Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 162

Ämne: Byta glykol/kylarvätska NG9-3 B207

  1. #41
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Den BMW e34 jag har som väl får anses som en produkt från förr, kom med gamla typen av grön/blå glykol och har föreskrivet byte vartannat år. Som jag minns det gällde det andra modeller och bilmärken också vid den tiden. Att det inte fanns byte av glykolen som servicepunkt "förr" är inget jag känner igen alls faktiskt.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det är tvärt emot min erfarenhet, dessutom har jag för mej att det inte fanns bytesintervall för kylarvätska i serviceinstruktionerna förr.



    Det är precis tvärt emot vad fabrikanterna påstår, dessutom tvärt emot vad jag lärt mej.

    Dessutom brukar ju diverse waterwetter-produkter (som man ofta kör med på racebilar som inte behöver frysskydd) specifikt ange att dom smörjer vattenpumpen och är korrosionshämmande, förutom den primära egenskapen som är att förbättra värmeöverföringen.
    Kylarvätskor med inorganiska additiv vilka var vanliga förr har en kort livslängd. Varför förklaras bland annat i den artikel jag länkade till ovan.

    Citat Ursprungligen postat av Paul Fritz, Chevron
    Conventional inhibitors like silicates and phosphates work by forming a protective blanket that actually insulates the metals from the coolant. These inhibitors can be characterized chemically as inorganic oxides (silicates, phosphates, borates, etc.). Because these inhibitor systems are depleted by forming a protective layer, conventional green coolants need to be changed at regular biennial intervals, typically every two years.
    samt

    Citat Ursprungligen postat av Paul Fritz, Chevron
    Extended-life carboxylate-based coolants were developed to be globally acceptable and provide superior performance over existing technologies. This technology is also known as organic additive technology (OATs). Because full carboxylate coolants have no silicates, they meet the stringent requirements of the Asian specifications. They also meet the European antifreeze requirements because they have no phosphates. These engine coolants have developed international popularity due to having an unsurpassed corrosion protection for extended time intervals.
    Tätningarna i en kylvätskepump är vanligtvis grafit-grafit eller grafit-grafit/SiC. Detta är samma typ av tätning man använder i renvattenpumpar. Dessa tål inte torrkörning, men behöver egentligen ingen annan smörjning än vatten. Man bör dock inte köra med rent vatten några längre perioder då hårda korrosionsprodukter kan slita på tätningarna. Därtill så kan även silikater orsaka en fällning på tätningarna och ge upphov till läckage om kylarvätskan innehåller silikater.

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Så det du säger är att kylvätskepumpen (sannolikt?) håller mycket bättre med kylarvätska utan silikater?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Ja, en del studier tyder på det. En studie på taxibilar fann exempelvis att bilar som använde en silikatfri kylarvätska hade bytt 15% av kylarvätskepumparna vid 16000 mil, med kylarvätska med högt innehåll av silikater så var denna siffra upp till 85%.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #45
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast vad är det för årtal på den studien då? Med tanke på att man normalt byter vattenpump tillsammans med kamremmen på de flesta moderna bilar ? Om nu inte studien är gjord på enbart ett märke och modell då där det inte finns en sådan konstruktion.

  6. #46
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Alla bilar med kamkedja har separat drivning till vattenpumpen, och då har pumpen inget föreskrivet bytesintervall.
    /Johan

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Är det kamremmen som driver vattenpumpen...?


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Vågar man byta och rensa kylarvätska med tanke på vattenpumpen. När bilen gått 18 000 mil, eller finns det risk att vattenpumpen kan börja krångla.

    Får vara en känsla om nu kylar vätska aldrig är bytt.

  9. #49
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Är det kamremmen som driver vattenpumpen...?


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    På dieselmotorerna så är det kamremmen som driver vattenpumpen ja.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast vad är det för årtal på den studien då? Med tanke på att man normalt byter vattenpump tillsammans med kamremmen på de flesta moderna bilar ? Om nu inte studien är gjord på enbart ett märke och modell då där det inte finns en sådan konstruktion.
    Studien är från 90-talet och alla bilar var av modell Ford Crown Victoria. Vid 16000 mil så avbröts studien och man monterade ur motorerna för inspektion, då en oljestudie gjordes samtidigt. Trasiga kylvätskepumpar inspekterades och hos dem som hade använt kylarvätska med högt innehåll av silikater så fanns vanligtvis beläggningar av dessa på tätningsytorna i pumpen.

  11. #51
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Jag brukar samla vatten från en luftavfuktare i en 25-literdunk som jag har ståendes i garaget. Detta vatten använder jag när jag vill ha "rent" (avjonat) vatten till olika saker, bland annat kylsystem.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  12. #52
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kondenstumlaren är en annan maskin många har hemma som gör vatten renare än kranvatten med avseende på mineraler m.m.
    Men en dunk batterivatten brukar kosta max 50 spänn och då vet man vad man får.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #53
    Jag köper en billig dunk koncentrerad glykol bara (den brukar vara blå). Det brukar stå att den fungerar i alla bilar och är också blandbar med alla typer av glykol. Fungerat i 35 år med Saabar och andra bilmärken och jag har aldrig någonsin bytt kylarvätska bara för bytandets skull. Bara om jag av någon anledning ändå behövt tömma systemet. Någon gång har jag fyllt på den gamla igen då jag inte haft någon ny glykol hemma. Så länge fryspunkten är ok så är jag nöjd.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-11-04 klockan 10:07.

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    De gångerna du bytt kylarvätska, hur har färgen varit? Har du sett något visuellt tecken på att ett behov skulle vara nödvändigt?
    Minns min första Corolla som hade föreskrivna intervall på kylarvätskebyte. Efter några års ägande av bilen (som jag köpt beg) kom jag mig för att byta kylarvätskan. Den var brun till färgen och jag fick spola igenom blocket med trädgårdsslangen ett tag innan vattnet som kom ut var rent.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Jag köper en billig dunk koncentrerad glykol bara (den brukar vara blå). Det brukar stå att den fungerar i alla bilar och är också blandbar med alla typer av glykol. Fungerat i 35 år med Saabar och andra bilmärken och jag har aldrig någonsin bytt kylarvätska bara för bytandets skull. Bara om jag av någon anledning ändå behövt tömma systemet. Någon gång har jag fyllt på den gamla igen då jag inte haft någon ny glykol hemma. Så länge fryspunkten är ok så är jag nöjd.
    Att byta till glykol som inte är avsedd för bilen kan ge tråkiga effekter om den inte är kompatibel, men fungerar antagligen hyfsat i de flesta fall. Tråkigt dock om man har en av de fall där det inte fungerar.

    Att däremot bara kontrollera fryspunkten kommer däremot på sikt garanterat att få problem med läckage i kylsystemet. Men det tar ett tag, 5-10 års sikt med gamla klassiska silikatbaserade kylvätskor.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #56
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Med omsorg om toppackning o lock bör man byta med jämna mellanrum, 3-4 år, för såna jobb kostar pengar

    2 användare gillar detta inlägg



  17. #57
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Någon som känner till oberoende objektiva tester utan subjektiva åsikter om vad kylatevätska kan ställa till med om kylarevätskan inte är kompatibel med motorn?

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Inga tester, men däremot kan man läsa om felutfall i diverse forum. Problemet är att så få kopplar kylsystemsproblem med den verkliga orsaken.

    Sedan ser jag inte riktigt något annat än kuruiosavärde av ett test av fel kylarvätska, och dessutom behövs alldeles för lång testtid för att det ska vara meningsfullt. Om man är tillräckligt intresserad för att vilja ha ett test så är man antagligen tillräckligt intresserad för att leta upp rätt kylarvätska, och priset på olika kylarvätskor om man letar upp en bra försäljare skiljer inte många kronor. Rätt glykol till äldre Saabar, G48, kostar t.ex. bara 219:-/4L på Granngården (Agrol Glykol Super) om man vill köpa i butik (men kolla tillgänglighet online - alla butiker har den inte).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #59
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Så köper man eftermarknads slangar & packningar så fungerar det.med "rätt" kylarevätska ändå eftersom det är metallen i motorn som är känslig för glykolen & inte packnings/slang materialet?

  20. #60
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Inga tester, men däremot kan man läsa om felutfall i diverse forum. Problemet är att så få kopplar kylsystemsproblem med den verkliga orsaken.

    Sedan ser jag inte riktigt något annat än kuruiosavärde av ett test av fel kylarvätska, och dessutom behövs alldeles för lång testtid för att det ska vara meningsfullt. Om man är tillräckligt intresserad för att vilja ha ett test så är man antagligen tillräckligt intresserad för att leta upp rätt kylarvätska, och priset på olika kylarvätskor om man letar upp en bra försäljare skiljer inte många kronor. Rätt glykol till äldre Saabar, G48, kostar t.ex. bara 219:-/4L på Granngården (Agrol Glykol Super) om man vill köpa i butik (men kolla tillgänglighet online - alla butiker har den inte).
    En 20 liters dunk hos swedol ger bra literpris

Liknande ämnen

  1. Drar väldigt små mängder kylarvätska NG9-3 B207
    Av Emilsports i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-05-19, 21:49
  2. Dricker kylarvätska NG9-3 B207
    Av Jkmforsberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-05-05, 22:57
  3. Dricker både olja och kylarvätska NG9-3 B207
    Av ooskr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-06-20, 23:27
  4. [LÖST] Läckage av kylarvätska - NG9-3 2004 B207
    Av lucifer579 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-08-14, 16:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •