Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Fråga ang stöldsäkerhet, Rattkrycka m.m

  1. #1
    Guest

    Fråga ang stöldsäkerhet, Rattkrycka m.m

    En liten nyfiken fråga ang stöldsäkerhet. Funkar det bra med rattkrycka eller är det bara ytterligare en grej som biltjuvarna bara bryter bort?
    Hur ställer sig försäkringsbolagen till rattkrycka? Någon skillnad på självrisk o.s.v?

    Alla frågor är bra frågor

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Jag kör med rattkrycka... rejäl modell och inte Coop's

    Farsan har en likadan i sin og900, den fick de INTE bort, ratten var helt skev och de har försökt sparka bort backlåset men inte lyckats.

    Är det proffs så tar de säkert en sådan lätt... sätt den bara VÄLDIGT synligt. En på jobbet fick inbrott i sin V70 med bilbarnstol i framsätet, de pangade rutan och skulle gå in men så helt plötsligt upptäckte de att det var en barnstol i vägen, tala om puckade tjuvar.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 017
    Medlem#
    4135
    Tror min krycka heter Mega Club. Företaget som säljer/tillverkar dessa betalar självrisken upp till 5000kr om bilen skulle bli stulen med kryckan monterad.
    Jag köpte min krycka på volvo. Kostade ca 600-700kr
    Köpte kryckan efter att jag fått bilen stulen och fick hämta den 15mil hemifrån.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  4. #4
    Guest
    Tack för svaren. Jag använder alltid rattkryckan. Det har blivit lika självklart för mig som att jag sätter på mig bältet när jag kör. Ska kolla det där med [quote]Mega Club. Företaget som säljer/tillverkar dessa betalar självrisken upp till 5000kr om bilen skulle bli stulen med kryckan monterad.
    Frågan är hur mycket bevis dom kräver för att dom ska stå för självrisken om något skulle hända.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Jag kör med rattkrycka... rejäl modell och inte Coop's

    Farsan har en likadan i sin og900, den fick de INTE bort, ratten var helt skev och de har försökt sparka bort backlåset men inte lyckats.

    Är det proffs så tar de säkert en sådan lätt... sätt den bara VÄLDIGT synligt. En på jobbet fick inbrott i sin V70 med bilbarnstol i framsätet, de pangade rutan och skulle gå in men så helt plötsligt upptäckte de att det var en barnstol i vägen, tala om puckade tjuvar.
    Köpte min MegaClub krycka på COOP, medlemmsrabatt 595:-
    En av de två bästa på marknaden, godkännd av stöldskyddföreningen.
    Det var också den enda de inte fick upp i nåt test av just rattkryckor.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    55
    Har du kodad nyckel så behöver du knappast rattkrycka. Har du däremot en bil utan detta så kan det vara en fördel. Det är ju inte för intet som Saab 9000 är populära för rånare etc.

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Godkänd rattkrycka rekommenderas! Många försäkringsbolag eliminerar dessutom självrisken om bilen utsätts för stöld eller stöldförsök. Jag kör med en Abus carblock krycka i min 9000 plus larm med inbyggd immobilizer.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    311

    Fråga ang stöldsäkerhet, Rattkrycka m.m

    Citat Ursprungligen postat av MJ75
    Har du kodad nyckel så behöver du knappast rattkrycka. Har du däremot en bil utan detta så kan det vara en fördel. Det är ju inte för intet som Saab 9000 är populära för rånare etc.
    Vad är "kodad nyckel" för något ? Hur vet man om ens nyckel är "kodad" ?

    F.ö. har jag kryckan MegaClub fastän jag har imobilizer och det beror på att jag har haft 4 inbrottsförsök på 5 år. Tjuvarna kan ju inte veta att den har imobilizer förren de försöker starta den.

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Ser det som en självklarhet att ha rattkrycka i min og900. Tillsammans med larm så inbillar jag mig att min bil är lite säkrare än genomsnittsbilen vad gäller og900. Har nån bastant krycka som är godkänd och täcker självrisken om min bil blir stulen med kryckan monterad.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Min har rattkrycka, godkäntlarm, fälglås, strömbrytare, brandsläckare, låst växelspak+lite andra hemliga grejor, att den står i ett låst enskilt garage säger ja till damen på försäkringsbolaget( detta borde väl göra lite på priset)(nej det gör det inte säger den trevliga damen, vi kör inte med sånt längre) (men va bra sa ja å la på luren. helt sjukt.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666

    Re: Fråga ang stöldsäkerhet, Rattkrycka m.m

    Vad är "kodad nyckel" för något ? Hur vet man om ens nyckel är "kodad" ?

    Alla bilar som säljs nya i Sverige från -98 är tvungna att ha elektroninsk startspärr även kallad imobelizer. Har du alltså en svensksål bil av årsmodell -98 och senare har du det.
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  12. #12
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Min har rattkrycka, godkäntlarm, fälglås, strömbrytare, brandsläckare, låst växelspak+lite andra hemliga grejor, att den står i ett låst enskilt garage säger ja till damen på försäkringsbolaget( detta borde väl göra lite på priset)(nej det gör det inte säger den trevliga damen, vi kör inte med sånt längre) (men va bra sa ja å la på luren. helt sjukt.
    Instämmer fullständigt. Dom är helt rubbade hos f-bolagen. Jag gör själv allt jag kan för att få ha min bil ifred. Rattlås,fälglås m.m. Funderar på en liten tuta från en supertanker eller något liknande till larmet .
    Tack för alla intressanta inläggen ang min undran om rattkrycka m.m

    Mvh Magnus

  13. #13
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Jag kör med rattkrycka... rejäl modell och inte Coop's

    Farsan har en likadan i sin og900, den fick de INTE bort, ratten var helt skev och de har försökt sparka bort backlåset men inte lyckats.

    Är det proffs så tar de säkert en sådan lätt... sätt den bara VÄLDIGT synligt. En på jobbet fick inbrott i sin V70 med bilbarnstol i framsätet, de pangade rutan och skulle gå in men så helt plötsligt upptäckte de att det var en barnstol i vägen, tala om puckade tjuvar.
    Köpte min MegaClub krycka på COOP, medlemmsrabatt 595:-
    En av de två bästa på marknaden, godkännd av stöldskyddföreningen.
    Det var också den enda de inte fick upp i nåt test av just rattkryckor.
    M.V.H.
    Dags att kolla in en sådan.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    [quote=TurboBear^]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":1leoaaa5
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Jag kör med rattkrycka... rejäl modell och inte Coop's

    Farsan har en likadan i sin og900, den fick de INTE bort, ratten var helt skev och de har försökt sparka bort backlåset men inte lyckats.

    Är det proffs så tar de säkert en sådan lätt... sätt den bara VÄLDIGT synligt. En på jobbet fick inbrott i sin V70 med bilbarnstol i framsätet, de pangade rutan och skulle gå in men så helt plötsligt upptäckte de att det var en barnstol i vägen, tala om puckade tjuvar.
    Köpte min MegaClub krycka på COOP, medlemmsrabatt 595:-
    En av de två bästa på marknaden, godkännd av stöldskyddföreningen.
    Det var också den enda de inte fick upp i nåt test av just rattkryckor.
    M.V.H.
    Dags att kolla in en sådan.[/quote:1leoaaa5]

    någon som sett dessa på något annat ställe än coop?

  15. #15
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Hade MegaClub i og900:an, tillverkande företaget i Mölndal / Gbg verkar dock inte vara kvar lr ha samma hemsida etc.
    Försökte kolla upp lite mer angående kryckan.

    Min kostade runt 700 kr på Saab o opel

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på "kort" vs "lång" topp
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 20:45
  2. intercooler fråga å Kedje fråga
    Av viggenmicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 16:16
  3. APC Fråga!
    Av Cribbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 16:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •