Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad är det för läckage NG9-3 B207

  1. #1

    Vad är det för läckage NG9-3 B207

    Det gäller en SAAB 9-3 -04, 1.8t. Det läcker någon form av vätska som droppar från där pilen pekar strax innanför höger länkarm. Misstänker att det är kylarvätska då den är klar och bara svagt färgad men pölen jag hittade under bilen efter att haft den i garaget några timmar har efter två dagar inte dunstat nåt och kylarvätskan är ju till hälften vatten så jag tycker att den borde minskat i så fall. Olja kan det väl inte vara då jag inbillar mig att det syns på alla oljor att de har använts och den här vätskan är som sagt klar. Man kan tycka att jag borde kunna skilja på olja och kylarvätska men det kändes som nåt i gränslandet. Inte heller kände jag nån lukt. Bilden är tagen via en spegel på golvet och vätskan ses bortanför spegeln, dvs i överkanten av bilden. Bromsvätske- och styroljenivå har jag kollat, inget konstigt där. Inte verkar kylvätskan ha minskat i nån större omfattning heller. Det finns ju inte så mycket mer vätskor att välja på eller?
    Om det är kylarvätska, var skulle det kunna läcka? Jag kunde inte avgöra var det kom ifrån trots att jag tittade upp vid läckaget och från ovansidan ser man inte mycket heller då motorblocket är i vägen.

    (kanske i fel delforum men då jag inte vet vad det är för vätska vet jag inte var jag ska lägga det).
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av alwayssaab den 2017-11-03 klockan 16:12.
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Stor sannolikhet vattenpumpen tyvärr. Känn på höger bakre sida av motorn (typ höger om turbon i färdriktningen), under själva pumphuset. Det är inte särskilt skoj att byta den men det går...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  3. #3
    Tack men det låter märkligt. När du nämnde vattenpumpen lät det bekant så jag kollade och den byttes för mindre än ett år sen. En ny vattenpump borde ju hålla längre än så rimligen.
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Var det du som lät byta pumpen? En del verkstäder lämnar ett års garanti på jobbet.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5
    Kommer att lämna in den till samma verkstad så jag hoppas jag kan åberopa garanti (om det nu är vattenpumpen). Har fått tid 1/11. Tack för hjälpen med att ringa in problemet!

    Skickat från min G8231 via Tapatalk
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  6. #6
    Det visade sig mycket riktigt vara från vattenpumpen läckaget kom men det var tydligen från en ventil el. liknande som inte varit tillräckligt åtskruvad så det gick på garantin.

    Skulle gärna sätta [Löst] framför titeln på inlägget men ser inte hur man gör det.
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Du redigerar (i browser) ditt första inlägg, går till avancerat läge vid redigeringen och kan då välja prefix [LÖST]
    Skicka PM till mig om du inte lyckas så kan jag hjälpa till mer.
    Och eftersom det är vattenpumpen så har det inte med chassi eller bromsar att göra så jag flyttar det 'Motor' som passar mindre dåligt.
    Trevlig helg!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •