för info. Jag är nybörjare på ämnet.

    När jag nyligen hade ner hjulhusfodret för första gången, eller rättare sagt satte tillbaka det för första gången, märkte jag att det blir ju ett betydande slitage på plåtkanten och dess lack när man pressar upp fodret och det skrapar mot denna kant. Det borde kraftigt bidra till att rosten kommer.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Hela bakskärmar kallar man normalt inte för ekonomiplåt och är ju en helt annan sak. Det TS far efter är ju just ekonomiplåt, alltså en skärmkant tex men till den modellen finns det inget sådant så man är låst till den originalplåt som finns, alltså hela bakskärmen. Tyvärr är inte prissättningen på NG9-3 plåt särskilt gynnsam, en ytterplåt bakskärm till 5D kostar tex 8500kr..........
    Varför skrev jag ekonomiplåt, det skulle ju bara stå plåt. Vet vad skillnaden är. Tack för rättelsen. Det har faktiskt gått att få tag på orginalplåt riktigt billigt ett tag men det börjar sina nu också. Och till TS tycker jag som jag skrev i första inlägget att blästra och lacka är rimligare alternativ i detta fallet.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Originalplåten till äldre 9-3 och 9-5 är fortfarande billigt. Det verkar vara till NG9-3 det är dyrt rent generellt. Möjligen beror det på att de lejer nevs för pressandet om de har dessa verktyg.

  15. #15
    Grundladd GRPs avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -

    Ekonomiplåt bakskärm? NG9-3

    Finns det skärm bak att köpa till 9-3 NG? Mina går inte att laga...
    9-3 SS 2.0t BioPower -08

  16. #16
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Orio har hela bakskärmen.

    Vänster 12 798 782 Benämns: Sidoplåt bakre kpl inkluderar vattenränna.
    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901

    Höger har utgått.

    Annars finns "Sidoplåt Ytterplåt Bakdel".

    Vänster 12 801 352

    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901



    Höger 12 801 354

    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901

  17. #17
    Grundladd GRPs avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Tack!

    Är "12 801 352" samma som bakskärm fast utan vattenränna?
    9-3 SS 2.0t BioPower -08

  18. #18
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Det är nr 13B på bilden på Orios hemsida.

  19. #19
    Grundladd GRPs avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    12 och 13B ser likadana ut, eller?
    9-3 SS 2.0t BioPower -08

  20. #20
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    12 är hela sidan. Vilket 12 798 782 är. Lite komiskt den är billigare.

Liknande ämnen

  1. Lim till list bakre skärmkanter OG9-5
    Av Wipperman i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-04-16, 15:16
  2. Ekonomiplåt till Saab 99
    Av _Tegel_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-05-11, 08:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •