Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 789
Resultat 161 till 171 av 171

Ämne: Byta glykol/kylarvätska

  1. #161
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165
    Blir väl att man byter till original som man tänkte.

    .
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  2. #162
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    168
    En mycket gammal tråd men intressant video på ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=GvuI...CarsSimplified

    1 användare gillar detta inlägg


    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  3. #163
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2022
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Undrar om följande glykol är gångbar för en 9-5:a Aero 2002:
    • G13 (rosa)
    • Standarder ASTM D 3306 och ASTM D 2570

  4. #164
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 252
    Det framgår väl ganska tydligt vad som är rätt produkt av instruktionsbok och denna mfl trådar här på forumet. DexCool heter den. Finns hos GM/Opel/Saab-verkstäder och på nätet.

    Om det finns någon annan produkt som oxo fungerar, uppfyller specar, är bra och inte förstör något är för mig en icke-fråga. Jag kör med original och behöver då inte fundera på sådant här. Behöver man ställa frågor om vad som är gångbart är man inte expert, vilket inte jag är heller.

    Vet man inte bättre själv tror jag man inte bör lita på något annat än Saabs/GMs rekommendationer.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #165
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    En G13 glykol är glycerinbaserad så om man på eget bevåg vill byta till det eller nåt annat för den delen så bör man spola och byta ut helt. Sen får man komma ihåg att de flesta saab är gamla idag, De har varit med ett tag och om man som ägare inte vet till 100% vad som är i systemet idag så är ju originalrekommendationer inte värt något på det viset om man bara ska byta lite eller efterfylla. Då bör man iallafall spola och blanda nytt. De flesta byter kylarvätska väldigt sällan ändå och det i sig orsakar mycket mer skador än vad ev fel spec på det man byter till ställer till med.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #166
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2022
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Okej! I manualen, som tillhör bilen, finns ej någon spec om glykol... Det står något i stil med "Använd endast kylvätska godkänd av Saab."

  7. #167
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    2226
    Dexcool /g34 eller GM6277M


    http://forum.saabturboclub.com/showt...system-volymer

    Jag köper dexcool på Hansen Racing eller på senare tid på fast-car.se

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #168
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 252
    Citat Ursprungligen postat av STCOS Visa inlägg
    Okej! I manualen, som tillhör bilen, finns ej någon spec om glykol... Det står något i stil med "Använd endast kylvätska godkänd av Saab."
    Det är rimligen för att det är precis den information som behövs om man skall fylla på eller byta kylarvätska.

    2002 stod det såhär i instruktionsboken:
    Saab 9-5 2002 Coolant.png

    2009 hade det uppdaterats en aning:
    Saab 9-5 2009 Coolant.png

    Det är helt enkelt så att man vid normalt bruk inte behöver veta någon spec alls. Bilen är konstruerad att fungera med en viss kylarvätska. Den kan man köpa hos vilken seriös GM/Saab verkstad som helst. Har de den inte hemma kan de skaffa hem den mycket snabbt.

    Vill man köpa den själv brukar man kunna hitta den till bra priser på nätet. Ofta i Tyskland.
    Finns färdigblandad eller koncentrerad, så se upp!

    Jo, jag vet att det är inte vad det frågades efter. Men för att kunna jämföra två kylarvätskor måste man rimligen ha full info om båda. Det har inte jag. Skulle vätskorna visa sig vara identiska är det naturligtvis OK att använda vilken som. Även om det inte står SAAB på alternativet. Men om det är något som skiljer kommer vi inte längre än till ursprungsfrågan. Är alternativet "gångbart"? Dvs exakt vad skiljer och exakt hur påverkar det bilen. Samt för den intresserade varför valde Saab/GM inte alternativet. Men det kan vi bara gissa svaret på. Ekonomi antagligen, men det VET vi inte. Så varför bry sig och chansa?

    Med det sagt, ibland kan det faktiskt vara vettigt att frångå rekommendationer och ibland inte.
    Om man får fråga STCOS vad är anledningen att välja annat än rekommenderat i just detta fall?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #169
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2022
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag beställde en ny kylarslang samt kylvätska från en återförsäljare via nätet. Utifrån bilens reg-nr visades (vad jag då trodde var) alternativ på glykol för bilen i fråga.

    I normalfall kontrollerar denna återförsäljaren kompatibilitet gentemot bil-modell. Om beställda varor inte passar bil-modell "väljer återförsäljaren annan, kompatibeI vara och skickar detta istället".

    Jag meddelades om att "bilen inte fanns i deras originalkatalog". Kompatibiliteten gentemot aktuell bil-modell kunde alltså inte kontrolleras.

    Kylarslangen samt glykolen skickades ändå.

    När varorna anlänt och jag öppnat emballaget upptäckte jag att en viss (liten) mängd kylvätska runnit ut ur dunken. Dunken låg inuti en stor zip-bag. Vanligtvis tejpar man korken så att den inte skruvas upp. Här hade man inte gjort så.

    Jag antog då, i all hast, att dunkens skruvkork var bruten och skruvade därför av korken. När jag skruvade av korken bröt jag korken! Eftersom att man inte återköper brutna förpackningar står jag nu med skägget i brevlådan.

    Kylarslangen passade emellertid bra.

    Dra lärdom gott folk och var inte lika virriga som jag är!

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Dexcool /g34 eller GM6277M


    http://forum.saabturboclub.com/showt...system-volymer

    Jag köper dexcool på Hansen Racing eller på senare tid på fast-car.se
    Tack för din hjälpsamhet!

  10. #170
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 252
    Tack för info!
    Jag förstår. Irriterande.

    Jag tycker du skall använda din ångerrätt alternativt om det inte går reklamera.
    Observera att bruten förpackning inte är något hinder för ångerrätt. Se i denna länk vad t.ex. Lawline skriver.
    Du har rätt att inspektera en köpt vara och behöver heller inte informera säljaren om att du inspekterat. Så det är egentligen bara att meddela säljaren att du vill använda din ångerrätt. Det kan mycket väl tänkas att säljaren inte är speciellt sugen på att du skall returnera en läckande dunk... Sannolikt kommer de istället föreslå att du behåller den.

    Om de levererar trots att de inte vet att det är rätt produkt för bilen måste ansvaret rimligen vara säljarens.
    Ansvaret för läckaget är oxo säljarens. Att du råkade bryta korken vet vi ju inte. Alltså att den inte redan var delvis bruten så mycket att det läckte. Då var den ju bruten innan. Hur kom det sig att det läckte vätska om korken inte var bruten? Var förpackningen och/eller korken defekt kan du ju reklamera.

    Min gissning är att en seriös säljare hellre vill ha en nöjd kund än ett dåligt rykte. Då är det smartaste att acceptera att ge dig pengarna tillbaka.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #171
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2022
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för din kloka input.
    Skall höra om jag inte kan returnera dunken.
    Nej, vi kan inte vara helt säkra på att korken var obruten men jag anade visst motstånd när jag skruvade av korken. Min första tanke var att korken var bruten och att korken skruvats av något under hantering och frakt.
    Jag återkopplar angående händelseutvecklingen.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-08-12 klockan 22:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Byta temperatursensor för kylarvätska på og900
    Av Dkoaswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-12-05, 17:39
  2. Vad är detta för glykol, (kylarvätska)?
    Av MuLLvaD3n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-12-23, 03:23
  3. Hur ofta bör man byta kylarvätska och bromsvätska?
    Av gurra2fast i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 10:14
  4. Byta kylarvätska på en ng900 något att tänka på?
    Av Ekan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 08:02
  5. Är Haynes sätt att byta kylarvätska på 9000 rätt?
    Av Mr.O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 13:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •