Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 162

Ämne: Byta glykol/kylarvätska NG9-3 B207

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106

    Byta glykol/kylarvätska NG9-3 B207

    Min nyköpta saab 93 2008 har gått 18000 mil och det finns inge dokumentation om när kylar vätskan är bytt. Funderar därför på att byta den.
    Läste att det är bra och byta var tredje år tex samt att det smörjer vattenpumpen som sitter fruktansvärt till. Rostskyddar och
    skyddar mot köld och höjer kokpunkten.
    Låter inte så dumt att byta om det inte är för svårt att göra själv samt om det är liten kostnad, samt när man aldrig vet när det är gjort tidigare. Rätta mig om jag har fel.

    Hur går man tillväga och vilken kylar vätska ska man välja? Har hört att färdigblandad kylar vätskor ska vara bra med tex skyddande medel för rost och smörjande.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    8163
    Om kylarvätskan inte är bytt så har du säkert en longlife-vätska i bilen, och den har inga bytesintervall. Den skall inte behöv bytas så länge den inte har spätts ut av någon anledning, men det skadar säkert inte bilen att byta iaf.
    Om du byter så är det viktigt att du får rätt sort, blandas olika sorter så (kan) försvinner många av egenskaperna.
    Tror att det skall finnas en ventil i underkant på kylet som du öppnar och tömmer systemet med.
    /Johan

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 039
    Medlem#
    10604
    Om den är servad enligt servicebok, så lär verkstaden även bytt kylarvätska när/om det varit dags. Men är man osäker så är det ju både rätt enkelt och billigt att göra.
    Utgå från vad bruksanvisningen säger du ska använda för vätska.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    10798
    Rekommenderat bytesintervall för Dex-cool som Saab införde som fabriksfyllning under 2001 brukar vara 5 år. Den brukar vara svår att hitta utom hos Opel/GM/Saab handlare. Det gör dock inte så mycket då 5-liter koncentrat bara kostar runt 250 kr. Blandas med 5 liter avjoniserat vatten, vilket ger 10 liter kylarvätska totalt. Dvs tillräckligt för ett byte samt några liter (dl om det är en V6) över som reserv.

    Är det inte bytt på ett tag så kan ventilen i botten av kylaren sitta rätt hårt. Något att smörja med kan ev. hjälpa. Silikonspray är nog mest lämpligt men det brukar gå med WD40/5-56 också även om man inte kan vara säker på att tätningar i kylsystemet är tåliga mot petroleum. Spoilersköldens högersida ska tas bort för åtkomst till ventilen.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Har också hört att det inte är något bytesintervall på Long life glykolen, det sa AH bilservice här i Gbg till mig och som jag förstått det ska han ha stenkoll på Saab. Rekommenderat att byta vart 5e år, vart finna den infon?

    Jag har en 9-3 -08 som dom första 8 åren är servad på auktoriserad Saab verkstad och jag kan inte hitta att kylarvätskan skulle vara bytt på den

    Maptun säljer denna, borde väl funka om man ska byta vätskan.

    https://www.maptunparts.se/olja-vats...e-1-liter.html




    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Om du spolar ur och byter all glykol så kan det fungera men det är nog tekniskt sett inte helt rätt ska vara en g34 glykol om jag minns rätt (rätta mig gärna)
    och med tanke på hur många olika material som finns i kylsystem så skulle jag nog gå på original glykol.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Maptun säljer denna, borde väl funka om man ska byta vätskan.

    https://www.maptunparts.se/olja-vats...e-1-liter.html
    Det kanske den gör, men det är en kylarvätska som är klassad som G40 / 774G och innehåller silikater. Original kylarvätska är G34 innehåller inte silikater.

    Nedanstående Glysantin produktblad är en bra översikt av vad som finns och vilka som använder vad, mer här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1387106

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Har också hört att det inte är något bytesintervall på Long life glykolen, det sa AH bilservice här i Gbg till mig och som jag förstått det ska han ha stenkoll på Saab. Rekommenderat att byta vart 5e år, vart finna den infon?

    Jag har en 9-3 -08 som dom första 8 åren är servad på auktoriserad Saab verkstad och jag kan inte hitta att kylarvätskan skulle vara bytt på den

    Maptun säljer denna, borde väl funka om man ska byta vätskan.

    https://www.maptunparts.se/olja-vats...e-1-liter.html




    Skickat från min iPad med Tapatalk
    GM har alltid uppgett 5 år som bytesintervall för Dex-cool vad jag vet, ACDelco uppger detsamma. Detta sjunker till 2 år om man slår i någon annan kylvätska.

    http://www.gmfleet.com/content/dam/g...ing-system.pdf
    http://www.acdelco.com/auto-parts/ve...ntifreeze.html

    G12++/G40/T 774 G är en Si-OAT avsedd för bilar i VW koncernen, Dex-cool/G34 är silikatfri, dvs en ren OAT. Dessutom runt en hundralapp dyrare än originalglykolen för ett byte.

    Det bör dock gå bra att beställa även originalglykolen via Maptun på deras original-sök
    https://www.maptunparts.se/original/93165162

    Ska även finnas en femliters färdigblandad för ca halva priset.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    219
    Inte för att jag är utbildad kemist men nog borde kylarvätskan åldras? Dvs man borde väl byta ibland. Tänker på transmissionsoljan till ng900 som inte skulle behöva bytas enligt Saab. Det var väl fler än en som bytte ändå och fick en förbättring av växellådan.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    På tal om kylarvätska, på min 9-3 -99 fyllde jag på 2-3 dl glykol för någon månad sedan. Köpte standard blå glykol från biltema. I min värld så skulle jag ju köpa blå glykol för bilen har det. Blev dock inte klok på om vanlig blå glykol alltid är etylenglykol nu när jag tänkte efter?

    Ska ju inte blandas med propylenglykol stod det men det tänkte ju inte jag på. Kan det varit så att det var propylenglykol i bilen även fast vätskan var blå?

    Tänkte kolla fryspunkten på båda bilarna men hur testar man fryspunkten på dex cool? Verkar inte vara glykolbaserat..


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Alla kylarvätskor vi pratar om här är etylenglykol.

    Däremot har biltema ingen glykol som är rätt för våra Saabar. Det har däremot Granngården: https://www.granngarden.se/Agrol/Kyl...uper/p/1149966
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Inte för att jag är utbildad kemist men nog borde kylarvätskan åldras? Dvs man borde väl byta ibland. Tänker på transmissionsoljan till ng900 som inte skulle behöva bytas enligt Saab. Det var väl fler än en som bytte ändå och fick en förbättring av växellådan.
    Ja, glykolen bryts ned och additiven förbrukas.

    Citat Ursprungligen postat av Dow Chemical Company
    The main degradation product found in ethylene glycol was glycolic acid, with oxalic and formic acids as minor products. Much higher levels of glycolic acid were observed in the presence of copper. On the other hand, in the presence of aluminum, fluid degradation was much more temperature dependent, and higher amounts of formic acid were observed.
    Om man mäter kylarvätskans pH-värde så kommer man notera att den blir allt surare med tiden.

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    På tal om kylarvätska, på min 9-3 -99 fyllde jag på 2-3 dl glykol för någon månad sedan. Köpte standard blå glykol från biltema. I min värld så skulle jag ju köpa blå glykol för bilen har det. Blev dock inte klok på om vanlig blå glykol alltid är etylenglykol nu när jag tänkte efter?

    Ska ju inte blandas med propylenglykol stod det men det tänkte ju inte jag på. Kan det varit så att det var propylenglykol i bilen även fast vätskan var blå?

    Tänkte kolla fryspunkten på båda bilarna men hur testar man fryspunkten på dex cool? Verkar inte vara glykolbaserat..


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Dex-Cool är baserad på etylenglykol liksom i stort sett alla original-kylarvätskor för bilar. VW har en viss inblandning av glycerol i sin G13 men annars så är det EG som används.

  13. #13
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Saxar in lite med att citera en bra sida som pratar om de olika glykolerna som finns.

    "Användningen av organiska syror ger en längre livslängd på kylarvätskan då dessa inte bryts ned lika lätt som silikater eller fosfater. Typiska bytesintervall är 5 år (eller 25000 mil).

    Denna undergruppen används exempelvis av General Motors (under namnet DEX-COOL®)"

    Så en Saab ska med andra ord ha en OAT glykol (Etylenbaserad glykol som är uppbyggd på olika organiska syror) Att använda organiska syror ger längre livslängd på glykolen.

    Men säger som med motorolja. Byt än kör för länge! Och använd destillerat eller avjoniserat vatten. Batterivatten går utmärkt att använda till att blanda ut glykolen.
    Anledningen till att använda destillerat eller avjoniserat vatten är för att vanligt vatten innehåller mineraler som fälls ut (vid 65grader) och fastnar på väggarna i kylsystemet och i värsta fall täpper till kanaler. samt hindrar värmeöverföringen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Saxar in lite med att citera en bra sida som pratar om de olika glykolerna som finns.

    "Användningen av organiska syror ger en längre livslängd på kylarvätskan då dessa inte bryts ned lika lätt som silikater eller fosfater. Typiska bytesintervall är 5 år (eller 25000 mil).

    Denna undergruppen används exempelvis av General Motors (under namnet DEX-COOL®)"

    Så en Saab ska med andra ord ha en OAT glykol (Etylenbaserad glykol som är uppbyggd på olika organiska syror).

    Men säger som med motorolja. Byt än kör för länge! Och använd destillerat eller avjoniserat vatten. Batterivatten går utmärkt att använda till att blanda ut glykolen.
    Anledningen till att använda destillerat eller avjoniserat vatten är för att vanligt vatten innehåller mineraler som fälls ut (vid 65grader) och fastnar på väggarna i kylsystemet och i värsta fall täpper till kanaler. samt hindrar värmeöverföringen.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 402
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    På tal om kylarvätska, på min 9-3 -99 fyllde jag på 2-3 dl glykol för någon månad sedan. Köpte standard blå glykol från biltema. I min värld så skulle jag ju köpa blå glykol för bilen har det. Blev dock inte klok på om vanlig blå glykol alltid är etylenglykol nu när jag tänkte efter?

    Ska ju inte blandas med propylenglykol stod det men det tänkte ju inte jag på. Kan det varit så att det var propylenglykol i bilen även fast vätskan var blå?

    Tänkte kolla fryspunkten på båda bilarna men hur testar man fryspunkten på dex cool? Verkar inte vara glykolbaserat..
    Det där med färger är en envis myt som vägrar att dö.
    Det finns faktiskt inga som helst garantier för att färgen på en glykol säger något om dess innehåll. *Oftast* så har viss glykol en viss färg, pga att vissa kemikalier ger en viss färg, men det finns faktiskt ingen standard eller överenskommelse som säger att det måste vara så. Du kan färga en etylenglykol rosa och du kan färga en propylenglykol polkagrisrandig om du vill, färgen är ingen som helst garanti för vad det är för typ av glykol.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Det bör dock gå bra att beställa även originalglykolen via Maptun på deras original-sök
    https://www.maptunparts.se/original/93165162

    Ska även finnas en femliters färdigblandad för ca halva priset.

    Stämmer, det finns en färdigblandad också
    https://www.maptunparts.se/sok/93160377

    Blandar man själv 1:1 så blir det -38ºC
    Och den färdigblandade ger -27ºC

    Maptun tar idag 264:-/5l för koncentratet och en 5l dunk batterivatten på t.ex. Mekonomen kostar ca 50:- så det blir billigare att köpa den färdigblandade om man nöjer sig med -27ºC då den bara kostar 131:-/5l

    Dunkarna ser tämligen lika ut bortsett från att det står 'premix' på den och det är olika färg på korken

    Dex-Cool.jpg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag tycker det är konstigt att GM rekommenderar att byta dex cool vätskan vart 5e år men att Saab själva utelämnar det från serviceschemat? Jag kan inte hitta något i min servicebok eller kvitton där det står byte av kylarvätska. På alla serviceblad (där det står vad man ska justera eller byta så står det ingenting om byte på kylarvätskan, enbart kontroll/justering. Om det nu är en rekommendation att byta vätskan vart 5e år så verkar det inte vara ett krav. Tycker detta är konstigt!

    Så som jag ser det så kommer kylarvätskan aldrig bytas på majoriteten av alla Saabar med dex cool. Eller vem ger rekommendationen? Saabverkstan? Jag skulle inte tro det om det inte står tydligt i serviceinstruktionerna vilket det inte gör.

    Men det är väl som med växellådsoljan som inte heller ska bytas...


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  17. #17
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Nej sedan 2002 så står det bara kontroll av nivå och fryspunkt av glykolen i serviceprotokollet. Men om ni fryspunkten blir dålig så byter man ju.
    Innan det var det tre års intervall på glykolen.
    Sen så kör jag en OAT etylenglykol när jag byter i Saabar.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #18
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    8163
    Vad är det som bryts ner i kylarvätskan, och vad medför denna nedbrytning. Det verkar ju inte påverka fryspunkten så vad är det då som "förstörs"? Vad blir effekten?
    /Johan

  19. #19
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Syrorna och additiven.
    En glykol har inte som enda uppgift att se till att vattnet inte fryser. Den ska rostskydda, transportera bort värme mm.
    Så effekten av en för gammal glykolblandning är att det börjar rosta i kylkanalerna där det är utav gjutjärn. Värmetransporteringen blir sämre och då sjunker kokpunkten.

    //Mr_Lööf
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    En longlife-glykol har ju som det nästan hörs på namnet bara LÄNGRE bytesintervall, den bryts också ner.. däremot gammal "klassisk" glykol hade väl afain ingen bytesintervall alls, det var när det kom krav på att den skulle vara miljömässigt nedbrytbar som man började med bytesintervall.

    Angående dex-cool så är jag aktiv på ett amerikanskt forum för en annan bil i GM-koncernen, och där rekommenderar man kraftfullt att aldrig NÅGONSIn hälla dex-cool i någon bil alls, någonsin.. och hänvisar till att man ska googla på "dex-cool lawsuit", och där finns det mycket att läsa.

    jag vet inte om man ändrat sammansättningen på dex-cool sedan dess, men den verkar ha ett grundmurat dåligt rykte i amerikat iaf..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Drar väldigt små mängder kylarvätska NG9-3 B207
    Av Emilsports i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-05-19, 21:49
  2. Dricker kylarvätska NG9-3 B207
    Av Jkmforsberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-05-05, 22:57
  3. Dricker både olja och kylarvätska NG9-3 B207
    Av ooskr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-06-20, 23:27
  4. [LÖST] Läckage av kylarvätska - NG9-3 2004 B207
    Av lucifer579 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-08-14, 16:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •