Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ojämn tomgång ng9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Ojämn tomgång ng9-3 B207

    Hej! Har nu fått tillbaka min 9-3 ss aero från verkstaden där dom bytte balans axel kedja drev o släppor (auktoriserad Saab verkstad)

    . (Kedjan hade slagit sönder ena släppan)

    Bilen är jätte go att köra nu o vibratons fri när man kör!

    MEN när man står still dvs när bilen står på tomgång så är den jätte konstigt varvar av sig själv och rör sig framåt [ rycker till] i motorn. inte hela tiden utan då o då o den varvar från 7-800 varv till 1100 för att sedan sjunka och börja om igen.
    Inga rassel från kamkedja eller balanskedja hörs
    Men min tanke är kan verkstaden ha fått kamkedjan fel då dom använde den befintliga?
    Alltså att avgas o insug inte riktigt synkar?
    Men varför sker det bara då och då?
    Verkstaden påstod att bilen behövde lära sig ändlägen på gasspjäll spridare o dylikt för att bilen varit strömlös under tiden av bytet ( 1 dygn )
    Har nu kört en del med den idag och felet kvarstår så deras illusion av att bilen ska lära sig går ju bort. Vad tror ni som faktiskt är uppriktigt duktiga på SAABARNA?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Men tomgång och rör sig framåt? Är det automat eller? Då har den ju dragläge hela tiden till du släpper broms. Med manuell så händer ju ingenting med koppling nedtryckt. Men om tomgång svajar eller den hostar/dör vid frikoppling (manuell) så är luftläckage vanlig orsak. Tex någon av de smala gummislangarna. Kanske någon som lossnat från nån nippel.
    Men visst adapterar bilen på nytt efter att varit strömlöst, men det brukar lösa sig hyffsat fort.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Hej det är en manuell!
    Luft läckage låter också rimligt!
    Vilka slangar hade du börjat kolla?
    Vilka är vanliga? Några som verkstaden kunnat komma åt nu när dom bytt kedja?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Flairr Visa inlägg
    (auktoriserad Saab verkstad)

    Verkstaden påstod att bilen behövde lära sig ändlägen på gasspjäll spridare o dylikt för att bilen varit strömlös under tiden av bytet ( 1 dygn )
    Har nu kört en del med den idag och felet kvarstår så deras illusion av att bilen ska lära sig går ju bort. Vad tror ni som faktiskt är uppriktigt duktiga på SAABARNA?

    Reklamera direkt!!

    De är uppenbarligen inte klara med jobbet om det finns ett fel som inte fanns innan de började
    och det låter som de inte har full koll

    Börjar du pilla själv vill de kanske inte lösa problemet utan skyller på något du gjort som de inte kan ansvara för

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Nä precis dom sa att jag skulle köra över helgen men återkomma om de inte var bättre på måndag. Så åker tillbaka dit

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Att titta efter en lös slang kan du såklart göra och hittar du något så fota lite innan du rör något så borde du ha lite prutläge på jobbet om du får göra deras jobb
    men gör inga större ingrepp med att byta något

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Flairr Visa inlägg
    Hej! Har nu fått tillbaka min 9-3 ss aero från verkstaden där dom bytte balans axel kedja drev o släppor (auktoriserad Saab verkstad)

    . (Kedjan hade slagit sönder ena släppan)

    Bilen är jätte go att köra nu o vibratons fri när man kör!

    MEN när man står still dvs när bilen står på tomgång så är den jätte konstigt varvar av sig själv och rör sig framåt [ rycker till] i motorn. inte hela tiden utan då o då o den varvar från 7-800 varv till 1100 för att sedan sjunka och börja om igen.
    Inga rassel från kamkedja eller balanskedja hörs
    Men min tanke är kan verkstaden ha fått kamkedjan fel då dom använde den befintliga?
    Alltså att avgas o insug inte riktigt synkar?
    Men varför sker det bara då och då?
    Verkstaden påstod att bilen behövde lära sig ändlägen på gasspjäll spridare o dylikt för att bilen varit strömlös under tiden av bytet ( 1 dygn )
    Har nu kört en del med den idag och felet kvarstår så deras illusion av att bilen ska lära sig går ju bort. Vad tror ni som faktiskt är uppriktigt duktiga på SAABARNA?
    Jag har liknande fel, min V6a. Den varvar upp till mellan 1500-1700 på tomgång och så kan det falla ner och gå up igen hela tiden. Verkar som det bara händer när motorn är varm.
    Har de löst det på din bil? Om ja, vad var problemet?

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av phoenixkrille Visa inlägg
    Jag har liknande fel, min V6a. Den varvar upp till mellan 1500-1700 på tomgång och så kan det falla ner och gå up igen hela tiden. Verkar som det bara händer när motorn är varm.
    Har de löst det på din bil? Om ja, vad var problemet?
    Då är problemet löst. Min kunskap om motorn är dålig (har skruvat mycket förr) så jag lämnade in bilen och de hittade en spricka i ett vacuumrör till en backventil på insuget på bakkant av motorn.
    De limmade det och nu är tomgången stabil.

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av phoenixkrille den 2018-01-30 klockan 19:43.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Hej! Ursäkta för sent svar!
    Promblemet på min bil visade sig vara kamkdejespännaren. Verkstaden hade satt tillbaka gamla grejer även fast jag bad dom kolla igenom allt noga och byta direkt vid misstanke om att något inte skulle hålla eller behövdes byta. Blev ruskigt besviken på detta då jag har en lång mail konversation med verkstadschefen där jag ber dom kolla allt noga och byta när dom ändå är där och rör bland grejerna.


    Detta löste en annan Saab verkstad (stemeck) utan problem han passade även på att höja min tomgång då den var lite låg!
    Nu står bilen i garaget och väntar på våren.

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig tomgång vid kallstart NG9-3 B207 -07
    Av Rutger2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2019-03-19, 13:31
  2. Ojämn tomgång NG 900 -97 2.3:a
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 12:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •