Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hög tomgång + P1531

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99

    Hög tomgång + P1531

    Hejsan,
    här är ett problem som troligen blev löst igår - postar främst för att jag hade lite tur i min felsökning vilket kanske kan hjälpa andra med samma problem.
    Jag har försökt få bukt med en väldigt hög tomgång (minst 2000 rpm) som kommit och gått den senaste månaden. Det är som att hela tiden ha ett lättare gaspådrag utan att man rör gaspedalen.

    Bytte alla små vakuumslangar till fina blå silikon-dito, dock utan resultat. Igår kväll tänkte jag kolla om det fanns vakuumläckage / sprucken nippel / backventil eller luftläckande komponent som jag inte märkt tidigare, så med motorn igång började jag täppa till vakuumslangarna en och en med en fryspåsklämma för att påvisa ev. läckvägar. Ingen skillnad. Sedan så råkade jag vidröra gasvajern litegrann och tomgången gick omedelbart ner till normalt varvtal för ett ögonblick, och började sedan smårusa igen. Hm! Okej, tänkte jag och började känna lite mer i gasvajern vid insuget. Klick klick, och motorn dog direkt pga limp home som aktiverades (vet inte hur andras bilar gör i limp home, men min bil dör pga att det inte finns mycket till tomgång i min gasvajer).

    Läste ur felkod och fick P1531 som ju har med pedallägesgivaren (i spjällhuset) att göra. Äntligen ett elfel jag förstår mig på. Gasvajerns läge läses ju av 2 potentiometrar så länge spjällhuset inte är i limp home. Givaren har (kortfattat) 2 potentiometrar som beroende på gasvajerläget ger varandras "invers" mellan 0-5 V så att summan av deras utsignaler alltid är 5 V (för feldetektering). P1531 säger att summaspänningen är felaktig och någon eller bägge pottar är felaktiga. Rätta mig om jag har fel.

    Det smidiga är att i Open SID (för oss som har det) kan man se signalen från just denna pedallägesgivare live utan att använda Tech 2. Xacc och In.X heter (om jag fattat rätt) de två potientiometrarna. Raderade felkod, återställde limp home-läget och satte på tändningen. Utan att trycka ner gaspedalen såg jag att värdet fladdrade kring 94 (9,4% gaspådrag!) på Xacc. Solklart knas i potentiometern. Jag är inget stort fan av kontaktsprej i potentiometrar, då sprejen på sikt kan orsaka värre problem om sprejen är aggressiv mot olika metaller eller kolbanor m.m. Det finns säkert många åsikter härom, men jag lyssnade en gång på en ljudtekniker som var rätt duktig på att renovera stora dyra 70-talsmixerbord och han skydde alla former av sprej i pottarna. Satsar istället på "rengöra" potentiometrar enbart genom att motionera dem, så jag började pumpa med gaspedalen en lång stund. Både hela vägen mellan ändlägena och ännu lite mer pumpning mellan inget och "pyttelitet" gaspådrag. Till sist fick jag konsekvent värdet 0 på Xacc vid helt uppsläppt gaspedal. Startade motorn och fick helt normalt tomgångsvarvtal.

    Felet i den ena potentiometern kom och gick i en månad utan att det blev tillräckligt "illa" för att sätta felkod och limp home. Därav var det ett svårupptäckt fel ända tills jag råkade pilla på gasvajern.

    Summa summarum: galet tomgångsvarvtal betyder inte alltid vakuumläckage

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av PukLars den 2017-10-25 klockan 10:53.
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    224
    Grym felsökning och fantastiskt peagogiskt skrivet. Det är detta som gör forumet så fantastiskt bra. Dels har jag nu en smula ny förkunskap i skallen om problemet skulle drabba mig, dels vet jag att forumet just byggt ut sitt unika bibliotek med info om våra skutor.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 18:38
  2. Tomgång
    Av Allan K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •