Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Lagning av rost, Slipa på rostskyddet? saab 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -

    Lagning av rost, Slipa på rostskyddet? saab 9-5

    Godkväll saab entusiaster!

    Jag håller på laga rost från båda hundbenen samt på bakluckan och har hitills slipat ned till plåten och dragit på rost konverterade samt dragit på 3 lager zink rostskydd från hagmans.

    Imorgon väntas grund + lack och min fråga är då om jag behöver / kan slipa på rostskyddet? Den är lite knottrig men jag vill inte börja slipa om det riskerar att öppna upp skyddet.
    Som grundfärg har jag valt Hagmans Spraymax 1K och tänkte köra 2 lager grund och slipa det med säg 600 grit innan lacken ska på.

    tankar och åsikter kring det? Första gången jag ger mig på att laga rost så är rätt nojjig och hittar inte alltid det jag söker efter.

    Hade tänkte slänga in bilder när jag är klar på hela processen


    Tackar på förhand

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Slipa bort all rost så noga du bara kan. Jag brukar använda mig av en minislip typ Dremel med stålborste för att komma ner ordentligt i porerna. Eftersom det är i stort sett omöjligt att få bort alla rostporer genom enbart slipning så bör du pensla på någon typ av rostätare eller rostomvandlare som tränger in och tar bort det sista. Sedan rekommenderar jag starkt att du lägger på en 2K Epoxiprimer om du vill ha hållbart resultat. 1K lagningar brukar sällan hålla längre än ett par år innan det börjar bubbla.

    1 användare gillar detta inlägg


    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    punktbläster är kanon!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Slipa bort all rost så noga du bara kan. Jag brukar använda mig av en minislip typ Dremel med stålborste för att komma ner ordentligt i porerna. Eftersom det är i stort sett omöjligt att få bort alla rostporer genom enbart slipning så bör du pensla på någon typ av rostätare eller rostomvandlare som tränger in och tar bort det sista. Sedan rekommenderar jag starkt att du lägger på en 2K Epoxiprimer om du vill ha hållbart resultat. 1K lagningar brukar sällan hålla längre än ett par år innan det börjar bubbla.
    Jag har redan slipat ned och sen kört rost konverterare över hela plåten och sen kört zink rostskydd över hela, jag tänkte att zink som rostskydd borde vara betydligt bättre än epoxy som är grundlack som håller väldigt tätt men som i sig inte är något direkt rostskydd?

    Så jag har alltså:

    Slipat
    rostkonverter
    rostskydd zink

    och ikväll köra

    grundlack
    lack
    klarlack

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av vectorkarl Visa inlägg
    Jag har redan slipat ned och sen kört rost konverterare över hela plåten och sen kört zink rostskydd över hela, jag tänkte att zink som rostskydd borde vara betydligt bättre än epoxy som är grundlack som håller väldigt tätt men som i sig inte är något direkt rostskydd?

    Så jag har alltså:

    Slipat
    rostkonverter
    rostskydd zink

    och ikväll köra

    grundlack
    lack
    klarlack
    2k epoxiprimer är det enda som funkar har jag blivit rekommenderad av billackerare när jag frågat om detta.

    1 användare gillar detta inlägg


    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    2k epoxiprimer är det enda som funkar har jag blivit rekommenderad av billackerare när jag frågat om detta.
    Vi får se om några år, hoppas mitt håller

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Varför inte lägga 2k över zinken innan lack ?

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    2k epoxiprimer är det enda som funkar har jag blivit rekommenderad av billackerare när jag frågat om detta.
    Finns 1k som funkar också, tyvärr brukar dessa vara industrifärger som inte normalt säljs till privatpersoner, och dessutom bara finns i stora förpackningar.

    När jag jobbade på ett företag som monterade takluckor så hade vi en otroligt bra snabbtorkande 1k-färg som vi rostskyddade med (man klipper ju upp takplåten), självklart köpte man hem en sån burk också och använde när man skulle rostlaga osv, tyvärr är den idag torkad och jag har aldrig fått tag i samma igen, och lesonal är uppköpta och produkten nedlagd, och på min fråga vad den ersattes med så var det nåt som bara fanns i 30l-dunk (om jag minns rätt)

    Edit: Lesonal R45 hette den, vi köpte av "Deckel färg", men dom är borta sedan länge.
    Senast redigerat av GlennB den 2017-10-20 klockan 10:03. Anledning: komplettering
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Man lär sig av sina misstag.

    Klantig så slipade inte jag helt plåtrent över hela baklukan utan bara där rosten hade angripit och runt om, säg ca 75% plåtrent. Men sen målade jag över hela med zink rostskydd vilket måste fästas på ren plåt.
    Så igår när jag skulle slipa lätt på zinket för jämna till så fick jag släpp från plåten...

    Så idag ska jag börja om och slipa allt plåtrent och sen köra med 2k epoxi istället.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av vectorkarl den 2017-10-20 klockan 11:07.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Sen ska det även poängteras att 1komponent zinkfärg på spray sällan är särskilt kompatibel med övriga lackprodukter. Man behöver inte överdriva de rostskyddande egenskaperna heller, det viktiga är att det blir täta och homogena färgskikt som sitter fast. Det blir inte bättre bara för att färgen har särskilda rostskyddande egenskaper. De har man möjligen mer nytta av på järnstaket och smide.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Sådär, hemkommen efter att ha slipat om allt ned till plåt och det bakom regskylten som inte kommer synas ändå slipade jag ned så gott jag kunde, mitt krull till maskinen tog slut så gick på allt jag kunde med sandpapper så hoppas att det vart någolunda!

    Så här såg det ut första slipningen + rost omvandlare innan jag la på zinkrostskyddsprimer
    20171016_154757.jpg
    20171020_150930.jpg

    Sen efter primer
    20171016_201153.jpg
    20171016_201552.jpg

    Sen efter släppet så vart det slipning igen och sen på med rostomvandlare, bilden är tagen precis efter påstrykning och därför ser den så randig ut, efter den torkat så vart den jämn och fin.

    Allt lila och svarta är omvandlaren som reagerat med rost och omvandlat det
    20171020_150919.jpg

    Sen på med epoxi efter rost konverteraren reagerat och torkat, ca 3,5h.

    - - - Uppdaterad - - -

    Bifogad fil 8309

    Bifogad fil 8310

    Jag hoppas för guds skull att det blivit någolunda bra, första gången jag ger med på det här och jag tycker att själva epoxi vart jämn och in, enda var liten rinning men det hamnar på panelen som sedan täcks över med kåpan för regnummer hållaren och lykorna.

    Kom gärna med konstruktiv kritik så framtida reparationer går lite smidigare

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    "Bifogad fil 8309/10" verkar inte fungera, bara så du vet.
    Bortsett från det så bra jobb! Jag låter andra tillföra mer info/argument då jag själv inte har en susning. Men jag följer detta med stort intresse då jag själv behöver se över hundbenen på min sedan inom kort. Kanske ger dig ett bud om du verkar göra det riktigt bra, haha
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    "Bifogad fil 8309/10" verkar inte fungera, bara så du vet.
    Bortsett från det så bra jobb! Jag låter andra tillföra mer info/argument då jag själv inte har en susning. Men jag följer detta med stort intresse då jag själv behöver se över hundbenen på min sedan inom kort. Kanske ger dig ett bud om du verkar göra det riktigt bra, haha
    20171020_182758.jpg20171020_182758.jpg20171020_182740.jpg

    Sådär hoppas de funkar nu

    Mjae alltså det största är ju att ta sig ann det bara och försöka. Jag vart skitnödig när man liksom börjar slipa bort laken och riva dän panelen på bakluckan för komma åt skruvat och sånt, men det är fan kul ändå så du borde ge dig på det Jag lackar med spray burk kan jag tillägga!

    Kan tillägga att när jag målade bakluckan så var den mer stängd så vinkeln är inte lika dramatisk som på bilden, för då ser det ut som om man målar och det kommer färg på taket men så var inte fallet

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av vectorkarl Visa inlägg
    20171020_182758.jpg20171020_182758.jpg20171020_182740.jpg

    Sådär hoppas de funkar nu

    Mjae alltså det största är ju att ta sig ann det bara och försöka. Jag vart skitnödig när man liksom börjar slipa bort laken och riva dän panelen på bakluckan för komma åt skruvat och sånt, men det är fan kul ändå så du borde ge dig på det Jag lackar med spray burk kan jag tillägga!

    Kan tillägga att när jag målade bakluckan så var den mer stängd så vinkeln är inte lika dramatisk som på bilden, för då ser det ut som om man målar och det kommer färg på taket men så var inte fallet
    Ett tips när du lackar med sprayburk är att använda dubbla burkar samtidigt när du lägger på klarlacken. Då får du en glansigare och bättre finish. Öva lite vid sidan om först så att du vet ungefär hur mycket du kan lägga på innan det börjar rinna.

    Här är en bra video på hur man gör: https://www.youtube.com/watch?v=TfNq8DEbT60

    Rekommenderar även att du läser igenom denna innan du börjar lackera.

    http://www.billackering.eu/WebRoot/v...2011_final.pdf

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Idlewild den 2017-10-21 klockan 01:08.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Sen ska det även poängteras att 1komponent zinkfärg på spray sällan är särskilt kompatibel med övriga lackprodukter.
    På så kallad "kallgalv" brukar det till och med stå nåt i stil med att den inte är kompatibel med de flesta färger. ..Brukar funka bra att ha underedsmassa på dock.

    Grundfärg med zink i är väl en annan sak kanske.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Ett tips när du lackar med sprayburk är att använda dubbla burkar samtidigt när du lägger på klarlacken. Då får du en glansigare och bättre finish. Öva lite vid sidan om först så att du vet ungefär hur mycket du kan lägga på innan det börjar rinna.

    Här är en bra video på hur man gör: https://www.youtube.com/watch?v=TfNq8DEbT60

    Rekommenderar även att du läser igenom denna innan du börjar lackera.

    http://www.billackering.eu/WebRoot/v...2011_final.pdf

    Bra där! Aldrig hört att man kan använda båda burkarna men hans video var bra, ska skaffa en till burk då

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Var ute igår kväll och tittade på epoxin hur det vart när det torkat till sig lite, ska försöka läsa på idag hur jag gör med lackeringen.

    22712747_10155216683429151_2123522992_o.jpg
    22712040_10155216683399151_264683030_o.jpg

    Jag hittar dock inget om ifall jag behöver lägga på grund lack innan jag läger på min 2k lack på epoxin.
    Polaren säger att de alltid lackerar direkt på epoxi så om jag inte hittar något för att grunda innan så blir det så.

    Tänkt då att rugga på epoxin med säg 600-800 grit innan och köra på silikontvätt och sen en klibbduk innan jag applicerar lacken. Sen vet jag inte om jag behöver köra med våtslip mellan men det beror nog på hur fin ytan blir.

    Så jäkla mycket med lackering och nästan alla har sina egna metoder och många motsäger varandra så blir lite av ett moment 22.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Sådärja!

    Hemmkommen efter ett jäkla långt slita att maskera om och lackning etc..

    Börja med att lägga om maskeringarna och rengöra ytorna och slipa försiktigt på epoxi med 240 och 500 och 800. Tog även 500 och 800 och slipade ytorna ovanför epoxi för att få ihop kanterna.
    Den undre maskeringen på bakluckan rev jag bort och tänkte att det är bättre om jag blendar in det istället annars blir det svårt med skarven och eftersom att den delen av luckan redan var repig och jävlig så bestämde jag mig för att våtslipa hela den ytan med 500 och 800.

    Sedan maskera om allt igen och dra upp maskeringen så man inte får en skarp linje och som jag sedan kan flytta tillbaka efter varje lager lack för att försöka blenda ihop det.
    Innan lack så rengjorde jag alla ytor noga och på med klibbduk.

    20171022_143833.jpg
    20171022_142734.jpg
    20171022_142427.jpg

    Så här vart det! Tycker det vart riktigt bra, speciellt med tanke på att jag aldrig gjort något arbete på bilen förutom att byta olja typ.
    Dock så hade jag ingen klarlack så blir införskaffa det imorgon, vet inte heller om jag behöver rugga lacken något innan? Ser inget direkt apelsinskal men kanske visar sig imorgon

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Sådär lite update!

    Hittade mer rost på insidan när jag skulle sätta på innerpanelen så vart slipa och på med rostomvandlare sen slänga på lite färg
    1.jpg

    Sen på med rostskyddsvax innan plastkåpan monteras, tänkte med tanke på hur rostutvecklingen var där bakom så kommer det alltid in vatten så tänkte att extra rostskydd där hjälper att hålla borta fukt. ( Efter jag sprayade så kom jag på att man egenligen inte ska lägga på någon form av vax på nylack eftersom den kan släppa ifrån sig diverse gaser, men nu är det på så det får vara, men tips till er som planerar att lackera om ni inte visste )
    2.jpg

    Sådär allting på, beställt nya skyltar då de jag har på vart för korta för de nya jag beställde från nordic, och så har de en hel del slitage på sig
    6.jpg

    Jag passade även på att montera på 4300k led i alla dörrar och för regskylten, blir bild på det senare men kan STARKT rekommendera att byta ut samtliga av era lampor till dörar /bakluckan och invändigt till vitt led, blir så jäkla fräscht!

    Vill poängtera att jag fick lite apelsinskal, troligen från när jag la på klarlacken, men jag tänker låta det vara och låta lacken "andas" i iaf 3 månader innan jag våtslipar och polerar å slänger på vax.

    Totalkostnaden är runt 1000 kr så rekommenderar att försöka göra det själv om ni har möjlighet då det är för jävla tillfredsställande att göra något själv och man lär sig så mycket!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Senast redigerat av vectorkarl den 2017-10-27 klockan 19:00.

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Hagmans Ca primer 2 komponent (kan användas som grundfärg, men oxo som täckfärg) fungerar utmärkt över Biltemas Zinkspray (som är en 1 komponent grundfärg). Källa: Jag frågade ansvarig på Hagmans tekniksupport.

    Biltemas Zinkspray har jag haft under Hammarlack under många år efter elektrolys av bromsok utan att rosten kommer tillbaka.

    Så har du bara rejält med täckfärg bör det inte vara några problem vad jag tror.

    Snyggt blev det! Och intressant att se hur du gjorde.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Lagning av ACC display SAAB 9-5
    Av Karl_Z i forum FAQ
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2023-06-16, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •