Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Trimma en OG9-3 -99 (T5, 154hk) eller köpa OG9-3 Aero -01 T7

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Prova en og9-3 med 205/50-16 med bra däck så skall ni få se. Det skiljer en hel del i acc (jobbigare att slita runt hjul med större diameter) och ju bredare däck desto lättare att det blir ålande på vägen. Många kör ju dessutom med fel dimension på 17" på og9-3 (skall vara 215/45-17 och INTE 225 eller 235, 225 är 9-5 Aero och 235 är alla Aero från 2006) vilket blir helt galet mycket ålande.
    SAAB menade ju att 17" inte var tillåtet förrän 2001 på annat än Viggen (vilket gör det extra roligt att min 2000 cab levererades med 17", stod till och med på typskylten, men i instruktionsboken stod att 17" endast fick användas på Viggen). Exakt varför har nog egentligen aldrig utretts, vad jag vet finns det inga chassiedelar som skiljer mellan t.ex. en 185hk 1999 och en 2001a.
    Förutom det som nämnts ovan så blir ju alla belastningar på chassiet större ju större hjul som sitter på och det finns ingen anledning att ha större hjul än man faktiskt behöver, det gör bara bilen sämre, om inte annat komfortmässigt. När man kör bilar med extremt stora hjuldimensioner (har en polare som bara älskar större, han körde väl på 20" på ng900) och då tycker jag mig nästan höra hur lederna skriker av smärta när man rör på ratten.

    Vad gäller steg-trimning så går det alldeles utmärkt att åka med original avgas en bit efter 300hk, det har jag gjort utan att jag märkt något negativt (då med bra downpipe och annan kat, biltema har ju billiga metalliska katalysatorer med högre flöde än en omsvetsad original, bara att byta bort en originalkat som gått 20000 mil gör en del för flödet). Jag kan tänka mig att vid bankörning så kan det kanske bli lite för varmt eftersom det tar mer tid att bli av med avgaserna. Ett bra system i originaldimension fungerar nog långt över 300. Förr sålde Biltema rostfritt till og9-3/ng900 och jag har för mig att det fanns några kvar senast jag kollade, och de såldes ju ut för löjliga pengar, typ 800 spänn. Enligt uppgift tillverkades de systemen av Ferrita!
    För den som menar att jag är ute på velocipeden så kan man ju tänka på allmänna gaslagen som då säger att en gas volym är direkt avhängigt av temperaturen. Ju kallare gas, desto mindre plats tar den, ju längre bak i avgassystemet, desto kallare gas. Efter kat så sjunker temperaturen fort.
    Mmm nu förstår jag. Men tror du att turbon som sitter i den bilen klarar av 230+ hk, blir det inte risk att den överbelastas och kanske pajar?

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    T25 som turbon heter i de där bilarna kan om möjligt ta _ännu_ mer stryk än motorn. Min första og9-3 var just en 154. De gick trimmad från 8000 mil tills jag sålde den efter 25000 mil Först med steg 1 sen steg 3 från 2 olika leverantörer och den gick inte så snällt heller, den gången var man ung och dum. När jag sålde den var det original turbo, koppling, växellåda osv. Inte en blå puff från den, inget tjafs.
    Jag har också haft en annan 154hk som jag köpte billigt och där jag just tänkte hur mycket man kunde skruva upp programmet utan att det gick sönder och den laddade väl strax över 1,4 med maxade originalspridare. Den hade gått långt över 20 när jag satte 3" på den och trimmade loss och såvitt jag vet så lever den bilen än i händerna på en 20-åring som kör som f, och jag sålde den 2013!
    Jag har samma turbo i min 9000 200hk, den har gått 28000 mil, nu dessutom med steg 2, inga som helst problem och med 2,3-motorn så får den ju flytta mer luft än med 2,0an.

    Så nä, den turbon behöver du inte vara orolig för, går den sönder har du en jäkla otur, inte att du gjort något fel.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka


  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    T7 aeron med t5 hybrid är en annan idé men då behövs lite skruvkunskap samt blir kostsammare.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    T25 som turbon heter i de där bilarna kan om möjligt ta _ännu_ mer stryk än motorn. Min första og9-3 var just en 154. De gick trimmad från 8000 mil tills jag sålde den efter 25000 mil Först med steg 1 sen steg 3 från 2 olika leverantörer och den gick inte så snällt heller, den gången var man ung och dum. När jag sålde den var det original turbo, koppling, växellåda osv. Inte en blå puff från den, inget tjafs.
    Jag har också haft en annan 154hk som jag köpte billigt och där jag just tänkte hur mycket man kunde skruva upp programmet utan att det gick sönder och den laddade väl strax över 1,4 med maxade originalspridare. Den hade gått långt över 20 när jag satte 3" på den och trimmade loss och såvitt jag vet så lever den bilen än i händerna på en 20-åring som kör som f, och jag sålde den 2013!
    Jag har samma turbo i min 9000 200hk, den har gått 28000 mil, nu dessutom med steg 2, inga som helst problem och med 2,3-motorn så får den ju flytta mer luft än med 2,0an.

    Så nä, den turbon behöver du inte vara orolig för, går den sönder har du en jäkla otur, inte att du gjort något fel.
    Tack! Uppskattar dina hjälpsamma svar.

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Du har säkert rätt Bollman om skillnaden i driftsäkerhet mellan B205 och B204 om man vill komma upp i 250-300 hk. Men nu var det ju 200 hk chrisrahi pratade om och då räcker ju en original Aero som han dessutom inte behöver kosta på en massa extra som steg 2, ombyggnad av magnetventilen, sänkfjädrar och annat. Jag skulle dessutom tro att det är rätt sannolikt att en Aero har skinnklädsel, den snygga (!?) bakvingen och "rätt" däckdimension.

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Min erfarenhet av og9-3 är väldigt begränsad till 18 år med min Aero, ett par timmar med en Viggen samt en snikvariant som jag hyrde för en långresa i väntan på att min Aero skulle levereras. Den var som skrevs ovan väldigt svajig i väghållningen och rent obehaglig när det började gå lite fort. Ska man trimma en og9-3 med standardchassi så får man nog byta minst stötdämpare men kanske även krängningshämmare. Det slipper man med en Aero och kan man lära sig tygla gasfoten lite när man svänger så är väghållningen helt ok.

    Skinninredningen som ingick i Aero-paketet lyfter bilen väldigt mycket jämfört med snikvarianten. Har man dessutom träpanelen så blir det ännu bättre. 205/50R16 som satt originalmonterad på min Aero fungerade tyvärr dåligt på våra dåligt underhållna vägar. Med 195/60R15 så blev bilen komfortabel.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Du har säkert rätt Bollman om skillnaden i driftsäkerhet mellan B205 och B204 om man vill komma upp i 250-300 hk. Men nu var det ju 200 hk chrisrahi pratade om och då räcker ju en original Aero som han dessutom inte behöver kosta på en massa extra som steg 2, ombyggnad av magnetventilen, sänkfjädrar och annat. Jag skulle dessutom tro att det är rätt sannolikt att en Aero har skinnklädsel, den snygga (!?) bakvingen och "rätt" däckdimension.
    Exakt det var 200 hk, men grejen är att eftersom jag är student så vill jag inte chansa o köpa en aero som sedan visar sig att det är många problem med motorn, speciellt att de flesta nu har gått minst 20000 mil och att den har den icke så berömda motorn T7. Dessutom så tycker att logiskt tänkt så är det bättre att köpa en 9-3 med 154 hk då den inte är en sportbil eller snabb vilket i sin tur tyder på att bilen inte behövt köras hårt medans en aero är snabbare och lite mer sportigare, då kan man anta att den körts hårdare vilket försämrar bilens skick under tiden....

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Om ekonomin är viktig så köp en fin och otrimmad bil i originalskick och behåll den så.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 155
    Medlem#
    8758
    Det finns en sak på en B204 som man kanske ska tänka på, och det är att topplockspackningarna på dessa nu börjar på att falla ut. Därför kan det vara på sin plats att kontrollera/efterdra topplocksbultarna, har dragit om dessa på min 9000 -96, triggat av oljedroppar i främre hörnet mot växellådan, och efterdragningen var vad som behövdes för att detta skulle upphöra. Det bör i min värld förlänga livet på/rädda topplockspackningen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det finns en sak på en B204 som man kanske ska tänka på, och det är att topplockspackningarna på dessa nu börjar på att falla ut. Därför kan det vara på sin plats att kontrollera/efterdra topplocksbultarna, har dragit om dessa på min 9000 -96, triggat av oljedroppar i främre hörnet mot växellådan, och efterdragningen var vad som behövdes för att detta skulle upphöra. Det bör i min värld förlänga livet på/rädda topplockspackningen.
    Är det alltså bara att dra åt bultarna?

  11. #31
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nja, egentligen skall bultarna bytas, då de är sträckbultar. Det man kan göra är att lossa de som är lösa helt och dra enligt instruktion: 40Nm, 60Nm, 90 grader.
    Med reservation för att jag inte tar något ansvar för att bultarna går av, det kan hända eftersom de som sagt är sträckbultar.

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 155
    Medlem#
    8758
    Om jag har förstått det rätt så är en efterdragning inget problem (detta så länge det inte finns andra problem med skruvarna). Om det blir flera kan det bli problem, men den uppfattningen jag fått (OBS! inga garantier) är att det finns mer marginal än man kanske tror. Det påstås att Volvo anger upp till 3-5 ggr så länge de inte synligt deformerats när man byter topplockspackning, vilket bör vara en indikation. Men för säkerhets skull så är det bra att reda ut om detta är gjort tidigare. Om det inte har varit engagerade ägare och/eller verkstäder inblandade tidigare så är det inte särskilt sannolikt att det någonsin gjorts. Men, som sagt, det finns inga garantier om man inte kollar upp historian.

    Har man lösa bultar så skulle jag säga att det är dumt att inte vidta någon åtgärd.

    Naturligtvis måste efterdragningen ske på rätt sätt, att bara vrida till det "känns bra" avrådes på det bestämdaste ifrån.

    Edit: Mer info här: http://forum.saabturboclub.com/showt...ng-av-topplock
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-10-23 klockan 23:52. Anledning: Vissa Volvo topplocksbultar har bara 3 tillåtna åtdragningar
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Och när man pratat med dom som jobbat på Saablabbet i Södertälje så uppger dom själva att kan dras upp till 10ggr.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Trimma 9000 2.3t -95 till orginal Aero eller..? (Trim boxar)
    Av 9000 CSE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 09:22
  2. Hur vet man om det är en 150 eller 154hk bil?
    Av Lindström i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 18:44
  3. Trimma en 9-3 SC Aero? Bra eller dåligt.
    Av klubba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 22:29
  4. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •