Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Intermittent elfel 9000 -98

  1. #1
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876

    Intermittent elfel 9000 -98

    Tycker det är lika kul med elfel som vanligt, så jag skriver här med en gång i hopp om att någon annan stackare genomgått samma lidande eller känner igen något samband i detta. Gäller som sagt en 9000 Classic -98.

    Kom ut till bilen häromdagen, startade upp och rullade iväg på parkeringen. Har glapp i en ABS-givare så för att släcka lampan slog jag snabbt av & på tändningen i rullning, bara det att bilen stendog istället.

    Vid startförsök därefter går inte bilen igång. Instrumenten lyser inte (Förutom "Cruise"), AC-panelen är död liksom fläkten, lampor fram & bak är döda, och bilen startar inte. Ingen respons på larmdosan heller.

    Stereon med elantenn, blinkers, musbio, innerbelysning etc. funkar. Startmotorn går med full kraft.

    Jag fick knuffa tillbaka bilen på sin plats, kikade lite på ett ställe jag haft fel på förr (totalt strömlös trots bra batteri) och gick genom kopplingarna där utan framgång. Sjuk och jävlig orkade jag inte ens gå in utan satt kvar i bilen en kvart eller så, och vred lite på tändningen ibland utan resultat. Någon enstaka gång läs instrumenten upp men inget mer roligt. Helt plötsligt fick jag respons på larmdosan och då startade den också igen.

    Chansade lite och körde bilen 15 mil hem till föräldrarna, vilket gick bra. Dagen efter skulle bilen flyttas och startade då utan problem igen, men nästa start började den krångla på samma vis igen, så nu får den stå där tills jag tagit itu med det.

    Vad tror vi, finns det något i bilen som kan gå sönder och ta med sig de system jag nämnt, tillsammans med något som orsakar att bilen inte ger soppa/tänder? Vart börjar jag?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Haft liknande på min 9000 -98 och då var det tändlåskontakten som spökade.
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Om instrumenten inte tänder och du INTE får ett airbag-fel så är tändlåskontakten mycket misstänkt, ja.

    Den går ofta att med viss möda renovera, den slits och blir smutsig invändigt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Hoppades kunna utesluta den med tanke på att instrumenten ibland tänds och bilen inte startar ändå, samt att startmotor etc funkar fint vare sig instrumenten är tända eller släckta.

    Samtidigt är det väl rätt skönt om det visar sig vara den som felar, den byter jag ju på 5 minuter och har en liggandes redan, om än 40 mil bort just nu...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av A.Chr Visa inlägg
    Hoppades kunna utesluta den med tanke på att instrumenten ibland tänds och bilen inte startar ändå, samt att startmotor etc funkar fint vare sig instrumenten är tända eller släckta.

    Samtidigt är det väl rätt skönt om det visar sig vara den som felar, den byter jag ju på 5 minuter och har en liggandes redan, om än 40 mil bort just nu...
    Hej!
    Har haft samma fel på min cse -97. Kunde efter konstaterat spänningsfall på säkring #13 ner till 5-6 volt, lokalisera felet till tändlåskontakten som, efter en bärgning när bilen dog, jag demonterade och sprayade med 5-56. Sedan fungerade allt normalt. Dock bytte jag till en helt ny kontakt som jag beställt. Detta var nu ca 4 månader sedan och bilen går klockrent och utan alla felkoder som min Tech2 felaktigt hittade pga spänningsfall. Ett tips: kolla om det finns spänningsfall på säkringen.

    Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2.0t -00 intermittent elfel?
    Av PelleRa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-05-04, 07:39
  2. [LÖST] Intermittent startproblem 9000 -97
    Av Leab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 20:17
  3. STORT elfel. 9000 T16 -91
    Av Turbofan1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 08:50
  4. Elfel?? 9000 2.3T -94
    Av Wirf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-06, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •