Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 107

Ämne: Saab 9-5 2,5T

  1. #1

    Saab 9-5 2,5T

    Hejsan!

    Mitt namn är Jocke Perkiö och kommer från Kummavuopio. De ligger väldigt långt norrut i Sverige.

    Iaf, jag äger nu en Saab 9-5 2,3t -04. 185hk, otroligt vilda, NOT!

    Brorsan hade en likadan, men den är färsad nu, han kommer skriva om den crashen här i tråden. Men, vi har iaf tänkt använda den som projekt, ett projekt som skall leda till världens snabbaste FWD bil. Och vi har väl tänkt spräcka 1000hk gränsen!

    Motorn skall borras upp, smidd vev, smidda kolvar och stakar skall införskaffas. Toppen ska portas till de yttersta och sen ska de slängas i några extremt vassa kammar. 300grader minst! Bilen ska lättas, under 1200kg är målet.

    Mera bilder kommer under projektes gång, just nu har jag inte tillgång till bilder på bil, men delar kan nog brodern dela med sig av! Skall bara upplysa honom om denna tråd!

    Hej så länge!
    Jocke Perkiö
    Saab 9-5 2,3t -04
    Saab 9-5 2-5T -04 "Projekt"

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kummavuopio
    Inlägg
    11
    Hej!

    Näe vi sov int nå möe i Norrland, känner mig rätt insöad på datorer men ska försöka göra mitt bästa. Jag hittade ialla fall hit med lite av brorsans hjälp.

    Vi studerar i Ume har inte tillgång till internet hemma, men efter som vi ofta är här blir det inga större problem att updatera. Man vill ju int hem då det är se dött där. Förutom i garage.

    Ang. min lilla crash med brukisen som nu skall bli odjuret så finns det inte så mycket att säga. Var på väg hem i från ett ställe i Gällivare där vi lite kompisar, och eftersom att man sällan kör som man bör så blev det några rollar efter att jag vejat för en älg och dikat rätt rejält.

    Igentligen så är det bara taket som måste bytas, och vad passar inte bättre än kolfiber tak isåfall.

    Projektet kommer bli frännt, har genom en klurgubbe hittat åt stakar som int väger nå alls, typ F1 stuk. Blir mycket lätta prylar måst ju kunna varva lite.

    Oj, he blev långt detta.
    Fort och galet!!!

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    detta låter ju kul lycka till det är en lång väg dit men det är kul

    frågan är hur ni skall få ner alla 1000hk i baken får det är redan svårt innna 500hk

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kummavuopio
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    detta låter ju kul lycka till det är en lång väg dit men det är kul

    frågan är hur ni skall få ner alla 1000hk i baken får det är redan svårt innna 500hk
    Blir en helt ombyggt framvagn med inte helt nya teorier, på andra sidan så åker dom ju riktigt fina tider, bör gå att plocka lite saker som lär hjälpa. Ska bli intresssant att se hur det kommer funka, men vet ju inte förns man prövar.
    Fort och galet!!!

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    [quote=J_Perkiö]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":1thyuvs7
    detta låter ju kul lycka till det är en lång väg dit men det är kul

    frågan är hur ni skall få ner alla 1000hk i baken får det är redan svårt innna 500hk
    Blir en helt ombyggt framvagn med inte helt nya teorier, på andra sidan så åker dom ju riktigt fina tider, bör gå att plocka lite saker som lär hjälpa. Ska bli intresssant att se hur det kommer funka, men vet ju inte förns man prövar.[/quote:1thyuvs7]

    sant lycka till hoppas det går bra men inte för bra

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kummavuopio
    Inlägg
    11
    [quote=M frändberg][quote="J_Perkiö":hximwd89][quote="M frändberg":hximwd89]detta låter ju kul lycka till det är en lång väg dit men det är kul

    frågan är hur ni skall få ner alla 1000hk i baken får det är redan svårt innna 500hk[/quote]

    Blir en helt ombyggt framvagn med inte helt nya teorier, på andra sidan så åker dom ju riktigt fina tider, bör gå att plocka lite saker som lär hjälpa. Ska bli intresssant att se hur det kommer funka, men vet ju inte förns man prövar.[/quote:hximwd89]

    sant lycka till hoppas det går bra men inte för bra [/quote:hximwd89]

    Är en lång väg kvar, he är ju int någe och snacka om, men kan dom här:
    [url="http://www.urbanracer.com/downloads/wallpaper/gardella800.jpg"]http://www.urbanracer.com/downloads/wal ... lla800.jpg[/url]
    så borde vi kunna, tyck man ju!

    - Bilen ska vara klar tills nästa sommar för att börja testas.
    Fort och galet!!!

  7. #7
    Detta är bilder på intercooler och turbo. OBS, endast tagna från nån kass site på näte.

    Iaf, 2st sånna hära intercoolers ska svetsas ihop och få EN stor gavel på var sida.



    Och här är en bild på turbon!



    Lite mått på in och utlopp.
    In: 106mm
    Ut: 108mm
    A/R: 1.50

    Turbon är en Precision Race PT106. 2400hk ska den klara!

    // Jocke
    Jocke Perkiö
    Saab 9-5 2,3t -04
    Saab 9-5 2-5T -04 "Projekt"

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kummavuopio
    Inlägg
    11
    Mmm, lär få skuta duktigt med gas för att få snurr på na.
    Fort och galet!!!

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    för att få snur på den snurra måste du ha vunnit på lotto eller nått

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Jocke Perkiö>

    Jag önskar lycka till och hoppas att ni har planerat detta in i minsta detalj.
    Om ni ger f*n på det så kommer ni att lyckas.
    Annars blir det dyrt och tråkigt.
    Hur har ni räknat på 2,5t istället för 2,0 eller 2,3t?

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Ska bli mycket roligt och intressant att följa detta bygge.
    Hoppas att ni lyckas nå era effektmål det lär ju inte vara turbon som är ett problem iaf
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Jocke Perkiö>

    Jag önskar lycka till och hoppas att ni har planerat detta in i minsta detalj.
    Om ni ger f*n på det så kommer ni att lyckas.
    Annars blir det dyrt och tråkigt.
    Hur har ni räknat på 2,5t istället för 2,0 eller 2,3t?

    Mvh Sasse
    Vi har inte räknat så mycket än, motorn står hel på golvet i garaget än, vi ska väl plocka isär motorn i molekyler, mäta upp borr och slag osv för att sen sätta oss och räkna tills vi kräks på hur vi ska få till 2,5liter. Ska börja gå skola nu i Umeå för detta, så vi får väl se vart vi stannar! Men sommaren 2006 ska de vara klart!

    MVH // J.
    Jocke Perkiö
    Saab 9-5 2,3t -04
    Saab 9-5 2-5T -04 "Projekt"

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    574
    Fy f*n va roligt projekt.. Bra mål där grabbar!! 1000HK ur Saabspisen
    Mvh T.Thilly
    RABIATMOTOR

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Original vev (som är smidd) och ramlager räcker till 800hk, sen får man köpa en Doug Kiddie (DKE) stålvev, kanske gå ner i slaglängd för att kunna varva mer.

    Med en 90mm vev så går det inte att varva så mycket, Micke har stora bekymmer med detta.

    1000hk ur en 2,0 är ju inga problem, kolla på Eklund PP monster

    Att borra till 94mm eller mer och använda en 90m vev är inte hälsosamt tror jag, bottenvridet lär iaf finnas med en 2,5T motor, men kan man inte varva till 9000rpm så är det ingen idé med den turbon tror jag.

    Längre stakar (159mm) och lägre kompressionshöjd på kolvarna skulle göra susen för att överhuvudtaget använda Precison värsting.

    Precision Race PT88 med T4 fläns kanske har bättre spoolup och räcker ändå till 1250hk.
    Men har ni bestämt er så

    Vad blir det för kolvar? Det finns många olika märken att välja på..
    Venolia, JE, Wössner och min favvo Omega

    Ett hett tips är nog att kontakta Trollspeed (0520-42439, de har byggt och bygger de argaste Saabmotorerna vad jag vet

    Vad blir det för lyfthöjd på kammarna? 13-14mm?

    Sen säger jag bara lycka till och håll oss uppdaterade
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  15. #15
    Allt är som sagt i uppstartningsstadiet, vi har inte planerat mer än att vi ska ha bra grejor i motorn, de ska hålla och den ska vara körbar på gatan än om de är 1000hk i den. Visst, den kommer inte vara roligast att ta sig iväg med från stillastående men de ska gå!

    Var idag o köpte 3,5" tryckrör, spjäll, insug kommer vi smida till själva. Spjället kommer vara 3,5". Motorn kommer troligast att flyttas lite närmare backen, kanske 20mm eller något sånt.
    Vad de verkar så kommer vi försöka varva 9800varv. Sen ger vi oss. Den där snurran är inte så trögstartad heller, med en bra mapp, bra grenrör som är pulseuträknat så runt 4500rpm är de fullt ladd, o då har man dubbelt kvar att varva, så de blir spännande!

    De mest roliga med detta är väl att de är en 9-5a.

    // J.
    Jocke Perkiö
    Saab 9-5 2,3t -04
    Saab 9-5 2-5T -04 "Projekt"

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Inte för att vara negativ eller märka ord men om ni ska bli snabbaste FWD bilen i världen så måste ni åka 7or. (en kille i Usa med 1400hk åker det i ett rent racebygge)

    Men ni kan säkert bli snabbaste "gatsaaben" i världen.

    När man läser vad ni skrivit så låter det inte som ni har så stor koll mer än att ni ska ha en jävla massa hästar och resten kommer nog komma.

    Men jag hoppas verkligen ni bevisar mig fel ingen skulle bli mer glad än jag av en ruskigt snabb 9-5 älskar allt som har med snabba SAABar att göra.

    Och sen varför köpa en turbo som pallar 2400hk när ni satsar på 1000?
    Om ni inte vill ha ett aggregat som maxar för att komma upp i effekten så kan ni ju köra på en som pallar 1200 eller 1500hk men det är ju också onödigt.

    Och till sist en fråga som otroligt nog ingen frågat än VILKEN VÄXELLÅDA SKA NI KÖRA MED?

    Lycka till grabbar!

  17. #17
    Man kan tycka att en PT106 är stor, den är stor, har sett en i verkligheten o den är på väg hem nu så de är lite sent, men eftersom vi vet att de står en V8 hemma på gården så kanske turbon går att använda på den. I en annan bil då förståss.

    Än om vi siktar på 1000hk som vi vet med säkerhet att vi kommer ha, så kommer ju motorn att byggas för minst 1500hk.

    Lådan blir nog en sekventiell sak. Fullgaslåda där ingen koppling behövs. De är väl vad vi ställt in oss på nu. Sellholm lär kontaktas för detta.

    Ni får följa projektet här helt enkelt. Turbon är på väg hem, de är de enda vi kan säga såhär långt... Kommer bli mycket räknande osv på många saker innan vi väl bygger, vi kommer nog köpa på oss allt, sen sätta ihop motor och hela bilen på 2 månader!

    // J.
    Jocke Perkiö
    Saab 9-5 2,3t -04
    Saab 9-5 2-5T -04 "Projekt"

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    En fråga bara hur har ni råd om ni ska studera?
    lär ju kosta flis med tex en sådan låda som ni ska ha osv
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Ett hett tips är nog att kontakta Trollspeed (0520-42439, de har byggt och bygger de argaste Saabmotorerna vad jag vet
    Då har du missat endel
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Perkiö
    Man kan tycka att en PT106 är stor, den är stor, har sett en i verkligheten o den är på väg hem nu så de är lite sent, men eftersom vi vet att de står en V8 hemma på gården så kanske turbon går att använda på den. I en annan bil då förståss.

    Än om vi siktar på 1000hk som vi vet med säkerhet att vi kommer ha, så kommer ju motorn att byggas för minst 1500hk.

    Lådan blir nog en sekventiell sak. Fullgaslåda där ingen koppling behövs. De är väl vad vi ställt in oss på nu. Sellholm lär kontaktas för detta.

    Ni får följa projektet här helt enkelt. Turbon är på väg hem, de är de enda vi kan säga såhär långt... Kommer bli mycket räknande osv på många saker innan vi väl bygger, vi kommer nog köpa på oss allt, sen sätta ihop motor och hela bilen på 2 månader!

    // J.
    Dagens tips:
    Lär först, fundera sen, överväg, öväerväg, sätt delmål. Börja i rätt ände.


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •