Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Köp av Saab 9-3 Aero B284 -07

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Han blev kanske avskräckt pga kamkedja problemen
    Mest du som överförstorar riskerna. Sannolikare är att handlaren är ovillig att sänka priset.

    Edit:
    Min erfarenhet av B284:

    2008 45000 mil inga kedjeproblem
    2008 20210 mil inga kedjeproblem
    2008 15200 mil inga kedjeproblem
    2007 20000 mil inga kedjeproblem

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av turbo4ever den 2017-10-24 klockan 20:32.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Det är juh dock ett ganska vanligt fel som är rätt kostsamt om man inte skruvar själv samt i vissa fall blir motorn skrot så att säga att jag överförstorar är rätt komiskt
    Har du statistik på detta? Personlig erfarenhet? Eller är du bara bitter för att du själv valde en tråkigare, men enligt dig ”säkrare” motor än den underbara V6an? Eller du kör själv denna motor? Du skriver att det är ”ett ganska vanligt fel”. Är det verkligen sant? Jag ställde frågan för något år sedan här på forumet i en annan tråd som behandlade samma problem att de som upplevt detta problem skulle skriva. Ingen skrev. I NG9-5 med samma motorgeneration är det mycket värre tydligen, men i NG9-3 är problemet med kamkedjor mycket överdrivet är min uppfattning. Motorn i min 2007a går klockrent än iaf (förvisso bara 11k mil än), så jag har iaf positiv erfarenhet av B284.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Någon statistik finns såklart inte men man kan ju söka och själv läsa alla inlägg som skriver om problem med kedjor och bilda sig en egen uppfattning. Eller så kan man göra som strutsen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Okej, då förstår jag hur ni tänker, Gyllis och TCarlsson. Håller med, det var lite elakt skrivet att du var bitter Gyllis, fast med glimten i ögat, för många vet ofta allt bakom tangentbordet på internet utan att ta reda på fakta, så skrev så lite för att provocera. Att min motor funkar som den ska säger ju inte heller att ingen annan har problem.

    Det nämns ofta när dessa motorer kommer på tal att det tämligen ofta är problem med kamkedjorna, men det verkar inte vara många som haft problemet när det väl kommer till kritan. Oförtjänt dåligt rykte? Stämmer ryktet? Ingen rök utan eld brukar det ju sägas, men jag har inte läst om många (ens någon?) här senaste åren som haft problem med kedjorna på sin B284. Hade varit kul att faktiskt veta, istället för att alla gissar. Synd att det nog inte finns statistik på antalet sålda kamkedjesatser som reservdel kontra sålda motorer, eller något i den stilen. Fångar visserligen inte upp de motorer som blivit eventuellt skrot av ett haveri, men ändå en fingervisning.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Min oventenskapliga analys utan att ha kollat siffrorna så tror jag att det såldes väldigt många V6or när de kom 2006-2007 och sen klingade det av lite när BioPower kom (visserligen 2007) och då man gjorde bytet till den "sämre" kamkedjevarianten i mitten av 2007 så hade de som verkligen ville ha V6an köpt så antalet som såldes sjönk och även om fler, procentuellt, fick problem, färre bilar såldes.

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag var ju tvungen att kolla i mitt 2016-register:
    2006: 987st
    2007: 477st
    2008: 218+424 (424 TurboX, alltså är det ovanligare med en V6 Aero 2008 än TurboX, haha)
    2009: 123
    2010: 41
    2011: 0
    2012: 0

    Så, det fanns (detta var snart ett år sen) lika många med den äldre kedjan som inte strular som de som strular, alltså från 2007/2 ungefär. Med andra ord är det kanske inte så konstigt att det är lite olika beroende på vem man pratar med.

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Vad är der för förändring som gör att kedjan tar stryk?

    Och lärde man sig inget av det när man gjorde motorn till Ng Turbo6?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Finns 2 negativa saker jag vet kan förknippas med denna motor, kedja samt tändspolar.
    Tändspolarna är inte problemet. Det är fel tändstift och/eller elektrodavstånd.

  9. #29
    Sugmotor OpcSwes avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Västernorrland
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Post

    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Vad är der för förändring som gör att kedjan tar stryk?

    Och lärde man sig inget av det när man gjorde motorn till Ng Turbo6?
    Inget jag kan bekräfta, men LongLife-service ska visst vara en orsak.
    Koks å skit runt tryck/sträckarna ska visst påverka kedjorna negativt.
    Så sa en mekaniker jag känner, Bmw´s sista R4 (turbo)motorer har liknande problem nu med sträckarna med.
    12mån/3000mil/ är på tok för långt.

  10. #30

    Köpråd: 9-3 2.8T Aero MY2007, när exakt blev kamkedjan sämre?

    Hej!

    Jag har plötsligt blivit väldigt sugen på en 9-3 2.8T SC/SS Aero med B284-motorn och automat (och säkert därefter steg 1 från Nordic eller Maptun). Överväger i första hand MY2007 med den nyare och i mitt tyckte trevligare inredningen, men fortfarande med den (såvitt jag förstått det) bättre versionen av kamkedjan. MY2008 tycker jag är vackrare, men jag kan leva utan faceliften om det är mindre risk för strul.

    Nu till frågan.. Finns det någon här på forumet som vet exakt tillverkningsdatum för när kamkedjan försämrades? Såvitt jag kunnat läsa mig till sägs det att den mer driftsäkra varianten levde kvar ungefär "halva 2007", vilket nästan sammanfaller med när MY2008 började komma på tapeten. Men jag antar att det inte är riktigt så enkelt? Vore tråkigt om jag skulle köpa en MY2007 tillverkad en bra bit in på våren 2007 och få den sämre versionen.

    Mycket tacksam för svar (samt andra bra-att-tänka-på-saker inför eventuellt köp).

    Mvh,
    Johan

  11. #31
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Den gamla kedjan finns på motorer till och med motornummer 22735 på manuella och 22740 på automat.

  12. #32
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det är ju såklart inte helt enkelt att kolla motornummer på varenda bil, men en kvalificerad gissning är att man kan se det på chassienummer på följande vis (vi undantar cabbar här):

    Alla 9-3 Aero heter: YS3FH, sen följer antal dörrar och antal växlar, så det kan vara 4 eller 5, 6 eller 1 där 1 är automat. Sen kommer bokstaven U för B284L, sen ett kontrolltecken som kan vara 0-9 eller X, därefter årsmodell 7, sen produktionsort, 1 för Trollhättan.
    Sen kommer det intressanta:
    Tidiga bilar verkar efter det ha sitt tillverkningsnummer. Senare bilar verkar ha en extra etta och sen sitt tillverkningsnummer.
    Det följer ett vanligt mönster på chassienumren hos SAAB, gör de någon förändring under årsmodellens gång så lägger man till en siffra i början av serienumret.

    Så, min gissning är att om du kollar på bilar med chassinummer vars sjätte sista siffra är 0 och inte 1 så har du hittat en bil med den gamla kedjan.

    Denna ligger på blocket:
    YS3FH51U771007901
    Inregistrerad 2006-09-12
    Och har troligen gamla kedjan.

    Denna ligger också på blocket:
    YS3FH41U771107300
    Inregistrerad 2006-12-11
    Och har troligen nya kedjan.

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    personligen är jag inne på samma spår som falsklax att köpa årsm från 07 dock helst 08 då den har både fin inredning samt betydligt snyggare front enligt mig och man kan byta stereo i årsm 07 utan att hela bilen lägger av. dock får man tänka på att problemet med kedjorna kan finnas och ofta gör vilket inte är så vanligt på 06. man får väga för och emot som alltid med bilköp men det viktigaste är i alla fall att det blir en Saab i slutändan

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Gyllis den 2019-01-27 klockan 23:55.

  14. #34
    Intressant, tackar så mycket för svaret bollman! Jag glömde nämna att jag hade snappat upp motornummerbrytpunkten (men det är ju precis som du säger svårt att kontrollera på varenda bil utan större ansträngning, speciellt om den står 45 mil från hemmet) och att jag letade efter en enklare metod.

    Men detta skulle med andra ord betyda att brytpunkten går betydligt tidigare än vad jag först trodde. Blir rätt svårt att pricka in en MY2007 med rätt version av kedjan tillsammans med helhetsskick, pris, färg och övrig utrustning.. Den röda 9-3:an du nämner är annars PRECIS så "cockpit" ska se ut med vitt skinn, synd bara att den är just.. röd (och lite för pimpad för en snart-gubbe som mig). :/

    Om jag mot förmodan skulle vara lite wild & crazy och köpa mig en med fel version, är XWD-modellen någon du personligen skulle undvika? Jag tänker lite i banorna, det är inte nya bilar vi pratar om och en potentiellt till dyr sak som kan behöva översyn.

    Mvh,
    Johan

  15. #35
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ja, alltså. Ett komplett kedjebyte går på ca 30-35 på en bra verkstad. Anledningen är ju att det tar mycket tid att byta kedjan, och tid är dyr på verkstad. Om man går in i affären med det "prispåslaget" inräknat för ett eventuellt kedjebyte så behöver man ju inte fundera på vilken modell eller årsmodell man köper.
    XWD är trevligt, men man skall ju vara medveten om att det ökar på förbrukningen, samt att även XWD behöver dyr service och adderar till saker som kan behöva lagas.

    Med sagt, så tycker jag att V6 XWD är i territoriet "nöjesbil" och inte daglig slitvarg, och då spelar det enligt mig mindre roll eftersom man inte kommer lägga så många mil på bilen.

  16. #36
    Just nu är jag inte speciellt beroende av bil och avverkar väldigt få mil per år, men 30-35 kkr (+ risk för förmodat dyrbart XWD-strul) kan man ha roligare för. Även om jag räknar med reparationskostnader känns det tveksamt om det är värt att kosta på sådana summor om inte bilen är i fantastiskt skick.. god poäng där. Gäller väl att bita ihop och vänta in den där speciella 2007:an, om den någonsin dyker upp på marknaden vill säga..

    En annan fundering, om den totala olyckan skulle vara framme: Borde inte ett motorbyte landa runt liknande summor exkl. bättre begagnad motor, eller är det sjukt mycket dyrare p.g.a. större och klumpigare motor? Försöker bilda mig en uppfattning av vad detta projekt kan komma att kosta i värsta fall.

  17. #37
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Min son bytte på Stemeck nyligen och han tog typ 10.000 för jobbet + delar så du kommer under 20.000 och han är certifierad hos Saab Orio. Maptun tror jag också ligger under 20.000 för allt.
    Fördelen med en 2008 är att där får du en varning om att kemkedjan är slapp och kan då byta i tid, har du otur med de äldre så kuggar kedjan över och då är det motorras så ni skall inte vara oroliga för 2008 och nyare.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Köpte en NG9-3 Aero B284 och har frågor
    Av Tomsan i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-01-19, 14:37
  2. Köpa eller ej: 9-3 2.8T Aero V6 B284
    Av JohSam i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-12-17, 16:30
  3. 9-3 Aero V6 B284 -06 köpråd
    Av drb68 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2018-04-27, 20:04
  4. Byta ändrör på NG9-3 Aero V6 B284
    Av brainstorm i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 22:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •