Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med fjärrkontroll OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -

    Problem med fjärrkontroll OG9-5

    Det finns en liknande tråd redan, men lite annorlunda, därför skapar jag en ny.

    Saab 9-5 2.3t BP -09

    I helgen så gav ena nyckeln upp, vi stod i Mall of Scandinavia parkeringshus... så där lagomt skoj.
    Centrallåset reagerade inte alls och den larmade inte av, vi fick låsa upp manuellt och snabbt som attan stoppa i nyckeln i tändningen för att stänga av larmet.
    Vi provade även att byta batteri där, men ingen skillnad. Dock så startade ju bilen så vi kom hem.

    När vi kom hem så provade jag den andra nyckeln vi har och med den så fungerade allt.

    I morse så var jag till Saab-verkstaden och där kunde dom konstatera att nyckeln skickar signal, hur dom testade det vet jag inte.
    Dom bad mig prova att stoppa i nyckeln och vrida till On och sen trycka på knapparna ett par ggr för att se om det fungerade efteråt, men det fungerade fortf. inte.
    Har inte testat att hålla in/trycka bagagerumknappen för att se nycklar och transponder, ska prova det ikväll.
    Dom trodde då att elektroniken i nyckeln var trasig och att beställa hem ny sådan samt omprogrammering skulle gå på 1988kr, bad att få återkomma...

    Men har ni nåt annat tips eller finns det nån som gör detta jobb för en liten mindre peng än 1988kr

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Var i landet befinner sig nyckeln resp bilen?
    /Johan

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det låter ju lite som att själva fjärrkontrolldelen i nyckeln är trasig, men att transpondern som stänger av startspärren är hel.
    Det går utmärkt att ta en fjärrkontroll från skroten och programmera in istället, själva fjärren går ju att pilla ur nyckeln.
    Sen behöver du någon med TECH2 för att programmera in nycklar, men eftersom du verkar finnas i närheten av Stockholm så finns det gott om medlemmar som kan göra det åt dig.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Detta problem har jag upplevt med min fd. 9-5 jag hade. Vid större parkeringar så stördes nyckeln av andra fjktrl såpass att man knappt kunde låsa upp.
    Verkar som 9-5 modulen inte kan sortera bort dom andra signalerna och då förblir låst.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Var i landet befinner sig nyckeln resp bilen?
    /Johan
    Nyckel och bil finns i Dalarna.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    När bilen var nyköpt och man skulle köra av färjan till Gotland drabbades jag av detta. Att då även upptäcka att låset är helt igenärglat var lite pulshöjande!
    Men när alla satt sig i bilarna då kynde jag låsa upp min.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Detta problem har jag upplevt med min fd. 9-5 jag hade. Vid större parkeringar så stördes nyckeln av andra fjktrl såpass att man knappt kunde låsa upp.
    Verkar som 9-5 modulen inte kan sortera bort dom andra signalerna och då förblir låst.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Ja, det var min tanke med i parkeringsgaraget, men iom. att den inte fungerade hemma så kan det inte vara det.

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Det verkar också vara så att beroende på var man befinner sej så är räckvidden väldigt olika, just på stora parkeringar har jag ibland varit tvungen att stå en halvmeter från bilen för att kunna larma av, men oftast kan man ju göra det från iaf 10m håll, troligen beror det väl på störningar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det låter ju lite som att själva fjärrkontrolldelen i nyckeln är trasig, men att transpondern som stänger av startspärren är hel.
    Det går utmärkt att ta en fjärrkontroll från skroten och programmera in istället, själva fjärren går ju att pilla ur nyckeln.
    Sen behöver du någon med TECH2 för att programmera in nycklar, men eftersom du verkar finnas i närheten av Stockholm så finns det gott om medlemmar som kan göra det åt dig.
    Ok, tack för tips, jag får kolla upp det.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Ja, jag vet inte om man ska skämmas lite eller inte, men jag tog isär nyckeln och rengjorde lite kontaktytor och vips så fungerade nyckeln igen. Samtidigt så vet jag inte om den som bytte batteriet åt mig, vi lämnade in nyckeln i en liten affär som höll på med nycklar, kemtvätt mm, satte ihop nyckeln riktigt heller? Men hur som helst, det blev billigare än 1988kr

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Tycker jag inte du ska. Bra Jobbat! med att inte ge upp felsökningen

Liknande ämnen

  1. problem med saab 9000 fjärrkontroll
    Av CPBBK84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 10:25
  2. Fjärrkontroll 9-3 SS -04
    Av dejjan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 07:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •