Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Få loss bromsarm bromsok ng9-3?!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Få loss bromsarm bromsok ng9-3?!

    Finns det nån guide för hur man får loss handbromsarmen på en ng9-3? Är det genom att ta loss nåt av det som visas i bilden, och hur gör jag då?

    Behöver få loss armen efter som den kärvat.

    Senast redigerat av masthugg den 2017-10-14 klockan 15:49.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Få loss bromsarm bromsok ng9-3?!

    Hehe, jag hade glömt att jag frågat samma sak en gång tidigare, se nedan. Men, den gången länkade jag själv till en guide, men nu ser jag att den är för saab 900 så frågan kvarstår.

    Demontera handbroms från bromsok ng9-3

    https://r.tapatalk.com/shareLink?sha...7&share_type=t

    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av masthugg den 2017-10-14 klockan 22:26.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Få loss bromsarm bromsok ng9-3?!

    Här hittade jag en förklaring till en Ford som verkar kunna stämma rätt bra.

    https://www.stangnet.com/mustang-for...-brake.835751/

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Få loss bromsarm bromsok ng9-3?!

    Nu kan jag bidra med lite själv till detta. Har dock kört fast igen. Nån idé om hur man kommer vidare?

    Bild 1 visar hur jag sätter en 22 mm hylsa över axeln och skruvar ihop med tving. När jag sen släppte satt den bläckfiskliknande grejen inuti hylsan. Fjädern och den stora brickan trillade ur. Sen tog jag en polygrip med lite papper som vaddering och drog axeln rakt ut.

    Bakom axeln var ett utrymme med mjt brunrost. Med en lång näbbyåmg fick jag ut en lite oval metallbit som ska överföra armens vridning till en rak kraft på axeln.

    Men nu har jag kört fast. I fordguiden ovan så kan armens ändstopp på utsidan av oket skruvas loss. I ng9-3-fallet verkar det som att ändstoppet är gjuten som en del av kroppen. Ändstoppet är ivägen för att man ska kunna dra ut armen. Plattan som utgör själva armen ser ut att kanske vara fastsvetsad på axeln a men det borde inte gå att göra efter montering, då skulle packningarna tagit skada. Hur kan man tänkas få loss den?



    Hur får man ut armen?



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av masthugg den 2018-01-13 klockan 19:55.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Varför ska du ta bort den för? om du ska byta vajer så lossa den från oket bara en följ den in under bilen och byt den?

    eller jag fattar inte vad det är du ska göra?

    Bromsarna på ng 9-3 är självsjusterande också
    Ng 9-3ss 2.0t

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Få loss bromsarm bromsok ng9-3?!

    Jag försöker delvis för skojs skull ta reda på hur man fixar en fastrostad handbromsmekanism. Är väl ganska vanligt att den kärvar men har inte hittat det beskrivet nånstans hur man åtgärdar det. Finns renoveringskit som innehåller packningar till handbromsmekanismen vilket jag tycker tyder på att det ska gå att ta isär.
    Senast redigerat av masthugg den 2018-01-13 klockan 22:01.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Sökte du inte på forumet först hur man skulle göra?

    Ska väl skruvas tillbaks tex med ett verktyg från Biltema.

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...yg-2000016991/

    Hittade en guide med suveräna bilder.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...%C3%A5-9-3-M04
    Senast redigerat av RZ den 2018-01-13 klockan 22:45.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Få loss bromsarm bromsok ng9-3?!

    Jo och det finns mig veterligen inget som beskriver det. Den guide jag länkade till ovan är det närmaste jag hittat på hela nätet - men det kan såklart finnas.

    Att skruva in kolven har inte med det att göra. Jag pratar om mekanismen mellan den yttre armen och skruven som trycker på kolven.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Om jag skulle vilja göra samma jobb som du så skulle jag inte söka mig runt och inte hitta. Ring nån typ Nordic Norrköping Nordic Falun eller till maptun Örebro. Dem borde ha svaret. Eller nån här på forumet som har wis

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    WIS beskriver hur man demonterar bromsok från bilen men säger tyvärr ingenting om hur man plockar isär oken. Det finns en sprängskiss över bakre oket men den är inte till någon hjälp här.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Jag har kollat i WIS. Jag visste ju inte att jag inte skulle hitta svaret här förrän jag frågade. Och sen tog jag isär själv för att se hur långt man kom på egen hand, och la upp mina fynd. Ser inte problemet med det.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Du tolka mig fel jag menade inte att du gjort nått fel. Tänkte mest att fråga nån somannan gjort samma sak så blir det ju enklare att meka. Ett nytt OK om nått går sönder är ju iaf 1700kr nytt.

    Men absolut du gör helt rätt i att meka det är så man lär sig

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Antagligen så lär ju stoppet bort?
    Det blir mer och mer saker i bilar idag som är engångs och som sätts ihop för att aldrig mer tas isär. Bara för att det finns en repsats så behöver det ju inte betyda att det är enkelt att ta isär utan är mest tillgänglig för de som renoverar ok och som har alla specialverktyg.
    Gör man det själv så får man ju lösa det mesta efter vägen.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Stoppet verkar vara en del av gjutningen tyvärr.

    Jag blev lite förvånad över att handbromsmekanismen var så otroligt rostig. Det var liksom fullt med lös rost innanför axeln som trycker på kolven. Och där inne är det inte bromsvätska. Borde vara fyllt med fett kan man tycka, men antingen var det inte det eller så har det försvunnit.

    Jag leker vidare med detta ok men monterar ett nytt så länge. Det trillade ut 6-7 små pinnar som skulle kunna ha varit del i nåt rullager eller nåt:


  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Stoppet är nog bara indrivet i ett hål. Tror knappast att det är fastgjutet.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Du menar att det är fastkilat liksom? Som en spik? Det ser skarvlöst ut när man närstuderar det men det skulle det nog göra även om det är gjort som du säger, åtminstone efter ett år på bilen.

    Just det, kan tillägga att oket i fråga är 1,5 år, av fabrikatet ”best price” hos ATP Autoteile. Deras egna no-name märke alltså. Eftersom jag snålade och inte bytte den lite tröga handbromswiren blev inte oket riktigt motionerat och handbromsmekanismen kärvade efter ca 1 år. Man undrar ju om handbromsmekanismen i oket på andra sidan (av samma fabrikat) också är fullt med luddig brunrost, men lever vidare på grund av att det motionerats bättre. Usch.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Fastkilat? Driver du in en lättrad 8mm bult i ett 8mm hål så sitter det nog fast tillräckligt. Inte ens säkert att det är lättrat utan bara slätaxel också. Det är ju bara en stopp så det är ju inga belastningar att tala om.
    Sen får man komma ihåg att de repsatser som finns utgår från originaldelar. Inte alls säkert att det går att laga ett "kinaok" med en repsats som hör till ett ATE ok. Har själv varit med om det på flertalet ok där damaskerna blivit sopor på kort tid. Tror du normala repsatser passade. Näe det skiljde nån millimeter här och där. Nåt volvo ok var lika som på saaben att det är en ingjuten metallring i damasken och allt pressas över en kant. Skiljde nå tiondelar så det var lögn att få den att passa.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Få loss bromsarm bromsok ng9-3?!

    Finns det nåt verktyg man skulle kunna tänka sig att använda för att få ut den? Kommer inte på nåt bra. En vanlig avdragare blir ju inte rätt. Vore kul att se om det gick.

    En kofot kanske
    Senast redigerat av masthugg den 2018-01-15 klockan 13:48.

Liknande ämnen

  1. ta loss dörrsida og 9-3 cab
    Av hagan i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 21:43
  2. Drivaxelbult hur få loss? Nu är den loss.
    Av Blue Spirit i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 21:43
  3. Hur får man loss hjullagret?
    Av i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 00:38
  4. Få loss avtappningsplugg....
    Av |900R| i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •