Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Anliggande bromsar VF NG9-3 -09

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Anliggande bromsar VF NG9-3 -09

    För ett tag sedan noterade jag att pappas 9-3a gick tungt, och kikade runt.
    Vänster fram fälg var bra mycket varmare än höger fram. Så antog bromsarna låg på.

    Plockade av fram båda sidor, gjorde rent ordentligt, men allt var redan i bra skick.
    Smörjde upp ordentligt, motionerade kolven, luftade med bromsluftare som suger ur vätskan med vacuum.
    Monterade tillbaka och allt funka kalas.


    Idag ringde han och sa det brinner om bromsarna vänster fram och det ryker riktigt ordentligt.
    Han var inte hemma så sa åt honom o gasa på o stanna och hoppas det släcktes. Vilket de gjorde men rök ordentligt.
    Sen kunde han köra hem försiktigt. Bilen är automat, och växlade fram och tillbaka för det gick så himla tungt att driva bilen framåt.

    Nu när jag kom hem och tittar på bilen ser jag inget fel.
    Det luktar mycket varma bromsar från vänster fram. Man ser på skivan och beläggen att det är hårt åtgånget.
    Men jag kan rulla bilen hur lätt som helst för hand och provat köra och bromsa o greja. Allt är normalt.
    Men nu har det hänt två gångar att bromsarna på enbart vänster fram ligger på.


    Känns inte som om det är OKet om det inte är skadad efter senaste värmeutvecklingen.
    Kan det vara ABS aggregatet? Hur skulle ni gått tillväga? Det finns inga felkoder på bilen.

    Jag tänkte börja plocka bort och isär hela OKet och inspektera, och sedan byta bromsslangen vänster fram.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Jag tänkte börja plocka bort och isär hela OKet och inspektera, och sedan byta bromsslangen vänster fram.
    Låter som en bra början. Jag skulle även byta all bromsvätska som går ner till det oket, om det flyter med nåt skit högre upp i bromsröret
    Inga varningslampor?
    /Johan

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Uppdaterar.

    Var ute och körde och bromsat ordentligt med bilen nu. Vänster fram går varm riktigt ordentligt.
    Kan inte rubba vänster framhjul förhand, höger rullar lätt. Riktigt riktigt varmt VF. Svårt o hålla i fälg, hjulbultar etc.

    Men min tanke var om något är fel på aggregatet så det trycker på Oket trots det inte ska. Så hissa upp bilen o lossa på nippeln.
    Om det var tryck på så bör det stått som en stråle upp ur nippeln. Men de gjorde det inte, rann ur som vanligt.
    Satte dit hjulet igen och prova efter jag "släppt" på trycket. Ingen skillnad, går knappt o rubba.

    Alltså bör felet ligga i bromsok eller slang? Eller är jag helt fel ute?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Spontant låter det som kärvande kolv/ar i oket
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    508
    När jag hade anliggande broms (mindre, men en längre tid) så var alla packningar och gummidetaljer i oket m skit sen. De klarar nog inte hur hög värme under hur lång tid som helst. Så behöver kanske bytas ändå. Men förstår att du vill vara lite säker på att det inte är nåt mer innan du byter.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Jag tror du har en rostig kolv, haft samma symptom flera gånger och problemet är att kolven inte alltid går tillbaka ordentligt efter inbromsning.

    Lyft på dammskyddet försiktigt och kolla hur kolven ser ut. ibland är det inte alltid skadorna syns utan att man pressar ut kolven längre än vid normalt användande, problemet då är att om det nu visar sig den är rostig så är det ibland typ omöjligt och få ihop det igen.

    Var beredd med renoveringssats eller annat ok.

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951






    Såhär ser kolv och cylinder ut. Har sett värre helt klart. Men frågan är om det är tillräckligt allvarligt? Cylindern ser ju fin ut. Men finns lite på kolven där.
    Finns renoveringssats att köpa för ca 200kr enligt EPC.
    Slangen kommer bytas ut med. Men sen är frågan renovera eller byta ut OKet.

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Renovera, är så lätt att göra och ett utbytesok kostar säkert 1000-1500kr om du ska ha något med kvalitet.

    Känns den synbara kanten på kolven med nageln? Det kan gå putsa lite försiktigt med våtslippapper, typ 1000 eller nått, för att få bort ev skador på kolv, eller så köper du en renoveringssats från Tyskland med kolv för samma pengar ungefär.

    Vet inte vad det är för ytbehandling på denna eller om det rent av är kolv i kompositmaterial? Man kanske förstör/kortar livsgländen på kolven om man slipar på den men det är väl egentligen det som går att göra utan att byta kolv.

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Renovera, är så lätt att göra och ett utbytesok kostar säkert 1000-1500kr om du ska ha något med kvalitet.

    Känns den synbara kanten på kolven med nageln? Det kan gå putsa lite försiktigt med våtslippapper, typ 1000 eller nått, för att få bort ev skador på kolv, eller så köper du en renoveringssats från Tyskland med kolv för samma pengar ungefär.

    Vet inte vad det är för ytbehandling på denna eller om det rent av är kolv i kompositmaterial? Man kanske förstör/kortar livsgländen på kolven om man slipar på den men det är väl egentligen det som går att göra utan att byta kolv.
    Kolven är i något lättviktsmaterial, är inte stål, men känns som någon metall.

    Vet du om någon bra tillverkare? Jag brukar bara köpa av kända tillverkare från Tyskland. Men ingen erbjuder ett helt kit med kolv.

    https://www.bildelar24.com/8155220-a...nssats-bromsok

    https://www.bildelar24.com/7757092-e...nssats-bromsok

    De är de två jag hittar. Båda är två helt okända tillverkare för mig.

    Edit: Kolven: https://shop.speedparts.se/sv/prod/o...r/oe93357.html

    Fenolplast. Alltså bör den inte rosta. Då bör det bara vara att renovera?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Glader9991 den 2017-10-22 klockan 18:33.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Har bytt några bromsok på 9-3SS pga anliggning. Både 15" och 16".

    De tidiga 15" med aluhus verkar bättre och 16"+ har jag inte bytt något. Se det som en chans att uppgradera, eftersom skivan och beläggen också är skrot.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Autofren verkar ha egen produktionslina i både Spanien och Indien, har renoverat några ok till diverse bilar med kitt från dem och det har känts som bra kvalitet och fin finish på delarna jag fått.

    Om det är plastkolv så är det nog lugnt att bara renovera med nya tätningar och putsa av ev grov yta på kolven. Jag tror dock det var Chrysler för mååånga år sen (80/90-tal) som hade kolvar i något plast/kompositmaterial som svällde med åren och började kärva av den anledningen..... Kommer inte ihåg om det var värme eller bromsvätska som var problemet (eller nått annat för den delen).

    Skulle inte bli förvånad om det går att använda en kolv från 9-3/9-5/9000, samma diameter på kolven. Det som eventuellt ställer till det är höjden på kolven och ev mått på spåret där dammskyddet skall kroka fast.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Har bytt några bromsok på 9-3SS pga anliggning. Både 15" och 16".

    De tidiga 15" med aluhus verkar bättre och 16"+ har jag inte bytt något. Se det som en chans att uppgradera, eftersom skivan och beläggen också är skrot.
    Frågan är då vad som gör att det ligger an när kolven är i plast? Packningarna som sväller?

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Autofren verkar ha egen produktionslina i både Spanien och Indien, har renoverat några ok till diverse bilar med kitt från dem och det har känts som bra kvalitet och fin finish på delarna jag fått.

    Om det är plastkolv så är det nog lugnt att bara renovera med nya tätningar och putsa av ev grov yta på kolven. Jag tror dock det var Chrysler för mååånga år sen (80/90-tal) som hade kolvar i något plast/kompositmaterial som svällde med åren och började kärva av den anledningen..... Kommer inte ihåg om det var värme eller bromsvätska som var problemet (eller nått annat för den delen).

    Skulle inte bli förvånad om det går att använda en kolv från 9-3/9-5/9000, samma diameter på kolven. Det som eventuellt ställer till det är höjden på kolven och ev mått på spåret där dammskyddet skall kroka fast.

    Beställde Autofren, får med ny kolv där får vi se.
    Uppdaterar när jag bytt det får vi se om det av hjälpte felet. Blev en ny Bosch bromsslang med.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Hjälpte renovering av ok/bromsslang? Har liknande problem på en 9-5 nu och renoverat oket redan, ligger på ibland och ibland inte...

    Är väl egentligen bara bromsok, bromsslang och ventilblock ABS som kan fela? Mekaniskt sett så är det inget som kan kärva, skivor/belägg etc är nytt sedan ett halvår tillbaka drygt.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Hjälpte renovering av ok/bromsslang? Har liknande problem på en 9-5 nu och renoverat oket redan, ligger på ibland och ibland inte...

    Är väl egentligen bara bromsok, bromsslang och ventilblock ABS som kan fela? Mekaniskt sett så är det inget som kan kärva, skivor/belägg etc är nytt sedan ett halvår tillbaka drygt.
    Yes det hjälpte. Använda gamla kolven i plast/komposit med istället för den nya i metall.
    Låter lite tyvärr som om det kan vara ABS aggregatet?

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Ja, det kan väl inte vara något annat än bromsok, bromsslang eller ABS aggregat (ventilblock/styrenhet)? I den ordningen är ju vettigt och felsöka också och steg1 är ju redan klart.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    På min 9-3 2005 var vänster ok fram bytt när jag köpte den. Förra ägaren visste dock inte varför det var bytt. Han hade en kompis som mekade och var själv helt ointresserad av bilar. Det verkar väl troligast att det var problem med anliggning!? Min har 16 tum bromsar (Aero). Bak bytte jag rubbet för endast 4 kkr (Maptun) p g a anliggning och nedslitna klossar på ena sidan.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Lustigt, tänkte precis ta tag i samma problem på en 9-3 -05a.

    Jag har haft detta problemet av och till under åren, alltid vänster fram, och ibland även höger bak. Har bytt både ok och slang men problemet återkommer alltid efter ett tag. Mina misstankar ligger nu såklart på ABS-blocket, tyvärr.

    Min mekaniker säger att han sett någonstans att det är ett känt fel hos dessa bilar, att blocket ibland inte släpper ordentligt på trycket.

    Är det någon som har erfarenhet att dela med sig av här, någon som bytt ABS och löst detta, andra tips?

    Tackar

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Men borde inte det problemet försvinna om man gör ABS-enheten strömlös en stund då? I felsökningssyfte.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Det har jag faktiskt inte testat men ska göra idag,om det är ett elektroniskt fel så bör ju detta lösa det, är det kärvande ventil så misstänker jag att det inte gör någonting alls..

    Någon risk med att koppla ur, riskerar man generera "permanenta" felmeddelanden eller liknande?

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Det var nog oket trots allt i mitt fall, värmen som var misstänkt anliggning efter var pga körstilen visade det sig när jag kollade närmare på bilen

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Anliggande bromsar NG9-5
    Av j.ekelund i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-08-03, 18:27
  2. Anliggande bromsar og900 -92
    Av skaree i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-06-27, 00:29
  3. Anliggande bromsar vad göra ?
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •