Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nyinköpt OG9-5 med allehanda problem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Nyinköpt OG9-5 med allehanda problem

    Hej,
    Jag köpte en saab 95 igår och när jag kört en stund så smäller de till, kunde inte höra vart ifrån och den stendör och jag är okunnig med bilar men på instrument brädan stod det kylarvätska, öppnade motorhuven ovh den var väldigt varm. Nån som har tips? Säkring eller något?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Tja, har du kollat kylarvätskans nivå? Den tillsammans med oljenivån är ju det mest viktiga att hålla reda på i hela bilen, stor risk för paj motor annars. Fortsatte du köra länge efter att varningen tändes? Varmt motor-utrymme är annars rätt normalt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Tja, har du kollat kylarvätskans nivå? Den tillsammans med oljenivån är ju det mest viktiga att hålla reda på i hela bilen, stor risk för paj motor annars. Fortsatte du köra länge efter att varningen tändes? Varmt motor-utrymme är annars rätt normalt.
    Nej det small till sen dog den, och sen var det som det som batteriet var dött när jag försökte starta men det var det inte utan det gick ha på tändningen och så. Men det stod inte något innan den dog. Utan det var efter den dog som det stod kylarvätska. Okej jag ska strax åka och kolla upp det så ska kolla olja och kylarvätska. Vet du hur man ser om det är säkringar som gått? Läste något om kamrem? Men dör motorn om den går sönder?
    Tack för svar och råd

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Vad är det för bil och motor, mer än "95"?
    När du vrider på startnyckeln dimmas varningslampor och lyktor och liknande? Eller är det som om absolut ingenting händer?
    Går det att rulla bilen? Går det att rulla igång den?
    Det finns många anledningar till att en motor stannar om den går sönder. Det finns även ett fåtal anledningar till att det tar tvärstopp i motorn när den går sönder.
    /Johan

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Saab 95 är fina bilar


    Visst är det tråkigt när en nyinköpt bil inte är håller måttet men det gör ändå inte att våra regler inte gäller
    §3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.



    Saab 9-5 har inte kamrem på bensinmotorerna så berätta gärna lite mer om vad det är för bil du köpt
    Detta är ett inlägg väl värt att läsa först -> Länk

    Om det står att du skall kolla olja och kylvätska undrar jag definitivt vad du har för bil och hur bilen meddelar dig denna information?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-10-28 klockan 16:02.

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Jag tycker du skall kontakta en bra verkstad och be om felsökning och förslag på reparation med prisuppgift.
    Återkom sedan gärna med svaret. Kanske kan du fixa det själv. När du VET VAD som är fel.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Tja, har du kollat kylarvätskans nivå? Den tillsammans med oljenivån är ju det mest viktiga att hålla reda på i hela bilen, stor risk för paj motor annars. Fortsatte du köra länge efter att varningen tändes? Varmt motor-utrymme är annars rätt normalt.
    Nu startade den men bakhjulen har låst sig och hur löser man det på plats, eller är det bara bärgare som gäller? Vad är det som händer, haft bilen i en dag...

  8. #8
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 265
    Medlem#
    6770
    Det enda jag vet som kan få bakhjulen låsa sig på en framhjulsdriven bil det är bromsarna, och du har vanlig färdbroms och du har parkeringsbroms. Förmodar du dragit i handbromsen på en bil som tidigare ägare aldrig använt handbromsen på och nu kärvar den så att den låser sig. Inte så enkelt att lära sig felsöka och reparera bilar men har du ingen i din närhet, kompis, granne etc som kan hjälpa dig?

Liknande ämnen

  1. Lambdafråga på nyinköpt bil 3.0V6
    Av doc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 17:51
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-07, 12:53
  3. Små problem med nyinköpt SS
    Av Drotz i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •