Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab og9-3 aero -01 Airbag-lampan lyser

  1. #1
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098

    Saab og9-3 aero -01 Airbag-lampan lyser

    Nu på eftermiddagen när jag var ute och körde lyste plötsligt varningstriangeln och airbag-lampan. Vad göra?

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Kolla felkoder.

    2 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Såg nyligen något liknande (15/9) och då var felkoden B1605 - Styrdonsfel
    Koden noterades och släcktes för bilen i fråga skulle besiktas, koden har inte kommit tillbaka än och gör den det blir det väl byte av styrdonet.
    Än så länge går det under regeln "En gång, ingen gång"

    Och en simpel läsare funkar inte utan Tech2 är att föredra.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Satt just o tänkte att jag skulle beställa en simpel läsare. Funkar inte en sån för att släcka felkoder om den hittar dom? Har inte tillgång till en Tech2.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Nej. Billiga felkodsläsare kan bara läsa emissionsrelaterade felkoder i motorstyrsystemet. Dvs inte Airbag, ABS mfl
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det var just därför jag svarade så
    Citat Ursprungligen postat av montahue Visa inlägg
    Satt just o tänkte att jag skulle beställa en simpel läsare. Funkar inte en sån för att släcka felkoder om den hittar dom?
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och en simpel läsare funkar inte utan Tech2 är att föredra.
    Men det kan ju finnas andra komplexa som också klarar det men som sagt va inte de simpla.
    Och det finns väl lokala Tech2 kring Falun så det borde vara lätt att lösa

  7. #7
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Jo, jag ska höra mig för. Tack för hjälp.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Om du känner för att leta lite på måfå kan du kolla kabelgenomföringen (gummisnabeln) till framdörrarna, kablarna där kan böjas sönder över tiden. Det sitter sidokrocksensor i dörrarna som tänder airbag-lampan om de inte hittas.
    Har du "tur" är kabeln av i någon av dörrarna men annars är nästa steg Tech2 för det finns så många komponenter som kan tända airbag-lampan att man inte kan kolla alla på måfå.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Felsökning kan göras utan Tech2 men lampan kommer inte att slockna av sig självt även om orsaken hittas och åtgärdas.
    Felsöker man med Tech2 vet man med större sannolikhet att man letar och lagar på rätt ställe.

    Vad jag kan se finns det minst 2st med Tech2 i Falutrakten -> Karta

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Felsökning kan göras utan Tech2 men lampan kommer inte att slockna av sig självt även om orsaken hittas och åtgärdas.
    Ingen regel uten unntak , se post #3: http://forum.saabturboclub.com/showt...ghlight=Airbag
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Greit

    Så om Tech2 inte är enkelt att få tillgång till så börja kolla kablaget som KevinD förestår
    Och jag har faktiskt själv fått SRS att lysa på en 9-5 -00 pga. att tändningen slogs på när passagerarstolen var demonterad och alla sa att den inte skulle slockna men gjorde det efter flera månader.

    Så det kanske beror på hur allvarligt felet anses eller den lyckats tillräckligt många ggr även om det senare låter osannolikt.

  12. #12
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Jag är ju rätt ny på det här forumet så jag hade ingen aning om sånt som kartan med Tech2 ägare. Det är ju också så att det verkar som en av Tech2'orna kring Falun ägs av en kille jag nyligen blivit bekant med i ett annat ärende Så jag ska höra med honom.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Greit

    Så om Tech2 inte är enkelt att få tillgång till så börja kolla kablaget som KevinD förestår
    Och jag har faktiskt själv fått SRS att lysa på en 9-5 -00 pga. att tändningen slogs på när passagerarstolen var demonterad och alla sa att den inte skulle slockna men gjorde det efter flera månader.

    Så det kanske beror på hur allvarligt felet anses eller den lyckats tillräckligt många ggr även om det senare låter osannolikt.
    För mig gjorde en trasig kabel att airbaglampan tändes först några sekunder (5-10 kanske) efter man slagit på tändningen, den kom alltså inte ihåg felet till nästa gång utan den var alltid släckt precis när man slog på tändningen. När jag lagade kabeln slutade helt enkelt lampan att tändas.

    Anledningen till att jag föreslog att titta var för att det är ett hyfsat enkelt ställe och att det skulle kunna vara vanligt att kablarna går av där, speciellt på förarsidan som troligtvis öppnas och stängs mest. Jag hade ingen aning om det när jag fick felet utan gick till verkstan som läste ut att det var vänster sensor, han visste sen att en vanlig orsak till just det felet var trasig kabel och tog bort gummidamasken för att visa.

    Om nu lampan lyser direkt från start (det framgår inte riktigt) kanske det inte är det felet ändå.

Liknande ämnen

  1. airbag lampan lyser
    Av Agaton.sax i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 16:08
  2. AirBag lampan lyser på 95 -98
    Av nileswed i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 12:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •