Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 64

Ämne: Dags att ge upp Saaben :( Eller? (försäkringsärende)

  1. #1
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906

    Dags att ge upp Saaben :( Eller? (försäkringsärende)

    Ja, jag lever fortfarande Om än knappt! Har inte varit aktiv på ett bra tag pga diverse problem. Har bland annat genomgått strålnings- och cellgiftsbehandling för en tumör i matstrupen, men det hör inte ämnet till

    Jag vet inte om någon minns, men jag kör en 9-5 Aero MY04.

    Jag var inblandad i en olycka för några månader sedan. Jag var på väg hem från jobb när en bil i det mötande körfältet körde in i vajerräcket, med följden att det regnade delar över min och fyra andra bilar. En knäckt spoiler, trasiga lyktor, bucklor, och en mängd repor blev resultatet.

    I min naivitet trodde jag försäkringsbolaget skulle bekosta reparationerna, men icke! Ett brev med inlösen på 17000 kronor fick jag, som jag inte har signerat och skickat in än. Nog för att bilen har sjunkit i värde, men 17000 kronor känns lite som en besvikelse. Är Saabarna verkligen inte värda mer i dagens läge? Min är dessutom utrustad med i princip allt som finns utom taklucka och ventilerade säten.

    Hur hade ni gjort i min situation? Bitit i det sura äpplet och släppt bilen, eller vad finns det för alternativ? Mitt första försäkringsärende någonsin så jag har absolut noll koll, haha
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Har du provat att förhandla med bolaget?
    De kommer att försöka lösa ut dig så billigt de kan, går säkert att prata upp beloppet lite.
    Visa upp lite kvitton på bilen och påtala skicket innan skadorna kom till.
    Ett annat alternativ kan ju vara att - om du vill ha kvar bilen eller vill försöka sälja den efter rep - du själv tar några av kostnaderna och förs. bolaget tar några. Dvs du säger att jag behöver bara ha bilen lagad så att den går att besikta (lyktorna), och sedan fixar du bulor och spoiler själv. Borde gå att få tag på lyktor för någon tusenlapp, sen är ju frågan om du kan hitta någon som vill lacka/polera till rimligt pris.
    Den ska ju vara ordentligt tillknycklad för att du ska komma upp i 17 000 för sådant som besiktningen bryr sig om (vindruta?), men är skadorna rejält utspridda är väl lackeringen den stora biten.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Man ska alltid snacka upp första budet från försäkringsbolaget. Förklara att just din bil är ovanligt fin (styrk gärna med dina garaget-bilder, visa att du ägt den länge och skött service, visa underhållskvitton o.s.v.) och länka till likvärdiga bilar till salu. Om de inte vill höja kör du med argumentet "jag vill kunna köpa en likvärdig bil för pengarna" och be dem länka till vad de anser likvärdiga bilar på blocket och sedan peka ut skillnader som gör din bil värd mer.

    Men visst är det så att man inte får särskilt mycket för en saab idag.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Klart vi minns dig och nu lider vi lite med dig.

    Detta är väl reglerat i lag och du skall hållas 'skadelös' eller vad det kallas så att inte skriva på är helt rätt och jag tror du har 3år på dig att bestämma dig, men kolla upp vad som gäller för säkerhets skull.
    Och kika i liknade tråd jag startade, där finns tips.

    Jag har frågat mitt bolag flera gånger och de har svarat "Spara kvitton och gärna foton"
    Första frågan, får du en likvärdig bil för 17000:-? skick, mil, utr m.m
    De tittar gärna på blocket över vad 'liknade bil' kostar hos firma och använder som riktmärke.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Tack för era svar Jag mailade tillbaka till försäkringsbolaget precis (Länsförsäkringar) där jag ställde frågan om var jag hittar en likvärdig bil, listade all utrustning, samt allt jag gjort med bilen Låt striden börja!

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Att lösa in och skrota en bil som mer eller mindre verkar bara ha kosmetiska defekter för 17 000kr tycker jag känns bedrövligt.
    I så fall är det bättre byta framrutan(antar den är skadad?) och sen ta pengar. Och efter hand göra i ordning det som krävs. Kanske inte behöver ta allting på en och samma gång.

    Du har inga bilder på hur bilen ser ut?

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Så klart vi kommer ihåg din entusiasm. Jag hoppas verkligen hälsan fixar sig på bästa sätt!

    Jag skulle försöka identifiera de ovanligaste och dyraste egenskaperna med din bil. Sedan leta efter bilar på blocket med just de egenskaperna och jämföra med budet. Hittar du en likvärdig bil för 17000 är det bara att köpa och se glad ut. Om inte får du visa dem vad en sån fin bil som din kostar i verkligheten och fortsätta därifrån. Hårda fakta är det som gäller.

    Du hade väl en projekttråd? Där har du bevisen för vad som är gjort utan att behöva ha kvitton.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Att lösa in och skrota en bil som mer eller mindre verkar bara ha kosmetiska defekter för 17 000kr tycker jag känns bedrövligt.
    I så fall är det bättre byta framrutan(antar den är skadad?) och sen ta pengar. Och efter hand göra i ordning det som krävs. Kanske inte behöver ta allting på en och samma gång.

    Du har inga bilder på hur bilen ser ut?
    Bedrövligt? Det skrotas saab i en rask takt numera och även fina bilar som de inte ens får 3000kr för. Det är bara att antyda kamkedjefel så är en 9-5 stendöd på marknaden och den plockas ner (oftast av saab entusisiaster) och säljs i delar. Oftast dessutom en dålig affär eftersom det är få som rustar en saab. 17000kr kanske i slutändan är ett riktigt bra bud till och med.............
    Bedrövligt är det ju men det är nog hela marknadens fel att det är så och där är ju alla saabägare inblandade också...............

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Rent allmänt - är du sugen på att behålla bilen?

    I så fall ska du ju först snacka upp ersättningen, sedan ska du som sista punkt när ni i är överens om belopp slänga in en "ok, men då vill jag behålla bilen också". Då tar du pengarna och fixar i ordning bilen på egen hand (brukar bli billigare om du själv letar delar och lackerare). Men det bygger såklart på att du gör bedömningen att den är reparerbar.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Precis som flera andra sagt ska man ALDRIG acceptera första budet, försäkringsbolagen kommer medvetet att försöka komma med ett skambud först, i det läget har dom i princip inte ens kollat upp bilmodellens värde eller skick, dom höftar till nåt lågt enligt någon intern lista, och det är först när ägaren har invändningar som en människa faktiskt tittar på fallet och gör en bedömning, det räcker alltså ofta med att bara ifrågasätta för att få en högre värdering. Om inte den heller är godtagbar får man börja skaffa argument i stil med det Mr.O är inne på, leta rätt på motsvarande bilar, peka på vad som gör din bil dyrare osv.

    När dom löste in min 2.3t förut höjde jag min ersättning med ca 30% genom att bara ifrågasätta och påpeka att det fanns INGEN 9-5 '01 med liknande mil på blocket för den summan dom erbjöd, efter ett kort telefonsamtal med skaderegleraren så frågade han vad jag tyckte den var värd, och han tyckte det var för mycket och sänkte summan jag föreslog med 3000:-, vilket jag förstås hade tagit höjd för att han skulle göra, vilket gjorde att jag fick ut en tusenlapp mer än vad jag hade intalat mej var mitt lägsta krav.

    - - - Uppdaterad - - -

    Kan tillägga att hade jag inte precis fått problem med turbon i den bilen (blårök vid start, detta började vid samma europaresa som skadan inträffade på) så hade jag nog försökt få behålla bilen och få en mindre ersättning, skadorna på bilen var enbart kosmetiska (fronten var knäckt - och silvertejpad av mej för att kunna köra hem), nu var jag mest glad att slippa bilen, trots att den var väldigt fin invändigt och relativt lågmilad.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Låter inte så skoj med strupen. Hoppas det fixar sig.

    Som de andra skriver, när det gäller försäkringsbolag brukar de per automatik oftast börja med ett för lågt bud verkar det som. Då får man kolla på blocket om det går att köpa en likvärdig för de pengar man blivit erbjuden. Går det inte så får man försöka förhandla med försäkringsbolaget. Senast jag hjälpte någon med detta (ej en 9-5) så började budet på 12000kr, höjdes till 16000kr och slutade på ungefär 19000kr. En höjning med ca 60%. Så att aldrig acceptera första budet är det som vanligtvis gäller. Lycka till!

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag hittade det jag tänkte på så hoppade det kan hjälpa dig.
    Och min egna erfarenhet är att försäkringsbolagen väldigt gärna värderar dig bil lågt när den handlar om bilar som har fått extra omsorg och uppdaterats i någon mening.

    Läs denna tråd och speciellt detta
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Den första saken är att om man saknar skuld till olyckan, dvs. det är motparten, via dess försäkringsbolag, som ska ersätta är detta en sak som är reglerat i lag. Försäkringsvillkor har inget med saken att göra. Lagen säger kort och gott att den som drabbas ska hållas skadelös, dvs. motparten är skyldig att ersätta de kostnader som uppstår för att komma tillbaka till ursprungsläget. I praktiken finns problem att det inte går att exakt avgöra när detta skett (eftersom ala bilar har olika skick på något sätt), men detta är alltså teorin. (Om det är en skada som täcks av helförsäkring så är det en annan sak, då beror det på försäkringsvillkoren.)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Även värt att tänka på om man inte är vållande är att man kan få ersättning för den värdeminskning bilen faktiskt får efter en krock, även om den lagas upp enligt konstens alla regler, från den vållandes försäkringsbolag. Finns schablonvärden för detta.
    Dock: detta är inget som betalas ut automatiskt utan man måste explicit begära detta.
    /Johan

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Försäkringbolaget går förmodligen bara efter en lista vad en bil av aktuell modell och årsmodell kan tänkas vara värd, vilket får till följd att bilar som är i bra skick eller modifierade blir undervärderade.

    Du får nog kolla upp vad man kan tänkas få ge för en bil motsvarande din. Är den modifierad på något sätt så är nog kvitton på detta bra att ha. Det kan även vara bra om du kollar upp vad det kan tänkas kosta att laga skadorna på bilen. Kanske räcker 17 000 kr för detta, eller till och med mindre och då kan ju det vara ett alternativ som försäkringsbolaget går med på.

    Sedan är väl frågan om du vill behålla bilen eller ej, dvs är det aktuellt att laga den eller vill du bara maximera vad du kan tänkas få och köpa en annan bil istället?

  15. #15
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Ja, tyvärr har bilen inte längre de egenskaper jag önskar sedan jag flyttade ut på landet. Jag behöver minst en kombi och gärna fyrhjulsdrift. Min tanke är att få ut så mycket jag bara kan och använda de pengarna som kontantinsats på en ny bil

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Då låter max pengar. Plus få behålla bilen, gratis och sälja hel eller i delar som en tänkbar variant.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Ev köpa en 9-5 kombi för pengarna och använda den gamla för div uppgraderingar/reservdelar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Länsförsäkringar vägrar ge med sig. De pekade ut en liten repa bredvid tanklocket som skäl nog att bara erbjuda 17k... Suck. Listade allt jag gjort med bilen igen och får se vad de svarar. Ger de inte med sig så får jag försöka få ut ersättningen OCH behålla bilen
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Är Länsförsäkringar ditt eller motpartens bolag?

    /via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Obs dom får inte använda blocket vid värdering. Skall vara likvärdig bil vid köp på firma vilket innebär garantier. Så be honom visa var du kan köpa en sån. O säger han då blocket och privatannons så protestera. Detta för att du som försäkringstagare skall ha vissa garantier o skydd......

    Skickat från min E5823 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. påbackad på parkering, försäkringsärende 9000 a50
    Av Robban_GBG20 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-15, 23:36
  2. Sälja eller ha kvar Saaben?
    Av jurkko i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 11:15
  3. E det dags för första Saaben?
    Av kanyloff i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 13:48
  4. Mv eller inte på saaben
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 13:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •