Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vad är det som saknas i min motor? B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Vad är det som saknas i min motor? B2x5

    Hej,

    För några veckor sedan köpte jag mig en OG9-3 Aero -02 med B250R motorn och manuell växellåda. Nu var första gången jag tog mig en ordentlig titt under huven, och upptäckte till min förvåning att det ser ut som någonting saknas på min motor (se inringat område på bifogad bild).
    sketch-1508670704768.jpg
    Bilen går alldeles utmärkt, även om det ser ut att läcka lite olja ur hålet, så jag undrar verkligen vad det är som saknas...

    Är det någon som kan berätta för mig
    a: vad det är som saknas?
    b: är det något som måste åtgärdas snarast, eller kan jag vänta till budgeten ser bättre ut?
    c: om det fins någon vettig förklaring till varför denna del kan tänkas saknas?

    Mvh John
    Senast redigerat av jojo01 den 2017-10-22 klockan 18:23. Anledning: Ändrat till LÖST

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Där satt fördelaren på gamla saab motorer....även automaten ska ha en vakuumpump sitta där, men det vet jag inte om det gäller og9-3, 9-5 har den pumpen på lite senare årsmodeller iaf!

    Det sitter en plugg där inne, som ofta börja läcka efter några år stoppa in lillfingret så borde det ta stopp efer 2,5cm....om inte så bör det åtgäras
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tackar för snabbt svar!

    Det satt nånting gummiaktigt orange runt som såg ut som rester av en packning, och själva området där var så mycket blankare än resten av motorn så jag tänkte att det måste vara något som saknas. Men jag har en manuell låda, och som du sa så sitter det en plugg en liten bit in, så jag borde vara safe..

    Är det något som går/är värt att åtgärda, eller är det bara att gilla läget?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS

    Jag tror det är den absolut vanligaste frågan

    §2 Innan du postar
    • För att undvika att samma frågor och diskussioner upprepas om och om igen:

      §2.1 Läs FAQ'n samt de klistrade trådar som finns i varje forum innan du ställer frågor.
      §2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.
    Har du oljeläckage där är det självklart lämpligt att åtgärda och det finns redan beskrivet i ganska många trådar med olika metoder.

    Citat Ursprungligen postat av jojo01 Visa inlägg
    För några veckor sedan köpte jag mig en OG 9-3 Aero -02 med BSR250R motorn.
    Motorn heter B205R och är en T7 motor
    Denna tråd är mycket läsvärd om du vill lära dig mer om din nya bil

    SAAB 9-3 1998-2003 (classic 9-3 eller og9-3) genom tiderna

    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-10-22 klockan 15:20. Anledning: Mer info

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Välkommen hit jojo01!

    Du har väl inte sökt på forumet innan du skrev frågan? Den är säkert besvarad minst 10ggr tidigare...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tackar för välkomnandet!
    Ber om ursäkt att det blev lite förvirrat. Hittade tillomed motornumret i den eminenta tråden som HeRmAN rekomenderade, men blandade sen ihop det i huvudet av någon anledning (kan bero på att det är massa BSR-delkaler på bilen...)

    Och jo, jag började faktiskt med att söka, men av nån anledning fick jag bara grå rutor istället för bilder i trådarna som jag trodde kunde passa (och som jag nu inser var samma som mitt problem...) men då jag inte var säker så kändes det bäst att ställa frågan en gång till.

    /john

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Då gjorde du ett försök iallafall. Bara det är värt något.

    Lycka till med bilen!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Vad är det här för del? Högersida av ventilkåpa(batterisidan) og9-5 b235e

    Tjenare!

    Vet ej vart i forumet man ska posta denna fråga så låter gärna en moderator flytta tråden om det behövs.

    Men undrar vad delen inringad i bilden gör. Har både sett motorer med och utan den.Samt på bild nr2 är det en "avluftningsplugg" som sitter där eller ska det sitta en slang där?


  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Mekanisk vacuumpump för bilar med automat för bromsservots skull, drivs av avgaskammen. Just den där verkar inte inkopplad, motor bytt kanske utan att någon orkat plocka bort pumpen?

Liknande ämnen

  1. Saknas något på motorn? B2x5
    Av delofson i forum FAQ
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2022-05-11, 22:02
  2. [LÖST] Hur lossa ramlageröverfall 5 med motor i bil OG9-5 B2x5
    Av bosse-9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-26, 12:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •