Sidan 5 av 9 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 162

Ämne: Byta glykol/kylarvätska NG9-3 B207

  1. #81
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Om det verkligen är en G34-kylarvätska så är det inga problem. Men det finns en hel del förpackningar där man påstår sig uppfylla kraven för både silikatfri och silikatbaserad kylarvätska, vilket ganska uppenbart inte kan vara sant.

    Silikatfri och silikatbaserad kylvätska ska aldrig blandas, utom möjligen om man har uttryckliga garantier från tillverkaren att just de två vätskorna går att blanda.

    Vilket normalt betyder att om det står att den uppfyller G34 samt någon annan spec, leta vidare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #82
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 402
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    G34 är Dex-cool. G34 är Glysantins (BASF) varumärke, Dex-cool är GM's varumärke. Dex-cool är ungefär som oljeklassningen dexos ett varumärke man kan licensiera från GM givet att vissa krav uppfylls.
    Nej. Glykol har klassning precis som oljor, men den klassningen heter GM 6277M.
    Dex-cool är inte en klassning, det är en produkt.

    G34 uppfyller GM 6227M, så du kan köra den i GM's bilar *istället* för Dex-cool. Jag skulle dock starkt avråda från att blanda dom.


    Jämför med oljeklassningar. Biltemas olja har Dexos 2, och det har även Mobil 1 New Life eller Castrol Edge FST eller för all del oljan som säljs på Lidl, vad den nu heter. Det betyder inte att det är samma olja. Det går troligtvis alldeles utmärkt att blanda dom, men det är absolut inget jag skulle rekommendera.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #83
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    ...Dexos 2, och det har även Mobil 1 New Life ...
    Nej, det är den inte. M1 ESP däremot är Dexos2 licensierad.
    https://www.gmdexos.com/owner/brands/dexos2/index.html

  4. #84
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    Denna tråd känns ganska aktuell för egen del.

    Har i dagarna bytt generatorregulator på bilen (NG9-3 2.0t MY03) och behövde därmed lossa kylarslangarna för att få ur den. Tappade lite kylarvätska i denna manöver och hade sedan tidigare lite dåligt med vätska i kärlet.

    1. Köpte på lokala MECA enligt deras rekommendation "ProMeister Glykol G12+ Longlife" för att fylla på, enligt denna tråd verkar detta vara fel?
    2. Fyllde på det jag tappat ur i expansionskärlet och allt rann inte ned i systemet (mer kvar i kärlet nu än innan) och tänkte att det löser väl sig när jag startar motorn (står inte i Haynes-manualen att jag ska göra något speciellt).
    Efter att ha startat motorn så ser jag inte att vätskan sjunker undan, har jag missat något? Vore ganska tråkigt att sabba pumpen.
    9-3SS 2.0t Linear -03

  5. #85
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Med startat motorn, menar du startat eller varmkört ? för att kylarvätskan ska cirkulera så måste du invänta en termostatöppning och det tar ett tag. (Du kan känna när det händer på kylarslangarna)

    Ofta ska man köra utan kylarlock och liknande för att lufta systemet, men jag reagerade på att det inte stod nåt om det när jag gjorde termostatbyte på min OG9-5, alltså körde jag med locken på och det verkade fungera..

    Jag kör f.ö med promeister longlife i den med, fast jag tror inte det stod G12+.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #86
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av 13th.Marine Visa inlägg
    Köpte på lokala MECA enligt deras rekommendation "ProMeister Glykol G12+ Longlife" för att fylla på, enligt denna tråd verkar detta vara fel?
    Ja, en stor skillnad är att G12+ inte är silikatfri.

    I Glysantins värld heter den du hällde på G30, det som är rätt för din bil heter G34.

    Angående rekomendationer, i tråden som jag länkat i början av den här tråden konstaterade jag att Glysantin har 6-7 distinkt olika varianter av kylvätska, vilket betyder att en normal bensinmack, eller Biltema, INTE har glykol som passar alla bilar. Dvs, att åka till bensinmacken för att de alltid har någon glykol som passar är generellt fel (eftersom de typiskt brukar ha 2-3st), och därmed kan man förutsätta att åtminstone en del kommer att bli rekommenderade fel glykol där. Uppenbarligen kan man räkna in MECA i detta också, men det är ju egentligen som alla saker man köper som inte är original, man kan inte lita på att säljarens produkt verkligen passar utan får försöka kontrollera själv.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #87
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    GlennB: Bara startat har inte riktigt vågat varmköra då jag inte vet om jag har kylarvätska i motorblocket, och därför jag kollar här

    Långmilare: Tack för svar, var som jag misstänkte jag har fått fel. Då får jag försöka hitta G34 (Vill minnas att flaskan är märkt G30).
    Det verkar för övrigt som att även Speedparts tycker att G30 räcker, maptun har en G12++.
    9-3SS 2.0t Linear -03

  8. #88
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Nej. Glykol har klassning precis som oljor, men den klassningen heter GM 6277M.
    Dex-cool är inte en klassning, det är en produkt.

    G34 uppfyller GM 6227M, så du kan köra den i GM's bilar *istället* för Dex-cool. Jag skulle dock starkt avråda från att blanda dom.


    Jämför med oljeklassningar. Biltemas olja har Dexos 2, och det har även Mobil 1 New Life eller Castrol Edge FST eller för all del oljan som säljs på Lidl, vad den nu heter. Det betyder inte att det är samma olja. Det går troligtvis alldeles utmärkt att blanda dom, men det är absolut inget jag skulle rekommendera.
    Dex-Cool ingår i GM's Dex-fluid licensing tillsammans med dexos och dexron, och det finns idag flera tillverkare som har licenserat sina produkter för att säljas som Dex-Cool.

    Ursprungligen så var det dock Texaco som tillverkade Dex-Cool för GM, men vilka som levererar den glykol som finns i GM's egna dunkar idag är svårt att säga med säkerhet. Jag skulle misstänka att det kan vara olika leverantörer beroende på marknad, för den europeiska marknaden så är det med största sannolikhet Glysantin (BASF) som levererar.

    Dex-Cool är blandbar med de flesta kylarvätskor utan att det händer något mer än att man tappar long life egenskaperna.

    Citat Ursprungligen postat av 13th.Marine Visa inlägg
    GlennB: Bara startat har inte riktigt vågat varmköra då jag inte vet om jag har kylarvätska i motorblocket, och därför jag kollar här

    Långmilare: Tack för svar, var som jag misstänkte jag har fått fel. Då får jag försöka hitta G34 (Vill minnas att flaskan är märkt G30).
    Det verkar för övrigt som att även Speedparts tycker att G30 räcker, maptun har en G12++.
    Glysantin G30 är ganska lik G34, bägge är OAT men med något olika specifikation. VW G12++ är samma sak som Glysantin G40, vilken innehåller silikater. För några år sedan så bytte dock VW till en kylarvätska som kallas GG40, eller G13 av VW själva, vilken är bakåtkompatibel med G40, G30 och G48.

  9. #89
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 402
    Medlem#
    6935
    Precis som med oljor med samma klassning, vilket fortfarande inte gör det till en bra ide.
    Blanda två bra produkter och resultatet får dom sämsta egenskaperna av båda.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #90
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Känns ju nästan bättre då att köra på en g34 som är allmänt tillgänglig. Att åka runt med ett reseapotek känns inte så kul.


    Sen undrar man ju vad som är konsekvensen av alla dessa stackare som kör med fel kylarvätska eller blandning? Finns det några typiska fel på saabarna som kan kopplas till det?

  11. #91
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Känns relevant att länka till FAQ:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...system-volumer
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #92
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    Detta känns något förvirrande för min del, kan både en G30 och en G34 uppfylla GM6277M?

  13. #93
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Nej, eftersom G30 ska innehålla silikater och G34 inte ska innehålla silikater.

    Se även Hyvens länk och/eller Glysantins produktblad i inlägg #7.

    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Sen undrar man ju vad som är konsekvensen av alla dessa stackare som kör med fel kylarvätska eller blandning? Finns det några typiska fel på saabarna som kan kopplas till det?
    En konsekvens av kylarvätska med silikat istället för G34 är försämrad livslängd på vattenpumpen.

    En högst möjlig konsekvens av blandning kan vara utfällningar, speciellt hög risk för detta om man tillsätter en mindre mängd glykol med silikat i ett system som huvudsakligen är fyllt med silikatfri kylarvätska - silikaterna riskerar att fällas ut. Men även andra blandningar kan ge kemiska reaktioner.

    Om kylarvätskan (blandning eller inte) saknar skydd för alla materialen i kylsystemet får man korrosion och/eller läckande packningar. Notera att blandningen av rent vatten och ren glykol är aggressiv mot en hel mängd material, så diverse inhibitorer behövs alltid.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #94
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 402
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Känns ju nästan bättre då att köra på en g34 som är allmänt tillgänglig. Att åka runt med ett reseapotek känns inte så kul.


    Sen undrar man ju vad som är konsekvensen av alla dessa stackare som kör med fel kylarvätska eller blandning? Finns det några typiska fel på saabarna som kan kopplas till det?
    Vill man se hur illa det kan gå i värsta fall så googla "coolant sludge" och kolla bilderna -> https://www.google.com/search?q=cool...w=1920&bih=969
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #95
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nej, eftersom G30 ska innehålla silikater och G34 inte ska innehålla silikater.

    Se även Hyvens länk och/eller Glysantins produktblad i inlägg #7.
    Intressant, för enligt Mecas hemsida är glykolen jag fick GM 6277M specifierad, medans det står på flaskan att den är G30.
    9-3SS 2.0t Linear -03

  16. #96
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    Lämnade tillbaka den flaskan och körde in om Hedin bil i stan och köpte en liter dexcool.

  17. #97
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nej, eftersom G30 ska innehålla silikater och G34 inte ska innehålla silikater.
    G30 är OAT precis som G34, dvs silikatfri. Framgår tydligt på Glysantins hemsida:
    https://www.glysantin.de/en/glysantinr-g30r-concentrate

    Det är G40 och GG40 som innehåller silikater, liksom G48.

    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Vill man se hur illa det kan gå i värsta fall så googla "coolant sludge" och kolla bilderna -> https://www.google.com/search?q=cool...w=1920&bih=969
    Det vi ser på dessa bilder beror inte på att man har blandat olika kylvätskor. De flesta av bilderna visar kylsystem med kraftiga rostangrepp, sådana är vanliga om man kör med låg kylarvätskenivå en längre tid eller ej följer bytesintervallerna för kylarvätskan.

    Citat Ursprungligen postat av 13th.Marine Visa inlägg
    Intressant, för enligt Mecas hemsida är glykolen jag fick GM 6277M specifierad, medans det står på flaskan att den är G30.
    G30 uppfyller enligt tillverkaren GM 6277M då det liksom Dex-cool är en silikatfri OAT, den är dock inte godkänd av GM som Dex-cool.

    GM 6277M har för övrigt ersatts av GMW 3420. G34 uppfyller bägge.

    Följande lista är över 10 år gammal men anger officiella licensnummer för Dex-Cool från olika tillverkare som GM hade godkänt då:

    DC 001 Chevron
    DC 002 Prestone
    DC 003 Shell
    DC 004 Valvoline/Zerex
    DC 005 Recycled Fluid Technologies
    DC 011 GM Vehicle Care
    DC 011 AC Delco

    Har tyvärr inte sett någon nyare lista.

  18. #98
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    G30 är OAT precis som G34, dvs silikatfri. Framgår tydligt på Glysantins hemsida:
    https://www.glysantin.de/en/glysantinr-g30r-concentrate
    Hade fel på den punkten, alltså.

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg

    G30 uppfyller enligt tillverkaren GM 6277M då det liksom Dex-cool är en silikatfri OAT, den är dock inte godkänd av GM som Dex-cool.
    Men det är G34 som uppfyller GM 6277M, G30 komplett datablad: http://www.abis-ostrow.com.pl/files/...santin_G30.pdf

    samt G34 komplett datablad:
    https://www.autoteile-direkt24.de/pdf/542/148654_3.pdf

    Det finns en del skillnader i hur de påverkar olika metaller enligt korrosionstesterna i databladen, det verkar som G30 ger vissa metaller som aluminium (men inte järn) ett passiviseringsskikt medan G34 är en aning mer basiskt och påverkar järn och aluminium betydligt mindre.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #99
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    @SaabJohan: då vet jag hur det ligger till!
    Jag mailade faktiskt Meca om detta men då får jag berätta hur det är när de återkommer.

  20. #100
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Fast det kommer inte att hända nåt om man använder fel i ett system om man byter allt. Att hålla sig till rätt är ju som viktigast i ett system man bara efterfyller. En del får det ju verkligen att låta som att domedagen är nära om man inte använder dexcool.

Liknande ämnen

  1. Drar väldigt små mängder kylarvätska NG9-3 B207
    Av Emilsports i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-05-19, 21:49
  2. Dricker kylarvätska NG9-3 B207
    Av Jkmforsberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-05-05, 22:57
  3. Dricker både olja och kylarvätska NG9-3 B207
    Av ooskr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-06-20, 23:27
  4. [LÖST] Läckage av kylarvätska - NG9-3 2004 B207
    Av lucifer579 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-08-14, 16:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •