Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta växelspaksknopp OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Lidköping även kallat Lich
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Byta växelspaksknopp OG9-5

    undrar om det finns något sätt att byta växelspaks knoppen till en liknande denna: https://www.carlab.se/gearknop-type-r-titanium-5-gear

    vill även modifiera så man får trycka spaken neråt istället för att dra spärren uppåt? Någont som har ider/svar? kommer även bygglogg om det inte är allt för enkelt, kommer även en logg på billjudet som ska byggas i bilen,

    för övrigt är bilen en saab 9-5 biopower 06a!

  2. #2
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Efter att ha kört många mil i bilar med den typ av backspärr du beskriver, måste jag nog säga att Saabs lösning är bättre. Att bygga om backspärren är säkert möjligt, men väldigt lite utfall för troligtvis ganska mycket jobb.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Själv tycker jag backspärr borde avskaffas helt, som det är på många japanska bilar, men ska man ha den funkar den som saabarna har minst dåligt.

    Tror det blir väldigt meckigt att bygga om till "tryckspärr", då är det nog enklare att göra nån egen variant på spärr kombinerat med knoppen i länken.

    Vet att jag sett en bild på nån som hade typ ett kort cykelhandbromshandtag som backspärr, TROR det var på en saab, kanske inte det mest bekväma men..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062

    Byta växelspaksknopp OG9-5

    Värt att tänka på oxå när du ska göra om den är att SBP kan bli gnälliga om funktionen inte uppfylls som Saab menade med spärren. Då Saab inte har någon annan rattlåsfunktion är växelspakens backspärr dess substitut.

    Jag hade GS Short Shifter i min OG9-3 som flög igenom besiktningen ena året men nästa hade de det som en kontrollpunkt. Blev underkänd och fick mecka tillbaka originalet för att sedan göra en ny kontroll för 200:- :/

    Det var 2 år sedan (2015) de införde att detta skulle kontrolleras enl bes.mannen.
    Senast redigerat av Kerim den 2017-10-27 klockan 12:06.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Själv tycker jag backspärr borde avskaffas helt, som det är på många japanska bilar, men ska man ha den funkar den som saabarna har minst dåligt.

    Tror det blir väldigt meckigt att bygga om till "tryckspärr", då är det nog enklare att göra nån egen variant på spärr kombinerat med knoppen i länken.
    Att bara bygga bort befintlig backspärr genom att låsa mekanismen i ospärrat läge kanske är en idé. Vissa tycker uppenbarligen backspärr inte ens behövs. Då bör man väl kunna få dit knoppen utan större problem?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Byta växelspaksknopp.
    Av Dunder3000 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •