Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Infällbart drag Opel Insignia sportstourer

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    116

    Infällbart drag Opel Insignia sportstourer

    Hej

    Har problem med mitt infällbara drag, mekanismen med vajern som låser/lossar draget från sin position kärvar och vill inte återgå till sitt ursprungsläge. Vad jag förstår är det inte helt ovanligt att det kommer in smuts och då får man skruva isär och rengöra, men problemet är att min ÅF har försökt några gånger och det fortsätter kärva. Någon som varit med om liknande och har lyckats lösa detta? Finns det något man kan prova förutom ovan beskrivna, oljebad? Hur mycket kan man ta isär?

    Ett nytt kostar 16000 kr och känns ju sådär att lägga ut!

    Med vänlig hälsning Morgan

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Nu är väl Opel kanske inte det vi har mest kunskap om i detta forum...
    Själv har jag inte en aning hur det ser ut på Opel. Men det låter som att det är en bra ide att ta isär allt du kan och ta bort rost och smörja upp. Är det svåråtkomlig rost är elektrolys ett hett tips.

    Finns något så fiffigt som infällbart drag till Saab?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Jag har både en Insignia, ett utfällbart drag samt erfarenhet av att det krånglat.

    Vajern går oskyddad innan den går in i mekanismen. Min vajer rostade och kärvade så mycket att jag drog av den ute vid handtaget (där den också rostade). Ingen kunde laga och verkstan försökte skämta med mig och föreslog ett nytt drag för 16000kr. Man fick absolut inte skruva isär draget för då skulle världen explodera eller nått ännu värre.
    I mitt fall hade draget fastnat i utfällt läge.

    Jag sket i varningarna och öppnade låsmekanismen på draget själv. Det visade sig vara ganska okomplicerat. Innanför locket sitter vajern fast med en nippel precis som på en cykel. Det var också i en cykelaffär jag köpte den rostfria handbromsvajer jag monterade in istället.
    Ta av stötfångarplasten bak. Inte så komplicerat. Locket på draget sitter med 3-4 små skruvar.
    Byt vajern och sätt en skruvad nippel vid handtaget. Dessa finns också i cykelaffären. Delarna kostade mig 70 spänn och jobbet en eftermiddag.

    2 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Man kan väl också säga så att om man använder draget några ggr per år som jag är ett manuellt avtagbart sannolikt en mycket bättre idé...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Ja, det avtagbara draget till min og9-3 som är 18 år är i nyskick, det är använt 1-2 ggr per år. BMW kunde vi läsa om i ViBilägare har ett automatiskt fällbart drag där ett litet plastkugghjul går sönder. Plastkugghjulet finns inte som reservdel men dom sålde gärna ett nytt komplett drag.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jag har både en Insignia, ett utfällbart drag samt erfarenhet av att det krånglat.

    Vajern går oskyddad innan den går in i mekanismen. Min vajer rostade och kärvade så mycket att jag drog av den ute vid handtaget (där den också rostade). Ingen kunde laga och verkstan försökte skämta med mig och föreslog ett nytt drag för 16000kr. Man fick absolut inte skruva isär draget för då skulle världen explodera eller nått ännu värre.
    I mitt fall hade draget fastnat i utfällt läge.

    Jag sket i varningarna och öppnade låsmekanismen på draget själv. Det visade sig vara ganska okomplicerat. Innanför locket sitter vajern fast med en nippel precis som på en cykel. Det var också i en cykelaffär jag köpte den rostfria handbromsvajer jag monterade in istället.
    Ta av stötfångarplasten bak. Inte så komplicerat. Locket på draget sitter med 3-4 små skruvar.
    Byt vajern och sätt en skruvad nippel vid handtaget. Dessa finns också i cykelaffären. Delarna kostade mig 70 spänn och jobbet en eftermiddag.
    Tack för utförligt och sakligt svar, ska undersöka om det kan vara en lösning för mig.

    Skickat från min F5321 via Tapatalk

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Man kan väl också säga så att om man använder draget några ggr per år som jag är ett manuellt avtagbart sannolikt en mycket bättre idé...
    Det infällda draget blir helt osynligt när det inte används. Något som få avtagbara drag lyckas med. Det utfällbara draget användes inte på ng9-5 av någon anledning. Kanske funkar det inte tillsammans med dubbla slutburkar då det tar en del plats bakom stötfångarplasten.
    Det infällda draget kommer dessutom från fabrik.
    Fredrik J

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Vill minnas att jag sett nån NG9-5 kombi med det utfällbara draget. Kanske var på gång...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    116
    Har bytt vajer på draget men den känns lite slapp, man får styra in den i sin hållare. Går det att dra åt så vajern spänns? När draget är utfälld sitter den hårt och glappar ej men i infällt läger får den vicka lite på, kan det ordnas om man spänner vajern?

    Skickat från min F5321 via Tapatalk

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Du behöver nog motionera vajern lite...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero XWD - Opel Insignia OPC
    Av Hiawatha i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-02-24, 23:38
  2. Skyltbelysning led Saab 9-3 (och Opel Insignia)
    Av mojjan33 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-05-30, 00:07
  3. Infällbart/avtagbart drag 9-5 SC
    Av Sid i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-07-07, 13:09
  4. Årets Bil: Opel Insignia
    Av Rodder76 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 01:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •