Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 107

Ämne: Saab 9-5 2,5T

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 194
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Ett hett tips är nog att kontakta Trollspeed (0520-42439, de har byggt och bygger de argaste Saabmotorerna vad jag vet
    Då har du missat endel
    som vadå ? fyll gärna på om inte trollspeed byggt den värsta saabmotorn vem har då gjort det ??
    Sunshine

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kummavuopio
    Inlägg
    11
    Bilen som blev bilen är mitt fel, crash bom bang.

    Hur man har råd? Pappa hade mycket skog..

    Vadå? Om man inte sätter upp några mål och riktlinjer går det ju aldrig att lista ut vad man vill åt?

    Ska det bli 1000hk ska det bli det, snabbast i världen blir svårt men lite snabb här upp i Norrland bör gå.
    Fort och galet!!!

  3. #23
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 017
    Medlem#
    1540
    Jag e skeptisk, men önskar er lycka till, det lär ni behöva.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #24
    Många är skeptisk, förstår de. Men, de är en morot att bevisa att de går!

    // J.
    Jocke Perkiö
    Saab 9-5 2,3t -04
    Saab 9-5 2-5T -04 "Projekt"

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Perkiö
    Man kan tycka att en PT106 är stor, den är stor, har sett en i verkligheten o den är på väg hem nu så de är lite sent, men eftersom vi vet att de står en V8 hemma på gården så kanske turbon går att använda på den. I en annan bil då förståss.

    Än om vi siktar på 1000hk som vi vet med säkerhet att vi kommer ha, så kommer ju motorn att byggas för minst 1500hk.

    Lådan blir nog en sekventiell sak. Fullgaslåda där ingen koppling behövs. De är väl vad vi ställt in oss på nu. Sellholm lär kontaktas för detta.

    Ni får följa projektet här helt enkelt. Turbon är på väg hem, de är de enda vi kan säga såhär långt... Kommer bli mycket räknande osv på många saker innan vi väl bygger, vi kommer nog köpa på oss allt, sen sätta ihop motor och hela bilen på 2 månader!

    // J.
    Dagens tips:
    Lär först, fundera sen, överväg, öväerväg, sätt delmål. Börja i rätt ände.


    Mvh
    Det håller jag inte helt med om, visst ska man tänka igenom bygget liksom men man måste ju köra igång också annars kanske det aldrig blir mer än tankar.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    En till grej.

    Läste på din signatur att det är en -04 som ska användas som projekt....
    Känns inte det lite onödigt?
    Sälj -04 och köp en 9-5 -98 den lär väga mycket mindre och ni får massa pengar över till trim från säljandet av -04an.

    Men mest tänkte jag på vikten, kablar och lyx väger!!!

  7. #27
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 818
    det finns 2 sätt att trima en bil

    1 göra det riktigt med bra grejer och va kompromislös

    2 eller så bygger man en snabb bil som inte håller helt enkelt

    så tänk igen om det hela nu det är ofta man köper en dyr grej som i slut ändan är oanvänd bara till den slut giltiga specen att plocka ur effekten är väl inte det svårastet men jag undrar vilken låda mm ni ska ha tänk ut det först

    liet tipps bar alycka till

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    673
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    En till grej.

    Läste på din signatur att det är en -04 som ska användas som projekt....
    Känns inte det lite onödigt?
    Sälj -04 och köp en 9-5 -98 den lär väga mycket mindre och ni får massa pengar över till trim från säljandet av -04an.

    Men mest tänkte jag på vikten, kablar och lyx väger!!!
    Det va väl en krockad 9-5a dom skullbe bygga på? så den lär väl inte gå å sälja då?

    Btw. va ska ni göra me för soppa? å gas?
    Annars tror ja de där bli råfränt grabbar...lycka till!!!

    /Henke

  9. #29
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Perkiö
    Än om vi siktar på 1000hk som vi vet med säkerhet att vi kommer ha, så kommer ju motorn att byggas för minst 1500hk.

    Lådan blir nog en sekventiell sak. Fullgaslåda där ingen koppling behövs. De är väl vad vi ställt in oss på nu. Sellholm lär kontaktas för detta.

    Ni får följa projektet här helt enkelt. Turbon är på väg hem, de är de enda vi kan säga såhär långt... Kommer bli mycket räknande osv på många saker innan vi väl bygger, vi kommer nog köpa på oss allt, sen sätta ihop motor och hela bilen på 2 månader!

    // J.
    Ni får det att låta som en Dans på Rosor verkligen..
    Kanske därför många är lite skeptiska..?!

    En som har erfarenhet av 1000hk är ju Micke Edstrand,, han har envist försökt få till närmare 1000hk i sin lilla SS bil,, men efter 800-900 så ger block med sig,, osv..
    Han skulle nog kunna skriva endel om detta..
    Men han avstår nog..

    2månader att bygga motor och bil,, som ska bli världen snabbaste FWD.. Hmm..

    Förlåt och uhrsäkta min o alla skeptis..

    En fråga.. Vem är den finurliga killen i Ume..?
    Jag har haft o göra med en där uppe.. Tures grabb. Inte han va.?

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #30
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    Inte för att vara negativ eller märka ord men om ni ska bli snabbaste FWD bilen i världen så måste ni åka 7or. (en kille i Usa med 1400hk åker det i ett rent racebygge)

    Men ni kan säkert bli snabbaste "gatsaaben" i världen.

    När man läser vad ni skrivit så låter det inte som ni har så stor koll mer än att ni ska ha en jävla massa hästar och resten kommer nog komma.




    Lycka till grabbar!
    3 poängteringar..

    Världrekord i FWD är väl 6.9**-26**....????

    Bara en undran alltså..
    ( ps: rätt hyffsat fort..)


    Snabbaste Gatbsaaben.. Hmmm,, denna eländiga fråga.... Hur i hela världen hade dom tänkt besikta en 9-5 -04 med 1000hk,, 1200kg som har alla världens olika certifieringar..??


    Vill inte heller verka negativ,, men när man läser här så verkar det lite som att man torkar sig innan man skitit..??!?!!

    Men ni kan ju också ha björnkoll på läget.?!
    Vad har ni för erfarenheter av dels Dragracing och 1000hk o Saabmotorer osv...??!


    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  11. #31
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Perkiö
    Vi har inte räknat så mycket än, motorn står hel på golvet i garaget än, vi ska väl plocka isär motorn i molekyler, mäta upp borr och slag osv för att sen sätta oss och räkna tills vi kräks på hur vi ska få till 2,5liter. Ska börja gå skola nu i Umeå för detta, så vi får väl se vart vi stannar! Men sommaren 2006 ska de vara klart!

    MVH // J.
    Alltså hur ni ska få 2.5lit att fungera bäst med 1000hk, 9800rpm utan problem eller.?

    För annars är det bara borra upp till 94mm..

    Men det vet ni ju.

    /r
    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #32
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 111
    Jag är oxå av en tvivlare men hoppas verkligen att ni lyckas förr eller senare, Men motgångar kommer ni nog säkert få på vägen.

    Vad skall ni ha för sprut?

    Lycka till.

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av cigge
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    En till grej.

    Läste på din signatur att det är en -04 som ska användas som projekt....
    Känns inte det lite onödigt?
    Sälj -04 och köp en 9-5 -98 den lär väga mycket mindre och ni får massa pengar över till trim från säljandet av -04an.

    Men mest tänkte jag på vikten, kablar och lyx väger!!!
    Det va väl en krockad 9-5a dom skullbe bygga på? så den lär väl inte gå å sälja då?

    Btw. va ska ni göra me för soppa? å gas?
    Annars tror ja de där bli råfränt grabbar...lycka till!!!

    /Henke
    Jag antar att dom skulle laga skadorna i vilket fall som helst och när dom då gjort det så kan dom ju sälja den och få massa pengar för den...
    Och sen köpa en tidigare 9-5 för mindre pengar och mindre vikt från början och endå ha massa pengar till trim.

  14. #34
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    Citat Ursprungligen postat av cigge
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    En till grej.

    Läste på din signatur att det är en -04 som ska användas som projekt....
    Känns inte det lite onödigt?
    Sälj -04 och köp en 9-5 -98 den lär väga mycket mindre och ni får massa pengar över till trim från säljandet av -04an.

    Men mest tänkte jag på vikten, kablar och lyx väger!!!
    Det va väl en krockad 9-5a dom skullbe bygga på? så den lär väl inte gå å sälja då?

    Btw. va ska ni göra me för soppa? å gas?
    Annars tror ja de där bli råfränt grabbar...lycka till!!!

    /Henke
    Jag antar att dom skulle laga skadorna i vilket fall som helst och när dom då gjort det så kan dom ju sälja den och få massa pengar för den...
    Och sen köpa en tidigare 9-5 för mindre pengar och mindre vikt från början och endå ha massa pengar till trim.
    Skulle nog tro att vikten där inte spelar någon roll då allt ska rivas ur..??!
    Eller..?

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  15. #35
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 677
    Jag får väl säga lycka till.. ska bli kul att få se dom första bilderna...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  16. #36
    Innan vi hade fått 04;an lagad och fixad för att kunna säljas så är de ju vår igen. Nä, kolfibertak ska de bli.

    Som Robert@ skriver, den ska lättas, bur, 2stolar, och de där med gatreggning, tjaa, de får brorsan stå för...

    // J.
    Jocke Perkiö
    Saab 9-5 2,3t -04
    Saab 9-5 2-5T -04 "Projekt"

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kummavuopio
    Inlägg
    11
    Anledningen till bilen är ju att det blev ett bra utgångs objekt, då den var lite trött och pajj.

    - Tvivla får man alltid göra, he gör jag varje dag jag ska gå till jobbe som jag har, men ändå så går jag dit och gör timmarna.

    - Snabbast i världen var nog mer en kul grejj, men snabb på gatan kanske man blir, besikta är inga problem. Har en polare som löser detta, han får åka igenom med bilen.
    Fort och galet!!!

  18. #38
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av J_Perkiö
    Anledningen till bilen är ju att det blev ett bra utgångs objekt, då den var lite trött och pajj.

    - Tvivla får man alltid göra, he gör jag varje dag jag ska gå till jobbe som jag har, men ändå så går jag dit och gör timmarna.

    - Snabbast i världen var nog mer en kul grejj, men snabb på gatan kanske man blir, besikta är inga problem. Har en polare som löser detta, han får åka igenom med bilen.
    Tvilvla på att gå till jobbet och att tvivla på att ni kan plocka uhr 1000hk ur ett Saabblock på 2.5liter o vid 9800rpm är två skillda saker skulle jag tro..

    Jag tror inte ni fixar det.. Inte i närheten.
    Och inte för att jag tvivlar i önödan..
    Tro mig,, om jag för två år sedan gick ut här och skrev att jag skulle köra 10.7 och 230 i slutfart på strippen med en gammal 900 från -94 med bara byta turbo, kolvar och kammar o lägga mig på 500hk i motorn så hade nog folk tvivlat också.

    Ni KAN mao lyckas,,men det kommer krävas endel "bevis o övertalning" innan någon tror skulle jag tro.

    Hursom, lycka till..
    Kanon bra med med grabbar som har höga ambitioner..!

    Mvh Robban.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #39
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Som sagt..

    Vilket styrsystem skall ni använda.??

    Vilken kille / företag i Ume hade ni kontakt med.?
    (PM ifall du hellre vill..)

    Vilken erfarenhet har ni innan av dels Dragracing och trimmning osv..


    Mvh Rob.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  20. #40
    Styrsystem funderar vi på antingen Autronic eller Motech.

    Skickar PM!

    Dragracing har vi mest erfarenhet av skoter. Lite bil men mest skoter. Och trimmat bil o skoter sen vi fyllde 15. Turbo på en 4cyl 800cc motor (Yamaha V-Max 4) Närmare 300hk på den. Så nog finns de kunskap kring trimning!

    // J.
    Jocke Perkiö
    Saab 9-5 2,3t -04
    Saab 9-5 2-5T -04 "Projekt"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •