Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem "Färdljus" höger bak 9-3 sc 2007

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    57

    Problem "Färdljus" höger bak 9-3 sc 2007

    Färdljuset har slutat fungera, höger bak, lyser upp som det ska vid bromsning men samma fält är helt dött annars. Har inte fått någon felkod eller meddelande i infodisplayen. Vet inte hur diodbryggan är uppbyggd om det är olika dioder för färdljus och broms eller om det är samma? Behöver kort och gott tips på troligt fel och ev. Felsökningsordning. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, J.W


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Färdljuset (parkeringslyset) har 15 dioder felles med bremselyset, som i tillegg har fire til i to rekker øverst i lykta.

    Parkeringslyset aktiveres ved at bakre elsentral (REC) får melding om dette og setter så ut spenning på to separate ledninger til hver sin kombilykt. Dette gjør at elektronikken i lykta skal sette ut en pulsbreddemodulert spenning til diodene, og som da er "regulert" slik at de 15 nederste diodene lyser svakere enn når bremselys aktiveres.

    Siden parkeringslyset på venstre side fungerer betyr det at REC i alle fall har fått meldingen om dette og da kan feilen ifm. høyre side ligge enten i REC, i ledningsnettet mot høyre kombilykt eller elektronikken der.

    Som et første steg kan du sjekke om lykta får spenningen fra REC ved å måle mellom pinne #6 i kontakta til lykta og et godt, uisolert punkt på chassis, og ev. sammenligne med tilsvarende måling på venstre side.

    PS: Er problemet [LÖST]? DS

    1 användare gillar detta inlägg

    J.W

    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Jag hade nästan samma fel (mitt högra bakljus på min NG9-3 2007 lyste inte alls, förutom positionsljusen längst ner på bakljuset), och läste då om flera här som hade exakt samma fel som dig. Jag (och dom) bytte diodbryggan så var felet löst.
    Köpte från Speedparts först, men de hade problem med fel-lödda diodbryggor så att bakljuset lyste "broms" HELA tiden. Köpte från Maptun och det funkade direkt.
    Länk:
    https://www.maptunparts.se/kaross-ut...-ii-kombi.html
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Jag hade nästan samma fel (mitt högra bakljus på min NG9-3 2007 lyste inte alls, förutom positionsljusen längst ner på bakljuset), och läste då om flera här som hade exakt samma fel som dig. Jag (och dom) bytte diodbryggan så var felet löst.
    Köpte från Speedparts först, men de hade problem med fel-lödda diodbryggor så att bakljuset lyste "broms" HELA tiden. Köpte från Maptun och det funkade direkt.
    Länk:
    https://www.maptunparts.se/kaross-ut...-ii-kombi.html
    Ahh! Så det KAN vara diodbryggan även om bromsljusen fungerar utan anmärkning? Vore ju guld i så fall


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    OM du måler spenning i lyktens kontakt pinne #6, og den ikke er irret, ligger problemet i elektronikken (prosessoren) eller i kontakten med diodebryggen.

    Som en sammenligning / kontroll kan du måle for spenning i pinne #1 når bremselyset skal lyse.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Byta till "Aero ratt" i 9-3 2007
    Av mrpg99 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-17, 13:39
  2. höger ljus börja lysa "rött" (xenon)9-3 aero cab -04
    Av stenhugge i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 22:27
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •