Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Läckage dieselvärmare NG9-3 TTiD

  1. #1
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 151

    Läckage dieselvärmare NG9-3 TTiD

    Hejsan

    Jag fick en tvåa på senaste besiktningen gällande bränslepumpen till dieselvärmaren som läcker. En titt under bilen visar att det är kopplingen på trycksidan av pumpen som inte håller tätt. Slangen är c:a 20cm lång och av hårdplast. Går denna att köpa separat?

    Enligt EPC verkar det bara gå att köpa komplett pump med slangar vilket känns skapligt onödigt. Alternativet är ju förstås att åka till t.ex hydroscand och kolla om de har kopplingarna som krävs.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Läckage dieselvärmare NG9-3 TTiD

    Hej,

    Jag var på besiktningen igår med min 9-3 TTiD -08 och fick då se underifrån att filtret till dieselvärmaren läcker och behövs bytas.
    Har sökt på lite olika webshops efter det men jag hittar ingenting som kan matcha det jag söker.
    Är det någon som vet vad delen egentligen heter? Är det ett vanligt filter, eller är det något annat?
    Det sitter precis bredvid bränsletanken mot höger bakhjul. Jag har tyvärr ingen bild.

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Låter snarare som pumpen till parkering/tillsatsvärmaren, det matchar i alla fall placeringen

    Art.nr 13139977

    https://www.maptunparts.se/branslesy...-saab-9-3.html
    http://www.skandix.de/en/spare-parts...eater/1064862/

    Alterantivt så kan det vara dieselfiltret till motorn, men det har jag för mig sitter på andra sidan mot vad du beskriver, dvs vänster bakhjul.

    https://www.youtube.com/watch?v=yp3qo-UMTJ4

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Hej,

    Det var precis den pumpen jag menade. Tack för hjälpen!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Vanligt fel att den ärgar sönder tyvärr.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2022
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Bränslepump till dieselvärmare lossnar inte 9-3 TTiD -11

    Pumpen till dieselvärmaren läcker och besiktningsmannen uppskattade inte det, och inte jag heller faktiskt.
    Har fått tag på en bättre begagnad pump men när jag skall skruva loss den gamla så lossar inte muttern på bränsleledningen till pumpen.

    Kan man:
    1 - Klippa bränsleslangen och montera ngn ny kona (?) på den gamla ledningen?
    2 - Klippa bränsleslangen och skarva ihop med en, från annan bil, demonterad?
    3 - Eller är det bara att ta ner tanken och montera en ny slang från pumpen?

    Tack på förhand
    KF

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Hur mycket finns på ersättningspumpen då? Är anslutningarna avskruvade på den? Annars går det nog utmärkt att skarva plastslangen med slang och klämmor om man hittar slang som är tajt på plastslangen.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2022
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ersättningspumpen har ingen slang tyvärr så det får anskaffas isf. Tänker dock att diesel har en förmåga att krypa igenom det mesta, kan man verkligen få det tätt med slang påträdd och klämmor?

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Ja absolut, många märken har ju så original. Även universalvärmare som monteras har så. Då får man en rulle med pvc slang och sen en pump som medger slangmontage. Sen har man bara en 4-5cm gummislang vid pump som sen går över till pvc slang.
    Tyvärr håller ju orio på och dödar marknaden totalt när det gäller originaldelar. Få betalar nog nästan 6000kr för en ny originalpump där man måste ner med tanken dessutom. Borde inte vara så märkvärdigt att ta fram en repvänlig lösning med en alternativ pump tycker man.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2022
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Great! Stort tack för svaret StefanM.
    Verkar inte som om jag kan få tag på en slangstump med anslutningsmutter, så det får bli att klippa befintlig slang, demontera pump och försöka lossa originalet på bänk, där man kan värma utan att orsaka katastrof.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-10 klockan 13:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Jo universalpumparna har ju slangstos direkt så där blir det ju annorlunda.

Liknande ämnen

  1. Hur fungerar dieselvärmare/tillsatsvärmare NG9-3 TTiD
    Av blomquist_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-12-16, 14:43
  2. Dieselvärmare slutade fungera NG9-3 TTiD
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2021-02-01, 23:56
  3. Styrdon dieselvärmare NG9-3 TTiD
    Av Thomas20160203 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-02-10, 14:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •