Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: För långa hjulskruvar OG9-5

  1. #1

    För långa hjulskruvar OG9-5

    Har lite problem med att hjulbultarna tar i handbromsbackarna bak på plåtfälgarna. Har två 9-5:or och bägge lider av samma åkomma. Förra året löste jag det hela genom att jag bara körde med den som har alu-fälgar även till vinterhjulen. Nu har jag olyckligtvis fått en bubbla på ett av de vinterdäcken, så tänkte att plåtisarna kom väl till pass då. Om det nu inte varit för bultarna. Tycks vara precis gränsfall, men man hör att det låter illa från höger bak. Någon som vet vilken längd och dimension det är till orginalbultar, eller om det finns kortare att köpa någonstans. I annat fall tänkte jag mig korta 10 stycken bultar några milimeter så det går fritt så att säga.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    M12x1,5 26mm tror jag är original.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    M12x1,5 26mm tror jag är original.
    Som Karlqvist skriver är dem enligt WIS M12x1,5, dock står inget om längden
    Det som kan vara intressant är det står "samma skruvar används för både stål- och lättmetalfälgar"
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är i viss mån beroende på hur slitet det är inne i trumman. Har haft låsbultar som efter några år börjat gå emot (kör f.n. med originalbultarna bak). Enligt schwedenteile.de är originalbultarna 25mm, har inte kunnat utläsa något ur WIS.

    Att slipa kromade låsbultar har jag provat. De sprack då efter något år, uppenbarligen ej att rekommendera.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Jag tog av 2 m.m. på samtliga skruvar baktill. Har inte monterat ännu, men jag tror det kommer lösa mitt problem. Misstänker att felkällan är att plåtfälgarna har blivit slitna och kanske har åtdragningsmomentet varit för högt. Lite märkligt det här med de koniska bultarna/skruvarna. När jag skruvar åt alu-fälgarna känner man ju tydligen när det tar stopp. Sedan drar man lite till. När det gäller plåtfälgar känns det alltid som det går att dra lite till rätt långt efter det att så att säga konan tagit i fälgkanten. Ju mer man drar åt, desto mer vidgas väl bulthålet i fälgen misstänker jag.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Been there, done that.

    Slitage inne i trumman så att backarna inte sitter perfekt är en del av problemet. Måste dock inte lösas för bromsarna funktions skull, påverkar huvudsakligen bara hur mycket utrymme som finns på baksidan för bultarna.

    Vi får se om dina slipade bultar klarar sig bättre än mina.

    Om man drar med 110Nm med hjulbultarna som har flytande kona så säckar plåtfälgarna och ger utmattningssprickor (förstör fälgen) med tiden. Efter bytet till hjulbultarna med flytande kona så gäller en annan åtdragningsinstruktion för plåtfäljarna, nämligen 50 Nm. Detta ska kompletteras med vinkeldragning, står åtminstone i senare utgåvor av WIS.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Så svaret blir egentligen att kör med aluminiumfälgar och undvik plåt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag bytte bromsbackar och problemet försvann, tittar man hur det är kosntruerat så är det först när backarna är slitna som bultarna börjar ta i.

    tar dom i för dej så behöver nog backarna bytas oavsett.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Ja, det kan nog stämma att det blivit slitet inuti. Vet att det på denna bil så hade returfjädern till handsbromsen gått av så jag körde runt med anliggande handbroms ett tag. Det åt väl rätt bra på backarna antar jag. Har givetvis monterat ny fjäder, men inte bytt backarna. Alu-fälgar till såväl sommar- och vinterdäck är nog bäst. Då slipper man problemet, men jag tager vad jag haver just nu...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Korta hjulskruvar OG9-5

    Hej!

    Åkte på en klassiker igår när jag bytte till vinterdäck, hjulbultarna visade sig helt plötsligt vara för långa. Blev en del huvudbry innan forumet här i vanlig ordning räddade mig och jag fattade vad som var felet.

    Efter att ha läst runt här verkar den allmänna rekommendationen vara att kapa bultarna ett par mm, men det jag undrar är om det inte finns att köpa passande bultar som är ett par mm kortare än original?

    Mkt tacksam för hjälp!

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag fick problemet på min Aero '05, men upptäckte då att bultarna på min 2.0t '99 var flera millimeter kortare.. så jag snodde tio bultar från framhjulen på den och satte bak på aeron, och satte aerons längre bultar fram på 2.0'an..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Så ev kan bultar från andra saabar funka. Tyvärr har jag bara en enda saab haha.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    De har inte lös kona - det var två iterationer på hjulbultarna innan den varianten kom, båda iterationerna för att åtgärda problem med att hjulbultarna skruvade upp sig.

    Om man slipar bultar så får man se upp med kromade (lås-)bultar, de tål inte att man tar bort ytskiktet på en del av bulten (been there, done that - plockade bort låsbultarna på bakhjulen).

    Fast den riktiga (men jobbiga) lösningen är att fixa handbromsen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    fast ts skriver ju inte vad det handlar om för fälgar ens. Det som satt där kanske var nå eftermarknadsfälgar som behöver längre skruv och hjulen som ska dit kanske är original. Oftast i de lägena så har man två uppsättningar skruvar om det skiljer mycket.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    fast ts skriver ju inte vad det handlar om för fälgar ens. Det som satt där kanske var nå eftermarknadsfälgar som behöver längre skruv och hjulen som ska dit kanske är original. Oftast i de lägena så har man två uppsättningar skruvar om det skiljer mycket.
    Sorry det är plåtfälgar. Inte hittat något märke men ska leta. Alltid haft samma bultar senaste 5 åren till sommarfälg (saab alu) och vinterfälg och aldrig varit ett problem tidigare. Samma hjul och fälg som tidigare.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    De har inte lös kona - det var två iterationer på hjulbultarna innan den varianten kom, båda iterationerna för att åtgärda problem med att hjulbultarna skruvade upp sig.

    Om man slipar bultar så får man se upp med kromade (lås-)bultar, de tål inte att man tar bort ytskiktet på en del av bulten (been there, done that - plockade bort låsbultarna på bakhjulen).

    Fast den riktiga (men jobbiga) lösningen är att fixa handbromsen.
    När jag söker på originalbultar för min bil på Mekonomen så har inte de heller lös kona? Men det måste alltså vara det ?

    Ej kromade men känns inte helt hundra att åka runt med hemmakapade bultar?

    Jo jag har förstått det, det rör sig om en skrotig gårdsbil så vill inte lägga ut några onödiga pengar.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast om du har samma skruvar som tidigare och samma hjul. Varför i hela friden tog de i nu då? Är problemet att nån monteringsdetalj till handbromsen släppt och backarna släpar i skivan längre ut så borde det ju skrapa och leva om tycker man.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det som händer är att när handbromsen slits och rostar kantrar backarna allt mer, vilket i förlängningen resulterar i att de kan haka i extra längd vid hjulbultarnas spets - i något läge går det inte längre.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Taigaro Visa inlägg
    När jag söker på originalbultar för min bil på Mekonomen så har inte de heller lös kona? Men det måste alltså vara det ?
    Fanns en återkallelse runt 2004 på bultarna för de bilar som har alu på sommaren och plåt på vintern (dvs. störst risk för rost på navets anliggningsyta ska ställa till det).

    Anledningen var risken för att bultarna skruvar upp sig (när man byter till alu), det blir för små marginaler vid åtdragningen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast om du har samma skruvar som tidigare och samma hjul. Varför i hela friden tog de i nu då? Är problemet att nån monteringsdetalj till handbromsen släppt och backarna släpar i skivan längre ut så borde det ju skrapa och leva om tycker man.
    Som långmilare skrev. Som sagt, jag blev sjukt förvånad när jag skulle köra iväg och det blev stumt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det som händer är att när handbromsen slits och rostar kantrar backarna allt mer, vilket i förlängningen resulterar i att de kan haka i extra längd vid hjulbultarnas spets - i något läge går det inte längre.

    - - - Uppdaterad - - -



    Fanns en återkallelse runt 2004 på bultarna för de bilar som har alu på sommaren och plåt på vintern (dvs. störst risk för rost på navets anliggningsyta ska ställa till det).

    Anledningen var risken för att bultarna skruvar upp sig (när man byter till alu), det blir för små marginaler vid åtdragningen.
    Förstår jag rätt att de borde vara ok på plåtfälg men inte alu? Tusen tack för input!

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Plåtfälgarna har mer fjädring vid bulten, så om fälgen kryper in 0,1mm på navet (t.ex. pga rost som skapats under vinterhalvåret nöts bort) får det inte lika drastiska effekter som på alu, så marginalerna på momentet skiljer, och rosten på navet byggs ju dessutom mycket lättare upp om man växlar mellan plåt- och alu-fälgar.

    Den lösa konan gör att man får bättre kontroll på åtdragningsmoment. Men i återkallelsen som föregick den där man bytte till lös kona, var en med en annan ytbeläggning för att öka friktionen, men uppenbarligen räckte det inte riktigt för att klara alla fall med självuppskruvande hjulbultar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Problem att lossa hjulskruvar OG9-5
    Av zalmon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2017-05-15, 11:30
  2. Hjulskruvar som inte rostar?
    Av Göran Larsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 20:14
  3. Hur långa är era serviceintervall?
    Av Thomas L i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •