Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: NG9-3 -07 vill inte starta, "antisladd ur funktion" relä R7 drar inte..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    NG9-3 -07 vill inte starta, "antisladd ur funktion" relä R7 drar inte..

    Hej,

    Ännu en ny forum medlem som behöver hjälp.
    Har en Saab 9-3 -06 (MY07) 1,9tid automatväxlad som inte startar.
    Hade kört en sväng i lördags och parkerade ute (några minusgrader) och inga "felkänningar" så långt.
    På söndag ville bilen inte starta. SID visade "Antisladd ur funktion" och bilen försökte inte ens dra runt startmotorn.
    Har upplevt liknande förut då batteriet blivit urladdat så slängde på CTEK över natten. På måndag var dock situationen den samma.
    Kopplade in OP-Com men fick ingen kontakt med ECM?! EHPS samt CIM meddelade också att de inte fick kontakt med ECM.
    CIM hade även felkod C0547-04 "Ledning ISM-SCL, avbrott", men "Not Present"..

    Bogserade in bilen i varmgaraget på kvällen och tänkte att det kanske kunde vara årets första minusgrader som hade ställt till det.
    Efter mycket läsning på forum så demonterade och rengjorde jag även tändlåsenheten innan det fick vara kväll. Detta hade inte heller någon inverkan.
    Hade även loss TCS/EPS kontakten för att se om där kunde vara löskontakt/oxid..

    Fick nog och ringde märkesverkstaden imorse. Dom hade dock inte tid förän Måndag..
    Så efter jobbet idag dök jag igen in i den underbara världen av "felsökning".

    Efter att ha mätt upp stiften i ECM "B" kontakten enligt WIS (gammal version) tog jag loss huvudrelät till ECM (R7 / 229) och testade på battteriet. Fungerade klockrent.
    Mätte även i relä-botten och där var +12V på stift 86, men ~7V på stift 85?! Dessa spänningar ändrade inte nämnvärt när jag vred nyckeln till läge "ON", stift 85 ökade ~0,5V. Prövade sedan att lägga en "jumper" mellan stift 30 samt 87 och sedan vridan nyckel till läge "ON".
    Känslan var underbar när den valiga "kontrollen" kördes och inget "Antisladd ur funktion".
    Läste alla felkoder jag har tillgång till med OP-Com och följande kom fram ur CIM:

    B1440-71 "Styrdonet får felaktig nyckel position (signal) ifrån ISM"
    B3055-00 "Ingen transponder upptäckt"
    B3935-00 "Felaktig identifiering av transpondern"
    U1501-0F "K-ledning CIM-ISM, avbrott"
    C0547-04 "Ledning ISM-SCL, avbrott"

    Flera av dessa kan komma från att jag tryckte med fingret i tändlåset. Tror SID meddelade något om felaktig transponder i det sammanhanget.

    Efter att ha nollat felkoderna kan jag inte få dem att trigga igen. Har prövat utan och med jumpertråd över R7 relät men enda felkoderna som nu kommer är samma som tidigare att EPS och EHPS inte får kontakt med ECM. Men rattlåset har aldrig under dessa procedurer klickat, inte sedan lördag.
    Om det verkligen var ISM eller CIM så borde inte CIM nu ge felkoder igen?
    Mätte även spänningen i relä-botten igen, vilken nu visade 11,7V ("jumper" mellan stift 30 samt 87) där var då en spänning på 0,4V mellan ECM "jord" till relät och batteri "-" pol.. Känns inte helt rätt där.

    Kan det vara ISM, kablage eller jordningar som spökar?

    Tips och ideér mottages med tacksamhet!
    Senast redigerat av ITTEFS den 2017-10-24 klockan 22:45.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Du har nog två fel, kabelbrott och kass ISM skulle jag tro. GM/Saab har ju valt att linda in elhärvan i runt motorn och eftersom det är en diesel vibrerar den så jävligt så det skaver sönder isoleringen på kablarna som tillslut går av. Kablarna ligger i en hård plastslang/robotslang så det är inte så konstigt, de är typ tunna som hårstrån också. De har även flera skarvar/splicar i ledningsnätet som bara är limmade och krympslang över, inte heller något som håller förevigt.

    Kika lite här

    http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=206724

    Kanske nått som är vettigt här för dig också
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ontakt-med-ECM

    I mitt fall var det avbrott på P-bus och spår av tidigare lagningar i härvan på 2-3st ställen. Enastående kvalitet!

    Vissa kabelbrott går inte summra fram tyvärr utan märks bara vid last

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för snabbt svar!
    Hade t.o.m printat ut din "Story" tidigre idag för att enklare ha tillgång till den Vill bli så många forum sidor öppna att man sen inte hittar tillbaks till dom nyttiga.

    Den första länken är ju identiskt med mitt problem. Mätte faktiskt inte P-bussen i ECM kontakten (varför gjorde jag inte det?) kan eventuellt ge nånting..
    Men blir nog imorgon..

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Vill bara meddela att bilen är fixad nu, delvis tack vare länken joH900 postade.
    Likasom för många andra på engelska forum gällde detta även kabelbrott mellan ECM och huvudrelä (R7).
    Detta var inte det svåra att verifiera, men att sedan hitta ett kabelbrott på ett "hårstrå" inne i en plastslang, tillsammans med tiotals andra kablar Dessutom trångt skitigt och allmänt jävligt (bilen gått över 40 000 mil).
    Men tack vare andras berättelser och med hopp om att Murphy var på semester idag, monterade jag bort batterilåda, säkringsbox samt insugsslang.
    Flertalet andra har även haft brott på denna brun/vita kabel just mellan motor och batteriet. Fick fram 10cm av kabelhärvan ur slangen och tänkte att detta lyckas aldrig.
    kikade lite på kablarna och, tror ni inte att där var en brun/vit kabel med lite oxid på isoleringen. Missade t.o.m. detta första gången jag såg genom kablarna.
    Tryckte in en nål och mätte till ECM, och multimetern pep till. Glädjen var fullkomlig.
    Drog sakta i tråden för att få lite mera att jobba med, men den brast genast av. Ingen koppar synte, endast grön oxid på ändarna av isoleringen.
    Klippte, skarvade och monterade ihop allt igen. Bilen startar och ingen felkod!
    Så åt andra med likadana symptom, kolla R7 genom att brygga stift 87 & 30 samt mäta tråden till ECM 72 från relä stift 85.
    Är denna tråd av (inte helt ovanligt) så kan det löna sig att kolla kabelhärvan, och specifikt strax före den delar sig till växellådan.

    1.jpg

    2.jpg

    3 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Bra jobbat! Underbart att få löst problemet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973


    Inbillar jag mig eller är det gnagt på den kabeln längst ner i bild också?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag är nog benägen att hålla med i misstanken, tänker Hyvens på samma ledare som mig är det en gul/lila(eller brun) som ser ut att vara lite grön.
    Titta mer från annan vinkel och kanske tvätta lite för att hitta skador. Ledare som ärgat inuti brukar gå att identifiera genom att klämma/känna om de känns lika homogena hela vägen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jo, såg det även igår kväll när man studerade bilderna lite närmare. Men börjar inte skarva alla kablar nu, eventuellt om det skulle gå att "dämpa" skavandet på något sätt.
    Men oberoende är bilen en tickande bomb som det ser ut.. Någon som vill köpa en "inkörd" saab ?

    blir det mera kabelbrott får man väl fundera på att byta ut hela kabel serien, ifall den finns som reservdel.

    Där var även en stor "klimp" med oxid på ena (nedersta) kabeln ut från vad som ser ut som en strömfördelare, den som sitter på sidan av batterilådan.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg 3.jpg (91,8 KB, 42 visningar)

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Gött du hittade det! Båda P-bus kablarna var avskavda och skarvade på i princip samma plats sedan tidigare i mitt fall där härvan rundar motorn. Inte så genomtänkt elhärva det där...

    I mitt fall så satt ju glappkontakten i kontakten till TCM, tittade på att köpa den härvan (som inte alls var speciellt många kablar/kontakter) och den gick absolut att köpa - för typ 6000kr....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Nånting bra kom det iallafall ut av allt googlande och forum läsande p.g.a detta fel..
    Följande forum sidor kan vara intresse för någon, hittade inget liknande på detta forum genom en snabb googling iallafall.
    Första länken är kanske ett bättre alternativ, det du hittar i andra länken fungerade inte helt för mig ..nog WIS men inte OPC.

    http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=622081
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...=551705&page=4

    Sen om det inte är tillåtet att posta "länkar" till andra forum så kan ju någon moderator ta bort det.

    ..skönt att slippa hålla igång gammal dator med XP..

Liknande ämnen

  1. OG9-3 T7 startar inte med omproggrammerad box
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 22:19
  2. [LÖST] Vill inte starta 9000 2.0i -90
    Av SAAB SCANIA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 19:15
  3. [LÖST] 9-5a som inte vill starta.
    Av jokk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 14:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •