Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 64

Ämne: Dags att ge upp Saaben :( Eller? (försäkringsärende)

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av BigPete Visa inlägg
    Länsförsäkringar vägrar ge med sig. De pekade ut en liten repa bredvid tanklocket som skäl nog att bara erbjuda 17k... Suck. Listade allt jag gjort med bilen igen och får se vad de svarar. Ger de inte med sig så får jag försöka få ut ersättningen OCH behålla bilen
    Då står du på dig och ber dem leta upp en likvärdig bil åt dig för 17k...

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av BigPete Visa inlägg
    Länsförsäkringar vägrar ge med sig. De pekade ut en liten repa bredvid tanklocket som skäl nog att bara erbjuda 17k... Suck. Listade allt jag gjort med bilen igen och får se vad de svarar. Ger de inte med sig så får jag försöka få ut ersättningen OCH behålla bilen
    Jag skulle rekommendera dig att gå till en auktoriserad verkstad som du litar på och be om en offert för lagning av exakt de skador som motparten orsakade. Auktoriserad verkstad för att i domstol är det upp till försäkringsbolaget att visa att verkstaden är oseriös. Man kan också fråga den verkstad man vill ska laga bilen, om den är annorlunda, men skaffa inget papper på det än - två olika skriftliga uppgifter ställer bara till det, och den firman är troligen bara aktuell om man kan lösa det med en överenskommelse med försäkringsbolaget och ska därför inte redovisas nu.

    I princip, om detta är mindre än vad du värderar att det du tror att dina kostnade blir för att i sanning få en bil som i dina ögon blir likvärdig så är det det riktiga värdet, för det är då inte oskäligt att du gör den reparationen.

    Nästa steg kan sedan vara, om man inte kommer överens med försäkringsbolaget, att meddela dem att om de inte tillhandahåller ett alternativ där de står för räkningen så bokar man tid för reparationen och låter det rulla på, med helt öppna kort mot försäkringsbolaget. Logiken är att så länge du inte har en överenskommelse med försäkringsbolet är det du som bestämmer. och försäkringsbolaget står för kulorna, via kronofogden om nödvändigt. Om du gör detta rätt så kommer försäkringsbolagets jurister att lösa det innan det går till kronofogden eller domstol (det förra är rätt instans om de bara vägrar betala, det senare om de skulle bestrida skäligheten). Du saknar alltså skyldighet att komma överens med motpartens försäkringsbolag (som jag antar är det bolag du pratar med) - ditt egen bolag är inte inblandat på annat sätt än att de kan bli tvungen att betala advokatkostnader om du har rättskydd på försäkringen.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-10-12 klockan 09:07.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 562
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av BigPete Visa inlägg
    Länsförsäkringar vägrar ge med sig. De pekade ut en liten repa bredvid tanklocket som skäl nog att bara erbjuda 17k... Suck. Listade allt jag gjort med bilen igen och får se vad de svarar. Ger de inte med sig så får jag försöka få ut ersättningen OCH behålla bilen
    Det där låter bara som trams. Du har även möjligheten att låta en oberoende besiktningsman titta på och värdera bilen, om dennes värdering är högre än försäkringsbolagets så rättar sig försäkringsbolaget efter värderingsmannens bud.
    /Johan
    On a side note: Jag har haft ett antal olika försäkringbolag på bilen, och har tyvärr behövt utnyttja försäkringen då och då. Av de jag har haft så är LF de som har behandlat mig klart otrevligast och minst hjälpsamt. Kanske inte direkt felaktigt men de har inte varit vare sig särskilt trevliga eller hjälpsamma eller förstående.

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Kollar man blocket efter en 9-5 aero sedan, årsmodeller 03-05, max miltal 30k - så kostar alla minst 25k, de flesta runt 30k - sånär som på den här. Förutom att det är en -03a med endast halvskinn och att det är synliga skador på fronten (som för övrigt är utbytt till en aero 04-05-front) så avslöjar car.info att den var ute till salu i våras för 39k, varför annonseras den nu ut för hälften utan att någon nappar på 10 dagar? Något suspekt är det, varför inte ringa annonsören och fråga?

    Sedan kan du skicka länken till försäkringsbolaget och säga "för 30k verkar det gå att köpa motsvarande bil. Först kollade jag in exemplaret för 18 tusen men efter kontakt med ägaren inser jag att den har följande skavanker...".

    Sedan tror jag man får var realist och inse att 30k är lite optimistiskt, med med marginal över 20k i ersättning borde du få ut, i synnerhet med tanke på att det är motpartens försäkringsbolag som betalar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2017-10-12 klockan 14:27.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Återigen, det är lagregler som styr. Som drabbad har man ingen skyldighet att gå med på någonting, däremot har motparten, genom deras försäkringsbolag, en skyldighet att hålla dig skadeslös. Här är ett av de mer lyckade hanteringarna i ett liknande fall (tog dock tre år att få ersättningen...): http://forum.saabturboclub.com/showt...k%C3%B6rd-idag
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Sedan tror jag man får var realist och inse att 30k är lite optimistiskt, med med marginal över 20k i ersättning borde du få ut, i synnerhet med tanke på att det är motpartens försäkringsbolag som betalar.
    Har man helförsäkring så är det den egna försäkringen som står för reparationerna oavsett ansvarsfrågan. Det är ju i regel enklare att diskutera med ett försäkringsbolag där man är kund. Det är min erfarenhet.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    On a side note: Jag har haft ett antal olika försäkringbolag på bilen, och har tyvärr behövt utnyttja försäkringen då och då. Av de jag har haft så är LF de som har behandlat mig klart otrevligast och minst hjälpsamt. Kanske inte direkt felaktigt men de har inte varit vare sig särskilt trevliga eller hjälpsamma eller förstående.
    Länsförsäkringar är inte samma försäkringsbolag i hela landet.
    Fredrik J

  7. #27
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Nu fick jag erbjudande om en kontantersättning på 10000 plus att jag får behålla bilen...
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Du måste fråga en verkstad för att veta om det är ett bra eller dåligt bud.

    Om man tittar på 9-5 Aero sedan -03 till -05 20k-30k mil så är medianpriset 27900:- så jag skulle säga att det är skäligt att lämna in den för reparation på verkstad för upp till i stora drag det beloppet och skicka räkningen till försäkringsbolaget. Detta har du lagstöd för att göra utan att komma överens om någonting så länge inte försäkringsbolaget har erbjudit dig en lösning som på ett annat sätt håller dig skadeslös.

    Jag skulle absolut låta en verkstad bedöma reparationskostnaderna innan jag pratade pengar med försäkringsbolaget, och även om möjligt begära en offert på arbetet. Denna kan man sedan sticka under näsan på försäkringsbolaget.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2017-10-12 klockan 19:46. Anledning: Glömt ange att jag filtrerade på sedan
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Har man helförsäkring så är det den egna försäkringen som står för reparationerna oavsett ansvarsfrågan.
    Kan vara att det borde vara så men så fungerar det inte i praktiken, i fallet jag har erfarenhet fanns helförsäkring i Länsförsäkringar Värmland och vållande hade Folksam och det var Folksam som försökte styra och ställa.
    Det egna bolaget gjorde inte ett smack

    Och jag är ju nyfiken på vilka bolag det handlar om i detta fall och vilket bolag som erbjudit reglering?

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Långmilares förslag låter mycket vettigt.

    Halvt-OT:
    Jag har haft Länsförsäkringar (Gävleborg) i många år och har bara bra erfarenhet (skadereglering av parkeringsskador och vettiga priser)

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jäklar vilken bra sida!
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-10-12 klockan 19:46.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Jo, BigPete, vid närmare eftertanke, har du låtit skadebesiktiga bilen via ditt försäkringsbolag, och i så fall, vad kom de fram till?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Jag har Länsförsäkringar Skåne.

    Jag lät skadebesiktiga bilen hos en märkesverkstad i Tomelilla som har avtal med Länsförsäkringar. De låter mig inte se hela underlaget, utan bara de delarna där de tycker att de har skäl att minska ersättningen; en repa vid tanklocket som är så ytlig att jag kan polera bort den själv, enligt dem ett ärgat blinkersljus (seriöst?) samt ett slitet förarsäte (som jag har tagit en ny bild av och skickat in där man klart och tydligt ser att sätet är i bra skick).
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Har möjligen motparten också Länsförsäkringar? Märkligt beteende, var det motparten (om motparten nu också har Länsförsäkringar) som kallade till besiktning, eller var det du som åkte dit på eget bevåg?

    Helt klart ska du inte låta dig nöjas med att bara motparten (?) har tillgång till hela värderingen. Det hela gränsar till illojalitet om ditt eget försäkringsbolag (som du betalt för att hjälpa dig) undanhåller dig information för att minska en utbetalning från motparten (rent tekniskt så är ditt krav på motparten, som då försäkringsbolaget ska täcka). Du bör inte skräda orden i att påpeka detta för Länsförsäkringar, och innan du fått del av denna skadevärdering ska du inte ge försäkringsbolaget ett enda lillfinger.

    Glöm inte att det är din och bara din bil. Du bestämmer vad som händer med den.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #34
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Fast dessa villkor rör sig om inlösningersättning betalas ut enligt avtal, dvs. vid eget vållande.

    Om man hellre vill ha bilen reparerad så är det reparationskostnaden och inte marknadsvärdet som är intressant. När det rör sig om mina bilar är marknadsvärdet och kostnad för hållas skadelös väsensskilda. Därför är en värdering av bilen inte säkert i BigPetes intresse om han ändå tänkt hålla fast vid bilen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Fast den tråden (min) handlar inte om eget vållande utan motparten var vållande

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Har möjligen motparten också Länsförsäkringar? Märkligt beteende, var det motparten (om motparten nu också har Länsförsäkringar) som kallade till besiktning, eller var det du som åkte dit på eget bevåg?

    Helt klart ska du inte låta dig nöjas med att bara motparten (?) har tillgång till hela värderingen. Det hela gränsar till illojalitet om ditt eget försäkringsbolag (som du betalt för att hjälpa dig) undanhåller dig information för att minska en utbetalning från motparten (rent tekniskt så är ditt krav på motparten, som då försäkringsbolaget ska täcka). Du bör inte skräda orden i att påpeka detta för Länsförsäkringar, och innan du fått del av denna skadevärdering ska du inte ge försäkringsbolaget ett enda lillfinger.

    Glöm inte att det är din och bara din bil. Du bestämmer vad som händer med den.
    Har man helförsäkring skiter ditt bolag fullständigt i vad motpartens bolag anser. Det är ditt bolag som ersätter dig enligt en praxis. Viss kan man processa med ett försäkringsbolag om man orkar men för dom summorna vi pratar om här känns det inte värt det.

    Har man dock bara halvförsäkring blir det betydligt jobbigare eftersom man får förhandla med motpartens försäkringsbolag. Jag blev påkörd bakifrån för ett par år sedan när min bil bara var halvförsäkrad och det blev ett jävla tjafs. Jag stod still vid ett rödljus och han somnade vid ratten och körde på mig. Vittnen fanns. Trots det tog det nästan två månader för dom att "utreda". Motparten hade Aktsam. Jag hade länsförsäkringar som endast var intresserad om min egen hälsa.

    Att ha rätt och få rätt är ju som bekant inte samma sak....
    Fredrik J

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Har man helförsäkring så är det den egna försäkringen som står för reparationerna oavsett ansvarsfrågan. Det är ju i regel enklare att diskutera med ett försäkringsbolag där man är kund. Det är min erfarenhet.
    Nja, det är inte min bild. Vållande parts försäkringsbolag betalar skadorna och den "oskyldige" hålls skadelös. Men eftersom beslut om ansvarsfrågan och/eller ersättningsnivån ofta drar ut på tiden är det vanligt att den oskyldiges försäkringsbolag reparerar den oskyldiges bil med vagnskadeförsäkringsvillkor (d.v.s. du får betala självrisk) så att bilen slipper stå i väntan utredningen. Sedan betalar vållande parts försäkringsbolag tillbaka reparationskostnaden till den oskyldiges försäkringsbolag samtidigt som självrisken återbetalas.

    M.a.o. så är det en service ditt helförsäkrande försäkringsbolag ger: De vet att bilen kommer att ersättas, antingen av dem själva (om du bedöms vållande) eller av motparten (om den bedöms vållande). Då ser de till att din bil lagas för att hålla dig glad och ifall du bedöms icke-vållande löser de det ekonomiska med motpartens försäkringsbolag. Men även här kan det blir lite jobbigt om det är skador som är nära bilens inlösenvärde eftersom ditt helförsäkring inte heller vill reparera för mer pengar än vad bilen är värd.
    Senast redigerat av jellybear den 2017-10-13 klockan 09:25.

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    car.info

    Jäklar vilken bra sida!
    Eller hur? Just att hålla koll på annonshistorik är en trevlig feature.

    Fast annars hämtar den ju data från publika register precis som alla andra sidor, och jag har sett enstaka fel. Dessutom verkar den ha några veckors eftersläpning (ägarbyten trillar inte in på en gång som det gör hos transportstyrelsens tjänst).

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Nja, det är inte min bild. Vållande parts försäkringsbolag betalar skadorna och den "oskyldige" hålls skadelös. Men eftersom beslut om ansvarsfrågan och/eller ersättningsnivån ofta drar ut på tiden är det vanligt att den oskyldiges försäkringsbolag reparerar den oskyldiges bil med vagnskadeförsäkringsvillkor (d.v.s. du får betala självrisk) så att bilen slipper stå i väntan utredningen. Sedan betalar vållande parts försäkringsbolag tillbaka reparationskostnaden till den oskyldiges försäkringsbolag samtidigt som självrisken återbetalas.

    M.a.o. så är det en service ditt helförsäkrande försäkringsbolag ger: De vet att bilen kommer att ersättas, antingen av dem själva (om du bedöms vållande) eller av motparten (om den bedöms vållande). Då ser de till att din bil lagas för att hålla dig glad och ifall du bedöms icke-vållande löser de det ekonomiska med motpartens försäkringsbolag. Men även här kan det blir lite jobbigt om det är skador som är nära bilens inlösenvärde eftersom ditt helförsäkring inte heller vill reparera för mer pengar än vad bilen är värd.
    Nu är det några år sedan farsan gick i pension från försäkringsbranschen men det fanns då en praxis att, vid helförsäkring, betalar bolagen för den egna kundens skador för att spara tid/pengar på tjafs bolagen imellan. Det jämnar ut sig i längden. Det är också min, visserligen ringa när det gäller egna skador, erfarenhet.

    Ingen kommer någonsin vilja betala dig mer än marknadsvärdet för din bil oavsett bolag eller vållande. Har man en bil som man tycker avviker från det normala i värde bör man diskutera det med sitt försäkringsbolag innan skadan.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. påbackad på parkering, försäkringsärende 9000 a50
    Av Robban_GBG20 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-15, 23:36
  2. Sälja eller ha kvar Saaben?
    Av jurkko i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 11:15
  3. E det dags för första Saaben?
    Av kanyloff i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 13:48
  4. Mv eller inte på saaben
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 13:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •