Hej,
Ännu en ny forum medlem som behöver hjälp.
Har en Saab 9-3 -06 (MY07) 1,9tid automatväxlad som inte startar.
Hade kört en sväng i lördags och parkerade ute (några minusgrader) och inga "felkänningar" så långt.
På söndag ville bilen inte starta. SID visade "Antisladd ur funktion" och bilen försökte inte ens dra runt startmotorn.
Har upplevt liknande förut då batteriet blivit urladdat så slängde på CTEK över natten. På måndag var dock situationen den samma.
Kopplade in OP-Com men fick ingen kontakt med ECM?! EHPS samt CIM meddelade också att de inte fick kontakt med ECM.
CIM hade även felkod C0547-04 "Ledning ISM-SCL, avbrott", men "Not Present"..
Bogserade in bilen i varmgaraget på kvällen och tänkte att det kanske kunde vara årets första minusgrader som hade ställt till det.
Efter mycket läsning på forum så demonterade och rengjorde jag även tändlåsenheten innan det fick vara kväll. Detta hade inte heller någon inverkan.
Hade även loss TCS/EPS kontakten för att se om där kunde vara löskontakt/oxid..
Fick nog och ringde märkesverkstaden imorse. Dom hade dock inte tid förän Måndag..
Så efter jobbet idag dök jag igen in i den underbara världen av "felsökning".
Efter att ha mätt upp stiften i ECM "B" kontakten enligt WIS (gammal version) tog jag loss huvudrelät till ECM (R7 / 229) och testade på battteriet. Fungerade klockrent.
Mätte även i relä-botten och där var +12V på stift 86, men ~7V på stift 85?! Dessa spänningar ändrade inte nämnvärt när jag vred nyckeln till läge "ON", stift 85 ökade ~0,5V. Prövade sedan att lägga en "jumper" mellan stift 30 samt 87 och sedan vridan nyckel till läge "ON".
Känslan var underbar när den valiga "kontrollen" kördes och inget "Antisladd ur funktion".
Läste alla felkoder jag har tillgång till med OP-Com och följande kom fram ur CIM:
B1440-71 "Styrdonet får felaktig nyckel position (signal) ifrån ISM"
B3055-00 "Ingen transponder upptäckt"
B3935-00 "Felaktig identifiering av transpondern"
U1501-0F "K-ledning CIM-ISM, avbrott"
C0547-04 "Ledning ISM-SCL, avbrott"
Flera av dessa kan komma från att jag tryckte med fingret i tändlåset. Tror SID meddelade något om felaktig transponder i det sammanhanget.
Efter att ha nollat felkoderna kan jag inte få dem att trigga igen. Har prövat utan och med jumpertråd över R7 relät men enda felkoderna som nu kommer är samma som tidigare att EPS och EHPS inte får kontakt med ECM. Men rattlåset har aldrig under dessa procedurer klickat, inte sedan lördag.
Om det verkligen var ISM eller CIM så borde inte CIM nu ge felkoder igen?
Mätte även spänningen i relä-botten igen, vilken nu visade 11,7V ("jumper" mellan stift 30 samt 87) där var då en spänning på 0,4V mellan ECM "jord" till relät och batteri "-" pol.. Känns inte helt rätt där.
Kan det vara ISM, kablage eller jordningar som spökar?
Tips och ideér mottages med tacksamhet!