Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Laddnings problem (Laddningslapan lyser)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216

    Laddnings problem (Laddningslapan lyser)

    Igår då jag va påväg hem så började laddningslapan att lysa, så de första jag gjorde då jag kom hem var att koppla bort +polen och slänga på batteriladdaren. Tänkte att allt skulle gå till sig. Och nu på morgonen då jag kom ut och staratr bilen så lyser lampan än, + att den bara laddar GLT nu osså?

    Bilen det rör sig om är en 900t -96

    Nån som har en ide om vad det kan vara? Kolen eller?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    Hej

    Generatorn utan tvekan. Råkade ut för detta för drygt 1 år sedan. Lyckades få tag på en helt ny från en här på forumet för 600:- som jag slängde i. Täntke först byta bara kolen/dioden men då måste du ändå ha bort hela generatorn. Utbytes på Saab skulle ligga på drygt 4000:- ex arbetskostnad. Speedparts har 90A utbytes för 2000:-. Inte så väsrst svårt o byta när man bara kommit på hur man ska göra. Tar knappt 2h.
    Byter du bara kolen/dioden så finns det ju risken för att något annat eller samma delar ger med sig inom gissningsvis 2 år.

    /Martin
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Att bara byta kolen kan funka men kan nog vara lite av en tillfällig lösning, ibland när det är spår i rotorn efter kolen så tar även de nya kolen slut fortare. Hjälpte en kompis idag som har generator problem bilen dog och vart utan ström på vägen i går kväll dock utan att laddlampan lyste. Vi provade att byta kol men den laddade endå inte, nu är generatorn inlämnad för provkörning/felsökning. Den här bilen är dock en Volvo 940 GL- 91 att slita ur generatorn på en sån tar ju max 5 minuter

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Ni har inte testat att göra rent alla jordpunkter va?? det hjälpte för mej en väldig massa iaf. även om mitt kol va dåligt så hjälpte det inte med att bara byta..så ut och leta reda på alla jordpungkter och gör rent dem nu med er...innan ni byter generator eller lämna den på servic.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Ni har inte testat att göra rent alla jordpunkter va?? det hjälpte för mej en väldig massa iaf. även om mitt kol va dåligt så hjälpte det inte med att bara byta..så ut och leta reda på alla jordpungkter och gör rent dem nu med er...innan ni byter generator eller lämna den på servic.
    Gjorde som du sa tidigare idag och allt löste sig!

    Men laddtrycker ligger lågt än

    Få fortsätta att kolla!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Lågt laddtryck..hur är det med glt? är det som det ska vara? kollat säkringen till APC annars..hehe, ett enkelt misstag, men kan hända den bäste att man glömmer det

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216
    Citat Ursprungligen postat av Jossa
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Ni har inte testat att göra rent alla jordpunkter va?? det hjälpte för mej en väldig massa iaf. även om mitt kol va dåligt så hjälpte det inte med att bara byta..så ut och leta reda på alla jordpungkter och gör rent dem nu med er...innan ni byter generator eller lämna den på servic.
    Gjorde som du sa tidigare idag och allt löste sig!

    Men laddtrycker ligger lågt än

    Få fortsätta att kolla!
    Värkar som de va falskt allarm, ha varit ute och kört bilen ikväll och den laddar INTE! men det konstiga var att laddningslampan inte lyste. Den fungerar då då man vrider igång bilen. Jag fortsatte att fundera vad de kunde va och kom på batteriet. Skruvade bort de och kollade vatnet i den och såg att de va förlite vatten i t kaneler(osäker på vad man kallar de) så jag ha fyllt på me nytt vatten i dom och satt batteriet på laddning. Hoppas på de bästa att de ska fungera nu imorron annars så får jag lämna in bilen på verkstad.

    Nån annnan som ha en idé?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Jossa
    Värkar som de va falskt allarm, ha varit ute och kört bilen ikväll och den laddar INTE! men det konstiga var att laddningslampan inte lyste. Den fungerar då då man vrider igång bilen. Jag fortsatte att fundera vad de kunde va och kom på batteriet. Skruvade bort de och kollade vatnet i den och såg att de va förlite vatten i t kaneler(osäker på vad man kallar de) så jag ha fyllt på me nytt vatten i dom och satt batteriet på laddning. Hoppas på de bästa att de ska fungera nu imorron annars så får jag lämna in bilen på verkstad.

    Nån annnan som ha en idé?
    Kolen brukar räckte c:a 20000 mil på min 9000 aut, verkar klara c:a 30000 på 9-5 aut (bytte preventivt vid 21000 och det var långt innan det behövdes). Och generatorn är normalt inte utsliten när kolen är slut, och de går att byta på plats i 9000 (underifrån) men det verkar inte gå på 9-5. 900ng vet jag inte hur generatorn ser ut på och är monterad.

    Kolen sitter på laddningsregulatorn och man byter normalt hela den biten.

    Har du kört med för lite vatten i batteriet så är det nog dags att skaffa nytt batteri snart. Jag brukar köpa typ Biltema och byta c:a var 3:e höst, då har jag inga problem med kallstarter sedan... Fungerar bättre än dyrare batterier och längre tid mellan batteribyten har jag märkt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Laddnings problem saab 9000
    Av Myleaf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 14:06
  2. Laddnings problem 9-5
    Av Apex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 20:43
  3. Konstigt laddnings- eller elfel
    Av Freddan82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 08:03
  4. Amperetal på generatorn, samt lite laddnings o kol-problem??
    Av storfredda i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 13:21
  5. laddnings lampa
    Av saab9000cc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-28, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •