Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 162

Ämne: Byta glykol/kylarvätska NG9-3 B207

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är känt att vissa GM-bilar har problem med Dex-cool, vilket rimligen beror på att man valt material i deras kylsystem som inte är kompatibel med Dex-cool.

    Om man ska chansa på en kylvätska till en slumpmässig bil så är Dex-cool troligen ett av de sämre valen - kylsystemet måste vara designat för att tåla den och det är en ren GM-produkt.

    G48 (den som gäller i 9000 mfl) är däremot troligen en av de bättre chansningarna, verkar vara ganska snäll och använd av många biltillverkare över åren. Den är däremot inte longlife och innehåller silikater vilket kan försämra värmetransporten marginellt.

    Såvitt jag vet har inte 9-5 och 9-3 några problem med Dex-cool.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Såvitt jag vet har inte 9-5 och 9-3 några problem med Dex-cool.
    Hade det funnits problem i Saabar borde de visat sig så här 15år efter att de infördes
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Ja, det är ju en jäkla röra det där, ofta är det ju så att den som rekommenderades när bilen var ny har utgått för länge sedan, jag skulle tex behöva en kylarvätska som uppfyller "GM-1825-M", vilket GM inte har någon som gör längre vad jag fått fram, däremot finns det andra tillverkare som uppfyller den, dessa verkar dock sällan säljas här, så det slutar i vanlig ordning med att man köper vilken longlife etylen som helst och hoppas på det bästa.. i mitt fall en M12 silikatfri longlife då den var billig och jag behövde 13 liter (plus ett par liter i reserv..).
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    https://peakauto.com/products/antifr...full-strength/
    Den här påstås ju funka i alla bilar, hur länge som helst, och helt utan problem.
    Jag vet inte om jag skulle köpa precis allt skitsnack, men det jag hört om den är att den faktiskt verkar funka bra.
    Kör den själv i en bil som test men har bara haft den i några år än så länge och glykol-skador brukar inte visa sig förrän långt senare, så det återstår att se om den verkligen är så bra.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #25
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ska själv köpa deras glykol och ha i min 9-5.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #26
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är känt att vissa GM-bilar har problem med Dex-cool, vilket rimligen beror på att man valt material i deras kylsystem som inte är kompatibel med Dex-cool.

    Om man ska chansa på en kylvätska till en slumpmässig bil så är Dex-cool troligen ett av de sämre valen - kylsystemet måste vara designat för att tåla den och det är en ren GM-produkt.

    G48 (den som gäller i 9000 mfl) är däremot troligen en av de bättre chansningarna, verkar vara ganska snäll och använd av många biltillverkare över åren. Den är däremot inte longlife och innehåller silikater vilket kan försämra värmetransporten marginellt.

    Såvitt jag vet har inte 9-5 och 9-3 några problem med Dex-cool.
    Var det inte packningsmaterialet som reagerade med Dex-Cool?

    Finns en del på nätet om det.
    https://www.google.se/search?q=dex+c...hrome&ie=UTF-8
    https://www.google.se/search?q=dex+c...w=1920&bih=949

    Kör själv med rödfärgad etylenglykol i saaben & även i Mc`n fastän den är 30-år gammal.
    9-3 SS 1,8t -04

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    En longlife-glykol har ju som det nästan hörs på namnet bara LÄNGRE bytesintervall, den bryts också ner.. däremot gammal "klassisk" glykol hade väl afain ingen bytesintervall alls, det var när det kom krav på att den skulle vara miljömässigt nedbrytbar som man började med bytesintervall.

    Angående dex-cool så är jag aktiv på ett amerikanskt forum för en annan bil i GM-koncernen, och där rekommenderar man kraftfullt att aldrig NÅGONSIn hälla dex-cool i någon bil alls, någonsin.. och hänvisar till att man ska googla på "dex-cool lawsuit", och där finns det mycket att läsa.

    jag vet inte om man ändrat sammansättningen på dex-cool sedan dess, men den verkar ha ett grundmurat dåligt rykte i amerikat iaf..
    Etylenglykol är etylenglykol, finns ingen "klassisk glykol".

    GMs high value V6 motorer hade vissa fel som gjorde att de drabbades av av låg kylarvätskenivå vilket var orsaken till dessa problem.
    Kylarvätskor av OAT typ ger inget korrosionsskydd där kylvätskan inte är i kontakt med metallen.

    Följande artikel är en bra grundkurs i kylarvätskor:
    http://www.machinerylubrication.com/...t-fundamentals

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är känt att vissa GM-bilar har problem med Dex-cool, vilket rimligen beror på att man valt material i deras kylsystem som inte är kompatibel med Dex-cool.

    Om man ska chansa på en kylvätska till en slumpmässig bil så är Dex-cool troligen ett av de sämre valen - kylsystemet måste vara designat för att tåla den och det är en ren GM-produkt.

    G48 (den som gäller i 9000 mfl) är däremot troligen en av de bättre chansningarna, verkar vara ganska snäll och använd av många biltillverkare över åren. Den är däremot inte longlife och innehåller silikater vilket kan försämra värmetransporten marginellt.

    Såvitt jag vet har inte 9-5 och 9-3 några problem med Dex-cool.
    G48 innehåller liksom Dex-Cool 2-EHA som kan orsaka problem med vissa tätningsmaterial som silikon.

    Ska man chansa, använd vatten tillfälligt och ta sedan reda på vad rätt kylarvätska är.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Etylenglykol är etylenglykol, finns ingen "klassisk glykol".
    Vad jag förstått så använde man förr tillsatser för korrosionsskydd som idag är förbjudna, dessa tillsatser funkade bilens livslängd ut, de man använder idag är biologiskt nedbrytbara och därför måste man byta ut den med intervall.

    Jag minns även att kylarvätskan "alltid" var ren och klar förr, nu ser den ofta ut som skit på äldre bilar, troligen för att de antikorrosiva tillsatserna förbrukats och den drar med sej rost.

    Ska man chansa, använd vatten tillfälligt och ta sedan reda på vad rätt kylarvätska är.
    Just det skulle jag inte rekommendera heller, en vattenpump som är lite sliten kan enligt uppgift haverera snabbt om den körs på vatten utan tillsatser för smörjning.

    När jag sysslade med båtmotorer (inombordare) fick man inte ens provköra en nyihopmonterad motor med vatten som kylmedel just av den anledningen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Måste man skölja systemet om man byter till orginal dex cool? Alltså om man vet att vätskan aldrig är bytt till något annat?

    Jag har inte möjlighet att skölja med trädgårdsslang. Kan man bara hinka i typ 10 liter vanligt vatten och låta det rinna igenom eller måste man forcera igenom vattnet med tryck (trädgårdsslang) för att få någon effekt?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  10. #30
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Problemet är att du lär inte få runt vattnet överallt i kylsystemet, du har pump och termostat som sitter i vägen.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #31
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Om du ska skölja så fyll upp systemet med vatten och varmkör bilen så termostat öppnat och vattnet cirkulerat ett tag. Därefter tömmer du systemet igen.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det enklaste sättet om man inte ska ta isär saker (vilket ändå kan vara enklast) är att köra många byten i sträck med rejäl varmkörning mellan (så att termostaten öppnar). Som exempel, byte av 3/4-delar av kylarvätskan 5 ggr ger 1 promille kvar av den ursprungliga vätskan men är troligen överkill, 3 ggr ger knappt 2% kvar.
    25 L destillerat vatten kostar ändå bara runt 200:- (198:- för Kemetyls på Granngården).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Ja självklart... tänkte inte på det!

    Låter som att det får bli ett byte utan sköljning då

    Men om man har trädgårdsslang, får man igenom vattnet vid vattenpumpen då? Termostaten lär man väl få ta bort i alla fall.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  14. #34
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Tänk på att byter man sort helt och hållet och den är en annan kulör så lär man spola och skölja hur noga som helst. Minsta lilla skit eller gammal vätska missfärgar den nya ganska fort och det ser så tråkigt ut.
    Byter jag på egen bil eller nåt sånt så gör jag det på sommaren, då tappar jag ur allt, fyller vatten kör ett tag, tappar ur, fyller på vatten osv osv När det man tappar ur verkligen är klart vatten så börjar jag om med ny färsk kylarvätska.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Missade några svar där.

    Låter ju rätt smidigt ändå. Då återstår det enbart att se om man får upp kranen på kylaren för att tömma då



    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  16. #36
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Här är en bra video på hur man kan skölja kylsystemet på en bil.

    https://youtu.be/s--5ft5YiHg

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Vad jag förstått så använde man förr tillsatser för korrosionsskydd som idag är förbjudna, dessa tillsatser funkade bilens livslängd ut, de man använder idag är biologiskt nedbrytbara och därför måste man byta ut den med intervall.

    Jag minns även att kylarvätskan "alltid" var ren och klar förr, nu ser den ofta ut som skit på äldre bilar, troligen för att de antikorrosiva tillsatserna förbrukats och den drar med sej rost.



    Just det skulle jag inte rekommendera heller, en vattenpump som är lite sliten kan enligt uppgift haverera snabbt om den körs på vatten utan tillsatser för smörjning.

    När jag sysslade med båtmotorer (inombordare) fick man inte ens provköra en nyihopmonterad motor med vatten som kylmedel just av den anledningen.
    De inorganiska additiv man ofta använde förr för att motverka korrosion förbrukas mycket snabbare än de karboxylater man ofta använder idag. Som en följd av detta så var man förr tvungen att antingen byta kylarvätskan oftare eller mellan bytena tillsätta nya additiv.

    Det enda som smörjs i en kylvätskepump av kylvätskan är den mekaniska plantätningen som ser till att kylvätska inte läcker ut via axelgenomföringen. Vatten fungerar bra som smörjmedel här. Vissa additiv i en kylvätska kan dock ställa till problem för denna tätning, likaså kan ex. korrosionsprodukter av aluminium.

  18. #38
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Inte att förglömma är också att dagens motorer ofta är byggda i helt andra material än vad dom var för 15-20 år sedan. Idag finns det mängder av legeringar, plaster och packningsmaterial i en motor, medans det i äldre motorer oftast bara var gjutjärn, gummi och papperspackningar.
    Dagens blandning av material kan ge upphov till kemiska reaktioner man inte alls räknat med.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Stämmer, det finns en färdigblandad också
    https://www.maptunparts.se/sok/93160377

    Blandar man själv 1:1 så blir det -38ºC
    Och den färdigblandade ger -27ºC

    Maptun tar idag 264:-/5l för koncentratet och en 5l dunk batterivatten på t.ex. Mekonomen kostar ca 50:- så det blir billigare att köpa den färdigblandade om man nöjer sig med -27ºC då den bara kostar 131:-/5l

    Dunkarna ser tämligen lika ut bortsett från att det står 'premix' på den och det är olika färg på korken

    Bifogad fil 8263
    Personligen så kör jag med detta, (som är rekommenderat enligt tillverkare & konstaterat fungerande).
    Med tanke på alla andra problem som man upptäckt på årens höst så har ju denna aldrig varit problem
    Oavsett satta bytesintervaller, eller regnbågens färger, så kan det vara en fördel att förnya (med extra sköljning). Speciellt om man inte ägt bilen sedan ny då man inte har en blekaste om vad tidigare ägare hällt i.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  20. #40
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    De inorganiska additiv man ofta använde förr för att motverka korrosion förbrukas mycket snabbare än de karboxylater man ofta använder idag. Som en följd av detta så var man förr tvungen att antingen byta kylarvätskan oftare eller mellan bytena tillsätta nya additiv.
    Det är tvärt emot min erfarenhet, dessutom har jag för mej att det inte fanns bytesintervall för kylarvätska i serviceinstruktionerna förr.

    Det enda som smörjs i en kylvätskepump av kylvätskan är den mekaniska plantätningen som ser till att kylvätska inte läcker ut via axelgenomföringen. Vatten fungerar bra som smörjmedel här.
    Det är precis tvärt emot vad fabrikanterna påstår, dessutom tvärt emot vad jag lärt mej.

    Dessutom brukar ju diverse waterwetter-produkter (som man ofta kör med på racebilar som inte behöver frysskydd) specifikt ange att dom smörjer vattenpumpen och är korrosionshämmande, förutom den primära egenskapen som är att förbättra värmeöverföringen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Drar väldigt små mängder kylarvätska NG9-3 B207
    Av Emilsports i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-05-19, 21:49
  2. Dricker kylarvätska NG9-3 B207
    Av Jkmforsberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-05-05, 22:57
  3. Dricker både olja och kylarvätska NG9-3 B207
    Av ooskr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-06-20, 23:27
  4. [LÖST] Läckage av kylarvätska - NG9-3 2004 B207
    Av lucifer579 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-08-14, 16:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •