Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Uppdatera bromsar NG9-3 BP -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Uppdatera bromsar NG9-3 BP -08

    Hej,
    jag ska hjälpa flickans pojkvän med han bromsar på SAABen, dålig bromsverkan.
    Jag tittar på att byta komplett sats fram till speedparts sats, https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...s-9-3-9-5.html eller https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...r/xb31401.html
    Är dessa satser prisvärda eller finns det alternativa satser. Eventuellt beställer jag endast ventilerad skivor och belägg orginalmonterade. Bakbromsarna kommer också att bytas till liknande skivor som fram.
    Några andra tips på satser mottages tacksamt.
    // Vallenman

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Exakt vilken modell gäller det?
    dålig bromsverkan såsom problem med besiktningen eller vill ha kraftigare än original?

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 122
    Dålig bromsverkan låter som bilprovningens anmärkning och då kan ju det handla om byte av slitdelar samt vätska och kanske en välbehövlig avluftning.
    Eller är det som PelleJ undrar att originalbromsarna skall uppgraderas?

    Välkommen till STCS och passa på att läsa detta goda råd Lathund för inlägg om felsökning

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej,
    Bilen är en 9-3 Vector BioPower 2,0 -08, Inga klagomål på senaste besiktningen. Bromsarna känns som dom inte tar till 100%, har själv inte provkört bilen pga gipsat ben.
    Däremot är skivorna spåriga/rostiga och behöver svarvas om med risk för att hamna under godkänd tjocklek. Höger bakbroms har en tendens på anläggning och kommer jag att byta glidpinnarna och trycka ut/in kolven ett antal gånger. Killen vill ha kraftigare bromsar.
    // Vallenman

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 124
    Medlem#
    7182
    Ofta inget fel på glidpinnarna, det som däremot händer är att oken bak som är i aluminium oxiderar så att gummibussningen där glidpinnen faktsikt glider nyper runt glidpinnen istället.

    Löses enkelt med att ta lös oket och peta ur gummibussningarna och ta sedan en kniv eller lite försiktigt med en rundfil och fila bort all oxid. I vissa fall kan det vara läge för nya gummibussningar då de kan bli deformerade.

    Det som ofta kan vara problemet både fram och bak är att själva beläggen rostar fast i både oket och/eller bygeln och då får man rätt "dålig" bromsverkan, man känner det ofta genom att man behöver ganska mycket pedaltryck vid mjuka inbromsningar. Vid besiktning etc brukar detta inte vara ett problem då bromsvärden oftast är OK men det krävs onödigt högt pedaltryck.

    Är belägg och skivor slitna så påverkar det också såklart och gammal sunkig bromsvätska också.

    Vid smörjning av gummidetaljer så ska inte petroleumbaserat smörjmedel användas då det kan skada gummidelarna, ATE t ex har smörjmedel som är tänkt för bromscylindrar/bromsdetaljer etc.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Vara, Kvänum
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10896
    Jag har en likadan saab och gav mig på att byta skivor på framaxeln. men så sket det sig då jag har lyckats "runda-av" den sista låsskruven på skivan som kräver en insex 7 :-( så nu misstänker jag att jag måste borra loss den.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Haggiz Visa inlägg
    Jag har en likadan saab och gav mig på att byta skivor på framaxeln. men så sket det sig då jag har lyckats "runda-av" den sista låsskruven på skivan som kräver en insex 7 :-( så nu misstänker jag att jag måste borra loss den.
    Körnare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 122
    Bättre att dunka i en aningen för stor torxbitshylsa och ta slagskruvmejseln, funkar varje gång.

Liknande ämnen

  1. Uppdatera SID i OG9-3
    Av ahlis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 19:35
  2. Uppdatera bromsar 9000-86
    Av Airflowniklas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 21:24
  3. Uppdatera AS1 i 9-5SC
    Av Tryffeln i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 17:53
  4. Uppdatera bromsar 9000
    Av the_Mattsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-05, 00:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •