Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Svårstartad OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Svårstartad OG9-5

    Hejsan!

    Går på min fråga direkt. Har ägt min Saab 9-5 2.0t Vector -03 i drygt 2 år nu. Den har alltid startat utan problem oavsett om det är -20 grader eller inte. De senaste veckorna har bilen varit svårstartad när den är kall, det tar ungefär 4-5 sekunder innan den hoppar igång. Om jag stänger av bilen och låter den vila i t.ex. 1h och ska starta den igen så startar den som den ska så problemet är just den är kall och inte använts på ett tag.

    Använt bilen främst som pendlarbil till/från jobbet (1 mil avstånd enkelresa) + kortare sträckor så som ärenden på stan. Samtidigt som detta fel dök upp så kom yttligare ett problem, nämligen att en bensindoft har börjat sprida sig inne i kupén vid vissa tillfällen.

    Någon som har en idé om vad det kan vara? Bränslepump? Tändstift? Något som rostat sönder?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ett tips är att kolla om bränslefiltret läcker, eller om någon bränsleslang är taskig.

    Bytte filter och lite slang på våran gamla kärra, sedan fick den gå ett tag till och bränsledoften försvann med tiden.

    Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Kolla under bilen om det kan vara så att bränslefiltret börjat läcka. Det har hänt mig pga rost på billiga eftermarknadsfilter.
    Det skulle förklara doften, och ett litet läckage gör att systemet tappar tryck när bilen står och därför gör att du får nöta lite mer på starten...

    Edit: hann visst inte vara först med denna teori
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för era svar!

    Idag när jag skulle starta bilen så var den en stor pöl med bensin under den och visste att jag hade lite soppa kvar i tanken så påvägen till bensinmacken så började motorlampan att blinka och bilen dog. Går inte starta den nu.

    Lyser motorlampan vid sopppatorrt? Tänkte antingen bogsera den till en mekaniker imorgon alternativt ta med en dunk med bränsle och fylla på bilen och ta hem den och då byta filter och bensinslang.

    Nu till min fråga.. lyser motorlampan vid soppatorrt eller kan det vara något annat fel på bilen?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Blinkande motorlampa = motorskadliga misstädningar. Kan nog mycket väl uppstå om bilen suger en blandning av bensin och luft istället för bara bensin.

    Pöl med bensin under bilen talar ju onekligen för att bränslefiltret, eller någon av bränslekomponenterna (slangar och tank) läcker.

    Hissa upp bilen och kika efter - börja med bränslefiltret, därefter bränslefiltrets anslutningar slangar. Har du inte redan där hittat var det läcker borde du kunna fylla lite bensin, vrida på tändningen (för att bygga upp bränsletryck) och sedan se / känna dig fram med fingrarna var det läcker - det är ju såpass mycket att du får en pöl under bilen.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Japp, har varit med om det ett par gånger att CE börjar blinka när bränslet tar slut och bilen börjar sacka. Dock har några kraftiga ryck i ratten fram och tillbaka skvalpat loss tillräckligt med bränsle för att ta mig till den macken jag tänkt...
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Svårstartad 9-5 -01
    Av snippe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-11-03, 22:14
  2. [LÖST] 9-5 som är svårstartad.
    Av baloo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2016-02-21, 20:00
  3. 2,2 TID Svårstartad
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 14:42
  4. 9-5:a svårstartad
    Av treard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-29, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •