Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Felsökning kupéfläkt OG9-5

  1. #1
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    90

    Felsökning kupéfläkt OG9-5

    Kupéfläkt med tillhörande reglerdon ger inga felkoder som man har någon nytta av vid felsökning. Båda är minst sagt bökiga att komma åt för mätningar och den enda punkten är utgången från pinne 14 på ACC-enheten. Den ger mellan 0 till 5 V för att via reglerdonet styra strömmen genom fläktmotorn. En massa tänkbara fel ger inget som helst utslag på styrspänningen så ACC'n har ingen aning om vad som egentligen händer.

    Ett sätt att utesluta vissa fel är att mäta strömmen genom fläkten (fläktsäkringen) och se om den följer inställningen av fläkthastighet på ACC'n. En amperemeter behövs men att ersätta fläktsäkringen direkt med en mätare är inget att rekommendera. I normala fall kan strömmen vara upp till ca. 35 A och en DVM är väldigt oförlåtande om den max klarar t.ex. 5 A (om motorn är blockerad eller reglerdonet kortslutet blir det ändå mer). En fungerande variant är att mäta strömmen genom ett shuntmotstånd och se vad spänningsfallet blir. Överspänning är mycket snällare mot en DVM, pyttelite ström går den vägen.

    Man kan ta en säkring och klippa av överdelen och bryggan mellan flatstiften. Något som ger ett litet men känt motstånd löds in mellan flatstiften och två trådar (kan vara hur tunna som helst nästan) löds också in på stiften och dras ut till voltmetern. En bit järntråd duger bra som shunt, diam. 1,0 mm och 50 mm längd blir ca 10 milliOhm. 5 A blir 50 mV och min DVM har 200 mV som känsligaste område. Motsvarar 20 A genom shunten och den pallar för mycket mer. (rätt taskig noggrannhet blir det för järn ändrar motstånd när det blir varmt)

    Kom just in efter att ha testat på detta vis och dåligt luftflöde berodde varken på fläkt eller reglerdon. Strömmen följde ACC-inställningen på rätt sätt från noll till max. Kankse något av alla spjäll som tillfälligt har/hade fastnat, defroster vintertid är rätt bra att ha och jag slapp riva ur fungerande delar.

    ACC'n har mycket egna åsikter om hur fort fläkten ska kunna snurra så det blir lite olika fläktström beroende på temperatur på motor, kupé och uteluften.

    Reglerdonen finns i två varianter, ändrades under 2005, men båda har samma specifikationer. Den äldre med art.nr. 4869319 finns gott om som begagnade, den senare 5468152 betingar fantasipriser om man ens hittar någon (gissa vilken jag råkar ha). Har testat den äldre modellen (1999) mot en reservfläkt (från 2007) på labbänken och det fungerar alldeles utmärkt. En misstanke är att det senare donet är en snikvariant från Valeo med sämre prestanda/hållbarhet. Den äldre var märkt ACCEL AB.

    Det borde gå att kapa kablarna till trasigt reglerdon (oavsett modell) och skarva in det äldre. Kopplingschemorna skiljer sig lite mellan årsmodellerna men bara på hur jordarna är dragna, mot fläktmotor och ACC är det lika.

    SAAB-iska "reglerdon" = "fläktmotstånd" på annat håll
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Har du kollat lödningarna i reglerdonet? på min 9-3:a jag hade var det sprickor i lödningen till kablarna på reglerdonet och det orsakade att fläkten funkade lite intermittent.
    Jag kunde rycka lite i kablarna vid reglerdonet för att få fläkten att gå igång, testa att sätta fläktläget på max och ryck lite i kablarna.

    Fläktmotstånd är egentligen helt fel ord för reglerdonet/styrmodulen då det inte alls är ett motstånd utan en modul som med hjälp av en MOSFET slår av och på strömmen till fläkten. I alla fall på bilar med ACC, de som har manuell vred har ett riktigt motstånd men det sitter framme vid kupéfläkten och inte vid passagerarens fötter.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av KevinD den 2017-10-30 klockan 14:17.

  3. #3
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    90
    Testerna hittills visar inga fel på reglerdonet. Styrspänning och ström genom fläktsäkringen följs åt som dom ska. Ska upprepa mätningen några gånger för säkerhets skull. Problemet är oåtkomligheten för delarna (som inte sitter lika på 9-3 & 9-5). På 9-5 sitter tydligen modulen på förarsidan av mittkonsolen, högt upp och gaspedalen är i vägen.

    Reglerdonet har en linjär funktion mellan styrspänning och ström så det kan ju ses lite förenklat som ett styrbart motstånd. Noll volt in = ingen ström och 5 volt in ger ca. 35 A och det är nog en mosfet som du säger. Inte mycket annat tål den strömmen och mosfetar tål värme/överbelastning bättre än vanliga bipolära transistorer som gärna får härdsmälta och kortsluts när de pressas.

    Ska riva ner handskfack och annat på högersidan så att man kan kika på hur armarna som ändrar spjällen rör sig. Kan vara där som något hänger upp sig. Har i alla fall lite fesljummen luft i defrostern nu om vintern slår till. Har fungerade utbytesdelar men röven på tröskeln och huvet ovanför pedalerna är ingen favorit i trångt och kallt garage. Väntar helst in vårvärmen för såna övningar.
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Reglerdonet sitter i locket till kupéluftfiltret. Det vill säga på passagerarsidan av mittkonsolen. Demontera handskfacket så kommer du åt det. (För att demontera det helt så behöver akvariet öppnas.)

    Mitt inlägg från då jag hade problem med min 9-5 biopower -05.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1425834

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av mioh den 2017-10-31 klockan 08:06.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det jag upplever som vanligast med 05- är att fläkten går men med dåligt flås. Nytt fläktmotstånd har varit åtgärden varje gång.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    90
    Placeringen hade jag hittat på Saabcentral (i Trumpistan) och i det finstilta ser jag nu att det var för 1999. Bra att ni rättar felet, hade inte blivit glad om jag demonterat en massa delar på fel ställe och sedan upptäckt att den satt på andra sidan.

    Jag ska hårdtesta reglerdonet jag köpte på skroten innan jag byter. Måste fixa en strömkälla modell kraftig först (minst 30 A) och förankra reserv-fläkten ordentligt först, det är bra drag i och från den (bakåtkammat på nolltid). Jag antar att modulerna med art.nr. 4869319 och 5468152 har samma hålbild eftersom båda suttit i samma årsmodell?

    .. och tack för all information, har sparat en gubbe från en massa onödigt krypande på bilgolvet!
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Ja håll i fläkten ordentligt om du kör den löst. Jag hade ur min och körde med ett nätaggregat till en server för att testa, den sparkar rejält när den drar igång

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    90
    That was some fan!
    Tack Kevin - hittade i kulturlagren ett nätaggregat till PC som klarar runt 35 A på 12 volten.
    Som vanligt bra hjälp här om var man ska leta!
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  9. #9
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    90
    Sammanfattning:
    Reglerdonet var trasigt och byte till ett av den tidigre varianten gav friska fläktar i kupén igen.
    Båda varianterna (nyare 5468152 & äldre 4869319) har samma mått och anslutningar, t.o.m.
    kabelfärgerna var samma. Samma specifikation, kretskort och schema/komponenter
    verkar vara identiska. Skarvat med ändhylsor på kablarna och sockerbitar av bra kvalitet.

    Lång variant:
    Har öppnat och mätt på båda varianterna, på labbänken fungerade båda men originalet funkade
    inte i bilen när jag monterade tillbaka det. Koll under mikroskop visade lite sämre kvalitet på
    lödningarna på den nyare varianten. Lite grå och gryniga och jag lödde om mosfet och kablar
    innan återmonteringen. Mera mätningar visade att kortet var känsligt för böjning och felet var
    att mätshunten R10 hade hårfina sprickor i lödpunkterna. Den extra resistansen gjorde att
    regleringen fungerade men strömmen blev alldeles för liten (resistansen ökade till det femdubbla
    som mest = krypfart på fläkten).

    Vid monteringen av nya varianten hade man satt gummipackningarna på locket först och sedan
    mosat ner kortet så att skumgummit låg klämt mellan kort och kåpa på några ställen. Kortet har
    suttit i spänn ända sedan det monterades och med alla temperaturcykler det varit med om är
    det inte konstigt om lödningar ger upp. Två olika material, glasfiber och plåtmotstånd som böjts
    och sedan frysts/ugnsbakats blir inte bra. Frågan är också om inte den nya varianten är tillverkad
    med blyfritt lod och då blir det riktigt illa. Man eldar i värsta fall upp ca 60-70 watt i mosfeten så
    kylflänsen blir ordentligt varm så miljön är inte alls förlåtande.

    DIY-förslag:
    I - Löd om alla paddar till R10, mosfet och kablar med gammalt blyat lödtenn.
    II - Byt mosfeten. (men inte BC547B, den sitter så inkopplad att den är nästan åsksäker)

    Lite annat:
    Det ligger 12 V på mosfeten (och kylflänsen) även när tändningen är av.
    Tjuvström blir läckströmmen genom mosfeten, max 250 uA, i mitt fall 80 uA men om mosfeten
    fått mycket stryk/pajat kan läckströmmen öka. Dra säkringen till fläkten för att kolla om
    tjuvströmmen minskar.

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    62
    Vet att detta är en skitgammal tråd men jag ville bara inflika med mina erfarenheter att Bagpipes förslag för fix faktiskt fungerade för mig. Eftersom detta är en del som dom tar sjuka priser för och som mekaniskt är jobbig att byta så vill jag inflika om DIY fix som kan fungera med mindre demontering.
    Jag har haft problemet att förra sommaren så blåste fläkten typ inget alls när det va varmt. Men sen konstigt nog under vintern när man skulle blåsa bort imma så verkade det som att fläkten fått liv igen och blåste på bra. Men nu när det blev varmt ute så la fläkten av igen. Den blåser lite när man startar bilen för att efter en stund stegvist minska till ingen fart alls nästan.

    Jag har mätt strömmen på fläktmotorn med en ampere mätare som man bara sätter runt kabeln med sån klämma. Och med reglerdonet kallt och fläkten ställd på max så fick jag ett utslag på 14A och direkt så ser man att strömmen sakta kryper nedåt vartefter enheten blir varmare för att efter någon minut va nere på 12A.
    Efter att jag plockat isär regelrdonet och lödit på nytt lödtenn på R10 motståndet (ser ut som en platt lång plåtpinne som går tvärsöver kortet närmast där kablarna ansluter. Den sitter på sidan mot kylflänsen så du ser den inte så enklet men du behöver bara löda på baksidan ordentligt så du ser att du värmt upp allt och lödtenner verkligen flyter ordentligt.

    Efter detta ingrepp så mätte jag strömmen på fläkten igen och nu va den uppe på 25A och med en skillnad att nu kör den stabilt också och efter att stått på i 5-10 minuter så va det fortfarande 25A och hade bara diffat +-0.1A under tiden.

    Det vore ju dumt att alla "trasiga" reglerdon kastas och blir bristvara när felet är att man övergått till blyfritt tenn och får materialutmattning på en kritisk komponent som enkelt går att löda om.

    4 användare gillar detta inlägg


    Rated R for Retarded
    Saab 900 2.3i -95 Såld
    Saab 9-3 Aero Coupé -00 E85 420Nm

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Min kupefläkt går bra, men har ett högfrekvent kvittrande efter en stunds belastning nu i sommarvärmen. Mycket irriterande ljud att ha på långfärder. Går det att smörja fläkten eller är byte det enda som gäller?
    9-5 -04 2.3t.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det där brukar bero på att det kommit in något skräp och satt sig på något dumt ställe, inte fläkten i sig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Suck. Ja det är väl iofs goda nyheter. Ska öppna upp o städa kring fläktmotorn, och byta filter o dammsuga därbak så får vi se.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Eller så väntar man bara så brukar det lösa sig själv när skräpet blir "utslitet".
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Finns få saker som är lika hållbara som löv i ventilationssystem dock, hade ett löv i en bil som lät illa i flera år innan jag lyckades få bort det
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Prova att blåsa med tryckluft så kanske man kan flytta på skräpet.
    Sen täppte jag till där man kan tänkas få in löv.
    https://saab9000vector.blogspot.com/...rande-fel.html

Liknande ämnen

  1. Felsökning ACC på OG9-5
    Av dboy i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2023-05-07, 08:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •