Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 141 till 159 av 159

Ämne: Byta glykol/kylarvätska

  1. #141
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 406
    Fast att Saab rekommenderade en GM glykol behöver ju inte betyda annat än att GM såklart ville att den ska användas eftersom den finns inom GM. En standard röd longlife glykol om vi nu ska prata i enkla termer har nog hällts i en fruktansvärt massa saab vid det här laget och de har knappast fått nå problem av det. I slutändan är det som sagt bättre att byta än att inte byta alls. De som har haft problem hör oftast till de senare..........

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #142
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 145
    Medlem#
    1941
    Om man byter till något annat än den rekomenderade factory fill, så kan det väl på sitt sätt vara okej, om man vet vad man gör. Bara man inte blandar olika produkter på måfå. Töm, skölj & i med den nya glykolen ihop med destvatten. Samt att det därefter är lämpligt att märka upp med vad man använt.

  3. #143
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 580
    Medlem#
    8758
    Om man har bytt till ostandard kylarvätska, vad tror ni händer när den kommer in till en verkstad för något arbete där de som ett delmoment behöver lossas på en kylarslang av någon anledning. Vilken kylarvätska tror ni det sannolikt efterfylls med? Speciellt om det inte sitter en fet varningstext på expansionslocket.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #144
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 573
    Och den här är GM klassad GM 6277M och lika billig som den Röda.
    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...gylkol-624167/
    Fast den är Gul och inte Orange då....man får bli färgblind helt så blir det bra

  5. #145
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    598
    Medlem#
    6833
    Köp isåfall den koncentrerade.
    JULA har vanligt kranvatten i sin färdigblandade, var svaret jag fick när jag frågade för ca 1år sedan.

    Denna snurrar i mitt i kylsystem numera https://www.oljemagasinet.se/index.p...roduct_id=4517
    Senast redigerat av axelsson den 2019-08-06 klockan 07:05.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead
    Foto på Saabar och lite annat--> Eriks Motorbilder https://get.google.com/albumarchive/...93426305227778

  6. #146
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 145
    Medlem#
    1941
    Startas är troligen samma som det skrevs om av PelleJ i inlägg 127. En tillverkare som har olika etiketter på sin produkt beroende på vem som är kund.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1515968

    Den koncentrerade 774F
    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...glykol-624166/

  7. #147
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 406
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om man har bytt till ostandard kylarvätska, vad tror ni händer när den kommer in till en verkstad för något arbete där de som ett delmoment behöver lossas på en kylarslang av någon anledning. Vilken kylarvätska tror ni det sannolikt efterfylls med? Speciellt om det inte sitter en fet varningstext på expansionslocket.
    Hur många verkstäder tror du har dexcool hemma då jämfört med "standard" röd longlife ? En promille typ...........Det är många större saab återförsäljare som i många år sålt och använt Lahegas produkter. Men visst jag säger inget om att fabriksspec inte bör hållas men det finns ju rim och reson också. Att saab under GM styre använde just GM produkter betyder ju inte att varenda komponent är anpassad för just detta. Det är nog mer ett sätt att styra garantier och sådant.

  8. #148
    https://www.mekonomen.se/bil/reservd...a41-C3407502sv

    Denna verkar ha rätt spec.
    10% rabatt på denna om man är medlem i Mekonomen med.
    Då blir literpriset för koncentrat 66,6kr/L.

    Köpa när mekonomen har 25% helgerna, några gånger om året
    ger ett literpris på 55,5kr/L.

    Vad kostar Dexcool per liter?

    Intressant dock att det står: Cummins-Saab
    Senast redigerat av Glader9991 den 2019-08-06 klockan 10:10.

  9. #149
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 145
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    https://www.mekonomen.se/bil/reservd...a41-C3407502sv

    Intressant dock att det står: Cummins-Saab
    Tryckfelsnisse? Man ska lämpligen kolla på källan. "Cummins IS series och N14 engines"

    https://www.castrol.com/sv_se/sweden...dicool-sf.html
    https://msdspds.castrol.com/bpglis/F...PXE-8PGJ5D.pdf

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Vad kostar Dexcool per liter?
    Med tanke på att man inte byter kylarvätskan såååå ofta, så har väl literpriset mindre betydelse & att det är rätt produkt större betydelse, i.a.f. för mig.

  10. #150
    Steg 4 Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4 901
    Medlem#
    6234
    "Med tanke på att man inte byter kylarvätskan såååå ofta, så har väl literpriset mindre betydelse & att det är rätt produkt större betydelse, i.a.f. för mig"

    Bytes intervallet för glykoler i OAT kategorin är 5-7år eller 15.000-25.000mil. Så nä det är inte ofta man byter kylvätskan.

    Skickat från min GM1903 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #151
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 573
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Startas är troligen samma som det skrevs om av PelleJ i inlägg 127. En tillverkare som har olika etiketter på sin produkt beroende på vem som är kund.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1515968

    Den koncentrerade 774F
    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...glykol-624166/
    Men...trodde inte 774F var GM 6277M kompatibel ? Så då kan man blanda Gul och röd och få rätt Orangea färg, he he.

  12. #152
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 580
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Hur många verkstäder tror du har dexcool hemma då jämfört med "standard" röd longlife ? En promille typ...........Det är många större saab återförsäljare som i många år sålt och använt Lahegas produkter. Men visst jag säger inget om att fabriksspec inte bör hållas men det finns ju rim och reson också. Att saab under GM styre använde just GM produkter betyder ju inte att varenda komponent är anpassad för just detta. Det är nog mer ett sätt att styra garantier och sådant.
    Om verkstaden inte använder rätt kylvätska, vad är det mer för fel de gör? Jag skulle välja bort en sådan verkstad.

    Det är rimligen så att varje komponent i kylsystemet är ordentligt testat för kompabilitet mot Dexcool/G34, så jag är övertygad om att du har fel om att det inte är anpassat. SaabJohan har tidigare påpekat att man designar komponenterna (ur materialsynpunkt) runt kylvätskan, inte tvärtom.

    G30 (774F) ska dock vara ganska lik G34, men om de hade exakt samma egenskaper skulle det naturligtvis inte vara två olika produkter. Kanske är alla material Saab använt även fullt kompatibla mot G30, kanske inte, kanske finns även andra egenskaper som skiljer. Man kan alltså gissa om det har betydelse eller inte, men jag ser inte poängen med detta när det inte kostar något extra att göra rätt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #153
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 692
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    En standard röd longlife glykol om vi nu ska prata i enkla termer har nog hällts i en fruktansvärt massa saab vid det här laget och de har knappast fått nå problem av det.
    Personligen håller jag inte alls med dig där, då jag mer än en gång har fått hjälpa folk att byta exempelvis vattenpumpar, termostathus, oringar, kylare och dylikt som av någon oförklarlig anledning har fått onormalt kort livslängd.
    Att det ofta syns tydliga spår av kavitation, punktkokningar, oxidering, diverse beläggningar osv i kylsystemet brukar jag oftast inte ens nämna för dom, är man så dumsnål att man kör med fel glykol lär man inte fatta nåt ändå.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #154
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 406
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om verkstaden inte använder rätt kylvätska, vad är det mer för fel de gör? Jag skulle välja bort en sådan verkstad.

    Det är rimligen så att varje komponent i kylsystemet är ordentligt testat för kompabilitet mot Dexcool/G34, så jag är övertygad om att du har fel om att det inte är anpassat. SaabJohan har tidigare påpekat att man designar komponenterna (ur materialsynpunkt) runt kylvätskan, inte tvärtom.

    G30 (774F) ska dock vara ganska lik G34, men om de hade exakt samma egenskaper skulle det naturligtvis inte vara två olika produkter. Kanske är alla material Saab använt även fullt kompatibla mot G30, kanske inte, kanske finns även andra egenskaper som skiljer. Man kan alltså gissa om det har betydelse eller inte, men jag ser inte poängen med detta när det inte kostar något extra att göra rätt.
    Rimligen borde det vara som du säger men det är det här med rim och reson också..........i verkligheten är det fortfarande så att de flesta inte fyller med dexcool och 99 % av alla verkstäder använder inte destillerat vatten heller. Det betyder inte att samtliga dessa bilar har problem för det och det är nog procentuellt väldigt få som får det också. Bilarna gör det dom ska iallafall och tar sig igenom sin livslängd ändå. Det är inte så att de behålls och används i 200 år till om man sköter dem minutiöst med endast korrekta artiklar. Samtidigt är det ju inte så att den som endast använder korrekt produkter slipper problem för det. Vattenpumpar, kylare, slangar har en viss livslängd för det och blir ju inte evig för att man använder just en sort. Finns ju alla varianter på allt och jämföra kan man ju inte göra förrän man har två exakt likadana bilar som körs likadant ändå. Resten blir ju bara spekulationer.

  15. #155
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 580
    Medlem#
    8758
    Just livslängden på vattenpumpen är en sak som påverkas rejält av vilken kylvätska man har, men även hur väl motorns kylning fungerar påverkas, den stora skillnaden är om kylarvätskan innehåller silikater - vilket VW röda GG40 gör.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #156
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 145
    Medlem#
    1941
    Lite raljerande...lite realism...
    Tänkte på en sak, det är konstigt det här. Många är över lag så jäkla noga med att det skall vara stämpar i serviceboken, från aukt. verkstad (som egentligen inte behöver betyda något då även verkstäder fuskar & använder fel produkter).
    Men att medvetet göra fel / "fuska" & skrika sig hes för att försvara användandet av t.ex. icke rekomenderad motorolja, motoroljefilter & glykol, m.m., det är helt okej... men för mig konstigt... Säger inte att det behöver vara fel med alternativ. Men attityden & synen på vad som är "viktigt" blir så konstig. ""En stämpel skall det vara, men om man använt olivolja i motorn, tampong till oljefilter & vinäger i kylsystemet, spelar ingen roll.""

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #157
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 746
    Medlem#
    ja
    Vätskor är lätta att byta och ännu lättare att byta fel

    Det är en anledning att jag alltid snarast byter alla vätskor i en nyinköpt Saab och rekommenderar andra att göra samma sak.
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Lite raljerande...lite realism...
    Tänkte på en sak, det är konstigt det här. Många är över lag så jäkla noga med att det skall vara stämpar i serviceboken, från aukt. verkstad (som egentligen inte behöver betyda något då även verkstäder fuskar & använder fel produkter).
    Men att medvetet göra fel / "fuska" & skrika sig hes för att försvara användandet av t.ex. icke rekomenderad motorolja, motoroljefilter & glykol, m.m., det är helt okej... men för mig konstigt... Säger inte att det behöver vara fel med alternativ. Men attityden & synen på vad som är "viktigt" blir så konstig. ""En stämpel skall det vara, men om man använt olivolja i motorn, tampong till oljefilter & vinäger i kylsystemet, spelar ingen roll.""
    Folk gör som de vill med sina bilar. De frångår Saabs rekommendationer av olika skäl. Vissa vill ha det bästa. Andra vill ha det billigaste billiga. En del vill ha 100% original. osv...osv... Att köpa en beg bil är att köpa grisen i säcken, ett lotteri.

    Min egen högst personliga åsikt är att av alla kunniga/auktoriserade/välrenommerade/rekommenderade verkstäder finns det vissa som alltid gör rätt och vissa som konsekvent gör fel. Däremellan finnas alla vanliga som gör så gott de kan. Ibland helt rätt, oftast tillräckligt bra, lite för ofta rätt dåligt och mes sällan totalt fel. När man lämnar i bilen för service får man något av detta, samt en stämpel.

    Går man efter granskning i TV4 mfl media blir det sällan rätt och ofta allvarliga fel. Exakt hur verkligheten ser ut i siffror är det nog få om någon som vet. Antag att det blir rejält fel i 5% av alla fall och helt rätt i 80% av alla fall. Min egen högst personliga åsikt är att detta är optimistiskt och gissar på 20% rejält fel och 10% helt rätt. Men stämpel får man i 100% av fallen, som sagt.

    Nu kommer matten:

    Kod:
    I runda slängar är alla (våra) Saabar över 10 år och många mellan 20  & 30år. För enkelhets skull räknar jag med ett servicetillfälle per  år i snitt.
    
    (Antag att det blir rejält fel i 5% av alla fall och helt  rätt i 80% av alla fall)
    10 servicetillfällen med 80% rätt      = (0,8 )10  = 0,11 dvs 11% av bilarna är servade rätt, övriga 89% fel minst 1 gång
    10 servicetillfällen med 5% rejält fel = 10*(0,05) = 0,5 dvs hälften av bilarna är servade rejält fel minst 1 gång
    
    20 servicetillfällen med 80% rätt      = (0,8 )20  = 0,01 dvs 1% av bilarna är servade rätt, övriga 99% fel minst 1 gång
    20 servicetillfällen med 5% rejält fel = 20*(0,05) = 1 dvs alla bilarna är servade rejält fel minst 1 gång
    
    Så,  visst för en 10 år gammal bil med alla stämplar är chansen 11% att den  är rätt servad. Och för en 20 år gammal bil 1% chans att det är rätt
    
    Men med de siffror jag tror gäller blir det istället
    (Min egen högst personliga åsikt är att detta  är optimistiskt och gissar på 20% rejält fel och 10% helt rätt)
     3 servicetillfällen med 10% rätt       = (0,1)3  = 0,00 dvs ingen av bilarna är servad rätt vid varje tillfälle
     5 servicetillfällen med 20% rejält fel = 5*(0,2) = 1 dvs bilarna är servade rejält fel minst 1 gång
    10 servicetillfällen med 10% rätt       = (0,1)10  = 0,00 dvs ingen av bilarna är servad rätt vid varje tillfälle
    10 servicetillfällen med 20% rejält fel = 10*(0,2) = 2 dvs bilarna är servade rejält fel minst 2 gånger
    20 servicetillfällen med 10% rätt       = (0,1)20  = 0,01 dvs 1% av bilarna är servade rätt, övriga 99% fel minst 1 gång
    20 servicetillfällen med 5% rejält fel  = 20*(0,2) = 4 dvs alla bilarna är servade rejält fel minst 4 gånger
    Så, med mina antaganden tror jag att:

    • Efter tre(3) servicetillfällen är ingen bil 100% korrekt servad
    • efter fem(5) tillfällen har alla bilar servats rejält fel.
    • För en 10 år gammal bil (dvs nästan alla Saabar) med alla stämplar är chansen noll(0) att den är rätt servad
    • en 20 år gammal bil har sannolikt servats rejält fel 4 gånger.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  18. #158
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 580
    Medlem#
    8758
    Och det är därför en bra mek är guld värd... Att nå över 80% rätt är inte så svårt om meken verkligen går in för sitt jobb, och det är dessa man måste anlita för att upprätthålla tillförlitligheten på en äldre bil.

    Det som är fascinerande är att de bästa mekarna är normalt inte de dyraste, de dyraste är de som ofta gör fel och måste betala för en massa backjobb. Och då har jag inte ens räknat in att de som gör mycket fel genererar extrakostnader som inte kommer på verkstadsräkningen.

    Sedan finns det en vattendelare mellan de som gör fel trots goda intentioner och de som struntar i det (eller t.o.m. medvetet gör det för tjäna mer pengar) bara kunden inte upptäcker det.

    En bra sammanfattning är att man ska anlita en verkstad som verkligen bryr sig om att bilen är bra när den lämnar verkstan.
    Senast redigerat av Långmilare den 2019-08-07 klockan 00:13.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #159
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 711
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Men...trodde inte 774F var GM 6277M kompatibel ? Så då kan man blanda Gul och röd och få rätt Orangea färg, he he.
    Alltså, TL 774-D/F är en kylarvätskestandard från VW. Kylarvätskor av denna typ kallas av VW även G12+ och ska vara rosa till färgen. En produkt som uppfyller denna specifikation är Glysantin G30.

    Glysantin tillverkar originalkylvätskan åt flera biltillverkare, man är leverantör åt bland annat Volvo Cars och jag skulle tippa på att man även levererar till VW (G48, G30, G40 eller GG40) samt det som säljs som Dex-cool i Europa. I USA så var det i alla fall tidigare Texaco som var leverantör åt GM. Dex-cool är ett GM ägt varumärke man kan licensiera om man får kylarvätskan godkänd av GM.

    BASF, Glysantins moderbolag ägde tidigare kylarvätsketillverkaren Zerex varvid dessa säljer en del produkter med samma namn som Glysantin.

    Glysantin är väl inte så vanligt att stöta på ute i butikerna, men utöver att vara underleverantör till många biltillverkare så tillvernar man kylvätska också till andra märken.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-05-24, 20:43
  2. [LÖST] Var finns kylvätskedräneringspluggen OG9-5
    Av Catoo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 20:49
  3. Hur ofta bör man byta kylarvätska och bromsvätska?
    Av gurra2fast i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 09:14
  4. Byta kylarvätska på en ng900 något att tänka på?
    Av Ekan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 07:02
  5. Är Haynes sätt att byta kylarvätska på 9000 rätt?
    Av Mr.O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •