Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Fjärr/centrallås funkar inte OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Fjärr/centrallås funkar inte OG9-5

    Hejsan jag har kollat runt på forumet och hittat några saker som ev skulle stämma med mitt problem men inte så det har löst mitt problem.
    Det gäller en 9-5 Aero 2004. Det problem jag har är att min nyckel fungerar inte. När man sätter i nyckeln och vrider den på ON och trycker några gånger så ska det komma upp hur många nycklar som är aktiverade till bilen, men det får jag ej upp. Har provat dra minus på batteriet och väntat några minuter och sedan stoppat tillbaka den för att testa att tycka 4-5 gånger på lås upp knappen för att synka men inget händer. Det går kanon att låsa via nyckelhålet på dörren och alla dörrar samt bakluckan låses. Har nyckeln tappat kontakt med bilen så man är tvungen att lämna in bilen för omkodning? Har kollat batteriet på båda nycklarna som är till bilen och det visa stabilt 3.0.2v. Någon som har något tips på vad som kan ha hänt. Är det sant om man dra ur batteriet i nyckeln och inte hinner sätta dit ett nytt inom 10 sek så avkodas nyckel från bilen isf är ju det som ev har hänt.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av SledStar Visa inlägg
    När man sätter i nyckeln och vrider den på ON och trycker några gånger så ska det komma upp hur många nycklar som är aktiverade till bilen, men det får jag ej upp.
    Man stoppar i nyckeln och vrider till ON och därefter trycker på knappen för att öppna bagageluckan, då visas antal fjärr och transponers på SID

    Citat Ursprungligen postat av SledStar Visa inlägg
    Har provat dra minus på batteriet och väntat några minuter och sedan stoppat tillbaka den för att testa att tycka 4-5 gånger på lås upp knappen för att synka men inget händer.
    Detta kan man behöva göra när man bytt batteri i fjärrkontrollen för att synka den, du skall inte koppla bort bilens batteri.

    Den kan ju vara glapp/smuts i tryckknapparna
    Du har 'samma'problem här Fjärrkontroll funkar inte med bilen ?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Man stoppar i nyckeln och vrider till ON och därefter trycker på knappen för att öppna bagageluckan, då visas antal fjärr och transponers på SID

    Ja exakt så. Men det syns inget på displayen. Det har fungerat förr.


    Detta kan man behöva göra när man bytt batteri i fjärrkontrollen för att synka den, du skall inte koppla bort bilens batteri.

    Den kan ju vara glapp/smuts i tryckknapparna
    Du har 'samma'problem här Fjärrkontroll funkar inte med bilen ?
    Ok. Har läst den artikeln och tagit del av det moment han har prövat men för mej funkar det fortfarande inte. Jag var ute en sväng och körde till en parkering för att kolla om något störde ut fjärren nere i garaget men samma sak där. Har testat göra rent mellan kretskortet och plast tryckplattan på nyckeln men nada händer. Kolla även den svarta antenn lådan under mittkonsollen där bak för att se att kabeln var i och det var den.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Du har alltså en fungerade och en icke-fungerande fjärrkontroll? Eller är det båda som strular?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Du har alltså en fungerade och en icke-fungerande fjärrkontroll? Eller är det båda som strular?
    Nä jag har ingen som fungerar. Båda kan låsas/låsas upp via nyckel och starta, men ingen av dom kan man låsa/låsa upp med fjärren samt se i displayen om hur många nycklar som är aktiverade.

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Sjekk sikring #10 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet, ev. at det er spenning i begge punktene på den. Denne er også forsyning for soltak og varme i baksetet, er det aktuelt her?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Om båda fjärrisarna slutade funka samtidigt är det nog i bilen du ska leta fel.

    Utöver norrbagges input är ju tändningslåset som inte ploppar upp en klassiker. En enkel check: Stänger radion av sig när du drar ut nyckeln?

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Om båda fjärrisarna slutade funka samtidigt är det nog i bilen du ska leta fel.

    Utöver norrbagges input är ju tändningslåset som inte ploppar upp en klassiker. En enkel check: Stänger radion av sig när du drar ut nyckeln?
    Var ner idag och kolla det du sa Jelly. Radion stängs av när man drar ur nyckeln men det bruka den väl göra har jag för mig. kan det har blivit något allvarligt fel tro? Är det ett måste att lämna in den så dom får gifta om nycklarna.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Att radion stängs av visar att låset fungerar som det skall "ploppar upp" för kärvar det så stängs radion inte av och då är fjärrlåsningen avstängd.
    Det låter som det är fjärrkontrollerna som är ur funktion och det går att byta bara elektroniken med knappar men de måste giftas in i bilen.
    Skaffa minst 2st direkt när du ändå håller på.
    Ny från Orio eller begagnade från skroten är alternativ som finns och väljer du det senare skulle jag i ditt ställe skaffa fel efter som inga garantier finns hur länge de funkar.
    Och är du på skroten kan du även få med en mottagare för fjärren om det är den som krånglar
    Och gift in alla du skaffar direkt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av SledStar Visa inlägg
    - kan det har blivit något allvarligt fel tro?
    Sikring og spenning ER kontrollert (forsyner også fjernkontroll mottaker)?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Tack så mycket för alla tips. Nu fungera låset igen. Det var tydligen ett batteri som var dåligt. Nu till en ännu märkligare grej. Är det någon som kan ge svar på detta. Har lagt upp en video via länken. Detta händer med ett full laddat batteri.
    Det jag måste göra nu är att dra igång den sen när den väl är igång så kan jag starta med nyckeln igen så pass många gånger tills batteriet är slut. Är generatorn ett hett tips tro?

    https://youtu.be/v8v8DvhLL_I

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av SledStar Visa inlägg
    - Är generatorn ett hett tips tro?
    Har du kontrollert ladespenningen målt på batteriet, og i så tilfelle hva er den?

    Det er litt vanskelig å se hva turtelleren viser under disse startforsøkene, men for meg ser det ut som om den ikke rører seg, noe som normalt kunne peke på problem med veivakselgiveren. Men ved problem med denne skulle bilen ikke kunne starte når den dras igang, og heller ikke ved påfølgende starter vhja. batteriet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Har du kontrollert ladespenningen målt på batteriet, og i så tilfelle hva er den?

    Det er litt vanskelig å se hva turtelleren viser under disse startforsøkene, men for meg ser det ut som om den ikke rører seg, noe som normalt kunne peke på problem med veivakselgiveren. Men ved problem med denne skulle bilen ikke kunne starte når den dras igang, og heller ikke ved påfølgende starter vhja. batteriet.
    Ja om du mena mellan plus på batteriet samt plus på kabeln och ha minuspolskabeln i satt på batteriet är spänningen lika mycket som det är kräm i batteriet det vill säga full laddat batteri ca 13.34v. Ska inte det vara 0Volt? Eller mäter jag fel i så fall? Ja nästa steg är väl byta den där vevaxelsgivaren. Men när bilen är på och jag mäter med multimetern så sjunker volten och den ska väl vara runt 13-14volt.

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Jeg er ikke helt sikker på hvordan du har målt, men én måte å gjøre det på er én målepinne på hver av polene på batteriet for så å sammenligne dette med en måling med pinnene på kabelskoene til batteriet - begge målinger selvfølgelig med motoren igang. Dette vil kunne påvise ev. dårlig kontakt i lade- og strømvei ved batteriet. Ladespenningen bør ligge ≥ 13,8V og <14,4V.

    Om dine 13.34V ER ladespenning er dette altfor lavt, og kan peke mot bl.a. generator eller et utladet - eller dårlig batteri.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Jeg er ikke helt sikker på hvordan du har målt, men én måte å gjøre det på er én målepinne på hver av polene på batteriet for så å sammenligne dette med en måling med pinnene på kabelskoene til batteriet - begge målinger selvfølgelig med motoren igang. Dette vil kunne påvise ev. dårlig kontakt i lade- og strømvei ved batteriet. Ladespenningen bør ligge ≥ 13,8V og <14,4V.

    Om dine 13.34V ER ladespenning er dette altfor lavt, og kan peke mot bl.a. generator eller et utladet - eller dårlig batteri.


    Ok. Ja men det har jag gjort. Och mätaren visade 12v sist när motorn är igång. Samt den sjunker om man dra på fläkt radio ect. Men ska försöka rulla igång den först nu sen ska jag mäta igen.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125
    Ar det någon som är el kunnig och kan berätta vad dom har gjort så här och vad skulle detta va bra för. Den avklippta kabeln leder tror jag till den gröna plastskyddet. Kan detta ha något med det som händer i videon? Att det har blivit glapp inne i någon av tejp skarvarna tro.

Liknande ämnen

  1. Centrallåset funkar bara med fjärr. 9000 -98
    Av hagan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 18:46
  2. Lås som inte vill med fjärr men funkar med nyckel 9000
    Av Purre84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 14:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •