Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Växellåda/koppling problem manuell 9-3 Aero -01

  1. #1
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098

    Växellåda/koppling problem manuell 9-3 Aero -01

    Typ i förrgår började jag tycka att det blivit tungt att få i växlarna, särskilt de lägre och backen, detta även om bilen var avstängd. I dag när jag åkte en sträcka på ett par mil så blev det allt jobbigare att få i de lägre växlarna som när man behöver växla ner på ettan/tvåan inför en korsning. När jag kommit hem och med bilen på tomgång skulle lägga i backen så var det skittrögt och nästan som det skrapade lite. När bilen fått stå ett tag testade jag igen utan att starta den och det funka bättre även om det fortfarande var besvärligare än vanligt att få i backen.

    Jag inbillar mig att kopplingspedalen känns slappare än den ska längst upp men som vanligt när jag har den nedtryckt, fast jag är inte tvärsäker. Bilen verkar inte slira på kopplingen. Enligt förre ägaren ska denna ha bytt huvudcylindern, fast hur detta är gjort och om det var en begagnad eller ny vet jag ej. Vad skulle det kunna vara?
    Senast redigerat av montahue den 2017-10-24 klockan 00:41.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Om du trycker ner kopplingspedalen och hålller den nedtryckt med växel i, börjar den vilja driva efter en stund då?
    Om ja så gissningsvis huvud- och/eller slavcylinder.
    Om nej så titta över växelspakslänkaget så det inte börjat glappa.
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Vad menar du med "vilja driva" ? Mvh Martin

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Att driva bilen framåt som när du börjar släppa upp kopplingen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Jag har nu kört bilen med kopplingen tryckt i botten och med 1:an ilagd i tre minuter och bilen rör sig inte. Det är inte riktigt konsekvent felet jag har för att nu när jag just startade bilen var växlingarna skittröga och att lägga i backen på tomgång skrapade, men efter några minuter så gick den i som den borde göra.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Troligast läckage i huvudcylinder eller slavcylinder.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Jag är ju novis men tänker att eftersom att jag tidigare inte haft nått problem alls med koppling/låda och detta fel dök upp från en dag till en annan så kanske det är sannolikare att det är något som börjat läcka än att något börjat glappa? Jag ska studera huvudcylindern och hoppas att det är den så jag själv kan förhoppningsvis kan göra något åt det. Är det slavcylindern kommer jag att bli nervklen

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Låter som en logisk arbetsfördelning. Du fixar huvudcylindern själv och anlitar slavar till slavcylindern. Klokt!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Försvinner det någon bromsolja? Om nej så pekar det på huvudcylindern, om jag så pekar det på slavcylindern.
    /Johan

  10. #10
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Jag har ägt bilen sedan juni i år och hittills varit dålig på att kolla nivåer bortsett från motorolja. Jag har haft sämre koll på bromsoljan än jag kanske borde. Tack för tipset. När jag nu kollade så är bromsoljan just mellan min o max men det säger väl inte mycket när jag inte vet hur den var förut.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Notera att bromsvätskebehållaren delas mellan koppling och broms så nivån för kopplingen kan vara låg även om det vid en snabb koll ser ut att vara 'halvfullt' i burken.
    Börja i så fall med att toppfylla och avlufta kopplingen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Tack för detta tips, det hade jag ingen aning om! Nu är jag väl ute och cyklar men skulle det då kunna vara ett läckage i ett bromsrör som gjort att jag fått luft i systemet? Jag har från säker källa fått höra att jag har ett dåligt bromsrör på vänster bak och det var bara några dagar innan jag fick problem med kopplingen som just bromsen på vänster bak plötsligt börjat gnissla rejält. Fast nu bara tänker jag högt

  13. #13
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Jag har ställt av bilen den sista oktober för jag har inte tänkt köra den i vinter. Nu när den stått i ca 10 dagar och jag skulle köra in den i garaget så tog kopplingen nästan inte alls om jag inte tryckt den i botten. Jag var glad att jag fick ur backen och fick i 1an så jag kunde köra den framåt. Så något har hänt under 10 dagars stillastående.

  14. #14
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098

    Kopplingsproblem, slavcyl? OG9-3 -01

    Jag köpte en 9-3 Aero -01 för ett år sen. Efter ett halvår slutade kopplingen plötsligt att funka (den gick från att funka perfekt till att jag inte fick i backen på mindre än en vecka). Förra ägaren har bytt huvudcylindern några månader innan jag köpt bilen. Sedan jag fick problem har systemet luftats vid två tillfällen med resultat att kopplingen funkade fint igen men nån dag senare så var det samma skit igen. Kan jag bara anta att det är slavcylindern eller? Jag fixar det inte själv men kan få hjälp att byta slavcylinder. Fast det skulle kännas för jävligt om jag gett mig in på något så drygt och det sedan visade sig att det var något annat. Vad bör jag tänka på innan jag tänker att slavcylindern är felet?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Ser du nåt läckage i skarven växellådan/motorn? Där man luftar kopplingen borde man också kunna lysa ner och se om slavcylindern ser ut att ha läckt. Tyvärr är det nästan säkert slavcylindern som är problemet. Möjligen att den tidigare reparationen är undermålig, byttes huvudcylindern ut till en ny eller ser den gammal ut?
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  16. #16
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Hej, tack för svar. Jag känner killen som ägde bilen innan och vet att huvudcylindern är ny, även om den är av billigare sort. Jag ska kolla läckage-ställena du nämner även om det kanske kan vara lite svårt att se vid luftningsnippeln då jag sullat en del där när jag luftade. Men jag har för mig att jag kollade där innan luftade och det såg nog rätt så o-kladdigt ut (tror jag). jag Det känns dryg att behöva byta slavcylinder, men som sagt det skulle bli ännu drygare om jag bytte den och det sedan visade sig att det inte var den.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Har du även vakuumsugit från bromsvätskebehållaren när du luftade kopplingen? Jag skulle hur som helst suga från behållaren innan jag gjorde något annat.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #18
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Du menar att jag ska köra vakuumsugen på påfyllningsöppningen för bromsvätska samtidigt som jag luftar? Fattar jag rätt? Ät det för att förhindra att luft smiter ner den vägen under luftningen, eller?

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Proceduren för luftning av kopplingen som beskrivs i WIS är att först suga vid luftningsnippeln nere vid kopplingen tills klar vätska kommer fram ur nippeln. Drag åt luftningsnippeln och ta bort luftningsverktyget.

    Montera Adapter, kylsystemprovare 30 05 451 på bromsvätskebehållaren. Adaptern är ett tättslutande lock med en luftningsnippel mitt i.

    Håll bromsluftarens slang (den som ger vakuum) mot nippeln och lufta ur behållaren ca 1 minut eller så länge luftbubblor stiger mot ytan.

    Samma procedur finns beskriven här: http://www.thesaabsite.com/faqs/9-3%...ns.html?id=645

    När jag bytte bromsvätska till kopplingen nyligen så hade jag inte läst på ordentligt först utan sög bara nere vid kopplingen. Resultatet blev luft i systemet och kopplingspedalen gick i botten. Därefter läste jag i WIS. Någon adapter hade jag inte så jag byggde en mindre bra men den dög för att suga ur luften uppifrån. Lade en bild här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1481354

    En bättre adapter skulle gå att bygga av ett lagom stort lock till burkarna som de säljer bostongurka m m i. Limma en gummipackning på lockets undersida och en bromsnippel i locket. Vakuum gör att locket sugs på plats om packningen håller tätt så det behövs ingen gänga som passar på bromsvätskebehållaren. Min första adapter av en plywoodskiva med cellplast som packning fungerade hyfsat i början men packningen deformerades efter en tid. Annars borde locket till en Luftman fungera om man har nära till Mekonomen eller orkar vänta på posten.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #20
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Tackar o bugar! Jag ska testa att göra exakt som du beskriver. Jag tror nog att jag också redan har tillgång till ett sådant lock med luftningsnippel.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passande växellåda OG9-5 Aero manuell -04
    Av patrik eklund i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-23, 22:06
  2. Okänt problem med motor/växellåda/koppling.
    Av Premium3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 13:32
  3. problem med koppling/växellåda
    Av Gooldie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 23:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •