Sidan 6 av 9 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 162

Ämne: Byta glykol/kylarvätska NG9-3 B207

  1. #101
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 402
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Det vi ser på dessa bilder beror inte på att man har blandat olika kylvätskor. De flesta av bilderna visar kylsystem med kraftiga rostangrepp, sådana är vanliga om man kör med låg kylarvätskenivå en längre tid eller ej följer bytesintervallerna för kylarvätskan.
    Klicka på några av bilderna och läs textern, dom flesta är från forum där folk frågar vad i helvete som hänt. Jag gick igenom 10 stycken på random och ingen av dom berodde på låg kylarvätskenivå, dom flesta konstaterades att det berodde på fel glykol eller att man blandat inkompatibla sorter.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #102
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -

    OG 9-5 2004 Ang glykol g34

    Såg att mitt kylarvattnet var brunt/rostigt i bilen,säkert aldrig bytt.
    Tänkte byta imorgon och skölja systemet.
    Men när jag knappar in mitt reg nummer på Mekonomen så vill dom sälja den grönblå glykolen.
    Biltema har inte i heller Någon g34
    Då jag vill göra detta imorgon så är det typ bara Biltema,jula,Mekonomen som finns.
    Kan det verkligen vara så att Mekonomen inte har koll på vilken glykol som en saab ska ha?? Eller är det jag som är ute och cyklar??

  3. #103
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Biltema och Jula har aldrig haft någon longlife-glykol för Saab. Mekonomen verkar ha slutat med G34/Dex-cool, men har en universalglykol som tillverkaren Peak anser ska kunna ersätta bland annat Dex-Cool (något som jag inte riktigt tror på).

    Maptun har rätt glykol för din bil: https://www.maptunparts.se/olja-vats...e-5-liter.html

    Och, ja, det är normalfallet när man frågar försäljningsställen om glykol att man får fel svar. För att täcka alla bilar behövs åtminstone 6 distinkt olika sorter, så det fuskas hej vilt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #104
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Ok saken r den att jag köpte bilen för en vecka sedan och reagerade inte på kylarvätskan i stundens hetta
    Såg igår att kylarvattnet var brunt/rostigt
    Det är därför det känns lite panik med ett byte,vill ju inte köra omkring en hel vecka med kylarvätska som man vet är dålig.annars hade jag givetvis beställt g34.
    Alternativet kan ju vara om man sköljer ur systemet och kör med 2 liter Peak så länge under tiden man kan skicka efter ett par liter ifrån Maptun
    Bor ju i Malmö så minusgrader behöver man inte vara rädd för

  5. #105
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Kanske det, annrs skulle man kunna byta vatten varje dag och pumpa runt det tills G34:an dyker upp, det behövs nog för att få ut all skit.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #106
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Förstår hur du tänker men behövs inte glykol för att smörja vattenpumpen??
    Kanske inte så bra att bara köra runt med vatten??

  7. #107
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Jag tror inte att glykolen smörjer, det som kan vara mer relevant är korrosion men tiden blir rätt kort.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #108
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Den här varianten använder jag men den är säkert helt fel men fungerar för mig.
    https://aromdekor.se/produkter/glyko...-774f-oem-gul/

  9. #109
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag tror inte att glykolen smörjer, det som kan vara mer relevant är korrosion men tiden blir rätt kort.
    Jo den har även smörjande effekt. Men huvuduppgiften är att förhindra förfrysning. Det är likadant med motoroljan den har också fler egenskaper än en.

    Skickat från rymden.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #110
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Ok var nere på jobb i natt och spolade igenom systemet 5 gånger,använde även kylarrens.
    Lät den stå så termostaten öppnade och fläkten startade.
    Nöjd så kör jag hem och när jag kommer till parkeringen så tänkte jag kolla vattnet
    Öppnar locket lite och där är tryck och vatten börja åka ut ifrån expansionakärlet kanske inte så smart att öppna direkt ju
    Min tanke är att jag fyllde på med för mycket vatten i expansionakärlet ?? Alltså inget är konstigt egentligen
    För tryck ska där ju vara för annars fungerar ju inte vattenpumpen eller??

  11. #111
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Kör du med rent vatten?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #112
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Kan tillägga att det kokade inte utan rann över locket till expansionakärlet när jag skruvade på locket.
    Antar att det bara är tryck i systemet

    - - - Uppdaterad - - -

    Nä har hällt i två liter Peak glykol

  13. #113
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Kan va så att din termostat inte öppnar eller så har du inte tillräckligt med glykol i systemet.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #114
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Termostaten öppnar det är kollat

  15. #115
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Smurfen40 Visa inlägg
    Öppnar locket lite och där är tryck och vatten börja åka ut ifrån expansionakärlet kanske inte så smart att öppna direkt ju
    Min tanke är att jag fyllde på med för mycket vatten i expansionakärlet ?? Alltså inget är konstigt egentligen
    För tryck ska där ju vara för annars fungerar ju inte vattenpumpen eller??
    Om du har normal arbetstemperatur på motorn så får du ofta vattentemp över 100C lokalt vid cylindrarna,, speciellt direkt efter stopp, så om du släpper trycket börjar det koka där och ångan inne i motorn trycker ut vatten. Detta är alltså helt normalt, och undvikes genom att vänta en kvart eller så efter stopp, och att alltid börja med att släppa trycket och vänta en kort stund för att snabbt kunna stänga igen när man väl öppnar locket.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #116
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Har kollat en gång till och allt verkar ok.
    Märkte dock att den börjar bråka i växellådan då den vill fastna lite mellan växlarna, kunde smeka in växlarna innan så blev att beställa ny vällådsolja på speedpats.
    Kan vara dags efter 41000mil skulle jag tro

  17. #117
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Val av kylarvätska, NG9-3 1.8t -06, B207

    Hej,

    Efter att ha sökt runt utan några vettiga svar gör jag nu ett eget inlägg angående val av kylarvätska. Av oklar anledning har kylarvätskan (röd) börjat sjunka så smått efter ha kört nu i vår är nu kanske 2cm under markeringen. Jag kan inte se någon märkbart läckage men jag tänker att jag får fylla på med lite nytt under tiden som orsaken utreds. Problemet är dock att jag inte för mitt liv kan hitta vilken typ jag ska ha. Jag inser att det finns olika åsikter om vad som är rätt kylarvätska men jag kan inte ens hitta någon information från Saab själva.

    Jag tänker att jag just nu toppar upp med destillerat vatten och försöker hitta eventuellt läckage. När / om det sedan blir åtgärdat bör jag skölja ur systemet och fylla på med ny (rätt) vätska enligt Långmilares kommentar här Låter det rimligt eller är det något annat jag bör göra och hur länge kan man i sådana fall göra så?

    Ytterligare en fråga; Är det rimligt att det försvinner lite när man kör och när det är varmare ute och att det således inte är något fel eller är något som inte är helt normalt?

    Mvh
    Senast redigerat av Shyne den 2019-06-17 klockan 09:15.

  18. #118
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Det ska inte gå åt vatten, något är onormalt.

    Första saken att kontrollera är kylarlocket, det finns övertrycksventiler där som kan ge upp. Om man tittar direkt efter stopp kan man ofta se att det finns lite fukt runt locket om det är dåligt (det ska vara snustorrt där efter körning).

    Sedan är ett annat standardställe att titta vid vattenpumpen. Vattenpumpar tenderar att börja läcka när de håller på att ta slut.

    Det kan också vara slangar som håller på att ge upp, dessa bör dock tas av punkten provtryckning av kylsystemet vid reguljär service.

    Vad som är vanliga läckagepunkter på just ng9-3 vet jag inte.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #119
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Jag ska undersöka de ställena du nämnde, förhoppningsvis hittar jag problemet där!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #120
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej igen,

    Jag har kikat nu och kylarlocket var då verkligen inte snustort (kylarlock.jpg). Köper ett nytt direkt, antar att ett från biltema funkar.

    Det droppar också (klart) vatten undertill (vatten.jpg) vilket det inte gjort innan men jag förstår att detta torde vara kondens? Det finns så mycket märkligt som händer i en bil och jag har inga referenser för att veta om något bara är normalt eller om det krisar..

    Tack för hjälp och god midsommar

Liknande ämnen

  1. Drar väldigt små mängder kylarvätska NG9-3 B207
    Av Emilsports i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-05-19, 21:49
  2. Dricker kylarvätska NG9-3 B207
    Av Jkmforsberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-05-05, 22:57
  3. Dricker både olja och kylarvätska NG9-3 B207
    Av ooskr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-06-20, 23:27
  4. [LÖST] Läckage av kylarvätska - NG9-3 2004 B207
    Av lucifer579 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-08-14, 16:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •