Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Köpråd 9-5 2,0t eller 2,3t Biopower -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Köpråd 9-5 2,0t eller 2,3t Biopower -07

    Hej,

    Vet att detta ämne har diskuterats tidigare och många medlemmar har givit sina åsikter men har inte riktigt kunnat hitta mer specifika svar.

    Jag står mellan att välja 9-5 2,0t eller 2,3t BP, -07 och undrar följande:

    - Som jag förstår det är båda motorerna rätt lika när det gäller kvalité. Är det samma komponenter i båda? (dvs menar nu inte 2,3T)

    - Finns det någon uppfattning om att ena eller andra har mer strul och servicebesök generellt? (ex turboras eller att kedjan behöver bytas oftare på ena än andra?

    - Är det bättre bränsleekonomi i den större motorn?

    - Andrahandsvärdet verkar vara bättre med 2,3t. Stämmer det?

    Stort tack på förhand till alla som kan ge sina kloka ord!

    DB

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av dbc0308 Visa inlägg
    Hej,

    Vet att detta ämne har diskuterats tidigare och många medlemmar har givit sina åsikter men har inte riktigt kunnat hitta mer specifika svar.
    Använd forumets sökfunktion, så hittar du svar. Många som redan svarat i andra trådar kommer inte att bry sig att svara igen för att du inte orkar lägga tid på att läsa vad de redan skrivit. Bara så du förstår hur det fungerar här. Vill absolut inte verka taskig, men det är så det funkar. Ett riktigt bra tips är att både använda forumets och googles sökfunktioner för att hitta.
    Citat Ursprungligen postat av dbc0308 Visa inlägg
    Jag står mellan att välja 9-5 2,0t eller 2,3t BP, -07 och undrar följande:
    - Som jag förstår det är båda motorerna rätt lika när det gäller kvalité. Är det samma komponenter i båda? (dvs menar nu inte 2,3T)
    JA, Till mycket stor del.
    Citat Ursprungligen postat av dbc0308 Visa inlägg
    - Finns det någon uppfattning om att ena eller andra har mer strul och servicebesök generellt? (ex turboras eller att kedjan behöver bytas oftare på ena än andra?
    NEJ. Speciellt inte dessa saker.
    Citat Ursprungligen postat av dbc0308 Visa inlägg
    - Är det bättre bränsleekonomi i den större motorn?
    NEJ. Det är annat (främst föraren) än motorn som avgör.
    Citat Ursprungligen postat av dbc0308 Visa inlägg
    - Andrahandsvärdet verkar vara bättre med 2,3t. Stämmer det?
    NEJ. Alla 9-5 -07 har mycket lågt andrahandsvärde.
    Citat Ursprungligen postat av dbc0308 Visa inlägg
    Stort tack på förhand till alla som kan ge sina kloka ord!
    DB
    Varsågod, det var så lite.
    ----
    Välkommen till forumet!
    Väljer du köpa en sådan här bil är mitt råd att välja en som är välskött och väl servad. Detta är väldigt mycket viktigare än motorvalet. Det är en mycket bra bil i förhållande till priset.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    2.3t upplevs ofta som lite mer körbar, bättre vrid på låga varv. Annars väldigt mycket samma lika, det som skiljer är slaglängden.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Till skillnad från Mr.O så menar jag att 2,3-motorn sliter turbosnurror snabbare och på de äldre (pre-04) är det oftare oil-sludge på 2,3 än på 2,0.
    Bottenvridet är väl trevligt, men med ett steg 1 så är skillnaden rätt så utraderad. Dessutom varvar 2,0an lite lättare än 2,3an som kan kännas lite seg. 2,3 kör man på vrid, 2,0 mer på effekt.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Jag säger inte emot. Ville bara ge ett snabbt svar utan att upprepa vad som tidigare skrivits. Du märker att det finns djup kunskap här!

    När det gäller slitagedelar, som turbo, kan de mycket väl redan vara bytta. Då kan det vara ersatt med samma som innan, sämre eller bättre.

    Till skillnad från Bollman anser jag inte skillnader i äldre bilar(före 04), som tex det lösta problemet med oilsludge vara ett relevant problem. Eftersom frågan gäller år 07.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Jag har en 2.0 med steg 1. Jag ångrar att jag inte köpte en 2.3
    2.0 är ganska jobbig bil i hastigheter i typ sub 60 km/h. På landsväg/motorväg är den underbar.
    Men hittar du en fin 2.3 ta den.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  7. #7
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Har en 2,0t samt en 2,3t.

    2,3t är bra mycket trevligare på bottenvridet.
    2,0:an är Chippad till 220 hk, men bottenvridet är lika "dåligt" för det.

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Stort tack för snabba svar och ursäkta min frånvaro.

    Är helt enig om det som sägs och tittar just nu på en 9-5 2,3t BP från 07. Upplever den som lite segare än 2,0t (som också nämns av bollman), tryckte dock inte på gasen utförligt och mycket möjligt att jag pga ovana inte hittar optimalt vrid.

    Har nu dock en separat fråga om eventuellt oljeläckage som jag uppmärksammade när jag undersökte motorn. Ingen färsk olja utan ser ut som intorkad fläck längs med ytan/kontakten mellan motor och växellåda. Inget som droppar, inget på undersidan. Har någon av er erfarenhet av att bedöma oljeläckage? Är det färsk olja som räknas eller även "intorkad"?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Kolla så vevhusventilationen fungerar, speciellt den vita backventilen vid spjällhuset brukar gå av. Oljefukt vid skarvar brukar tyda på övertryck i motorn.
    Annars är det vanligt att packboxen mellan motor och växellåda börjar läcka. Tror aldrig jag sett en begagnad 9-5 utan oljefukt mellan växellåda och motor. Så länge det inte rinner eller droppar olja så är det lugnt.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2023-12-02 klockan 16:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack, visuellt fanns inget som läcker ovanifrån så det är nog lite "oljesvett" som du säger. Förstår att detta är vanligt och förekommer även på nya bilar.

    Är det vanligt att det är lite fuktigt runt topplocket också? Dvs inget som rinner utan bara lite färska oljerester (gissar på att det nästan är omöjligt att täta skarvar helt).

    Ursäkta min okunskap!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Jag var alltid väldigt missnöjd med min 2.0t bio 2006. Fruktansvärt slö i en så tung bil som 9-5. Stor anledning till att jag sålde bilen faktiskt. Samma missnöje med en 2.0t bensin jag hade tidigare.

    Då testade jag ändå med steg1-program från olika företag etc men det var ändå inget att ha.

    Skall dock tillägga att min bil var automat, det gör ju givetvis inte saken bättre.

    Jag kommer aldrig ha en 9-5 med 2.0 igen och det är inget jag rekommenderar till någon.

    Sent from my TA-1012 using Tapatalk
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det var ju lite intresserant. Jag har haft diverse 9-5 av olika årsmodell och snabbast var ju såklart en Aero med steg 3 Biopower, men annars tycker jag att 2.0 är roligare motor, känns lite piggare liksom. Har dock aldrig haft 2.0 med automat, men tror väl inte det skall göra så mycket? Man kan ju göra programmet lite roligare mot automaten också, men tyvärr är det väldigt få, om några företag som satsar på att göra automater roligare.

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Våran 9-3 har ett roligt program till sin 2.0 och kärringa är skitnöjd.

    Men bottendraget med gamla Hirschen och en annan 2.3 Aero jag haft senare är lite skönare trots allt, men dom hade oxå roliga program ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Citat Ursprungligen postat av JB9 Visa inlägg
    Jag var alltid väldigt missnöjd med min 2.0t bio 2006. Fruktansvärt slö i en så tung bil som 9-5. Stor anledning till att jag sålde bilen faktiskt. Samma missnöje med en 2.0t bensin jag hade tidigare.

    Då testade jag ändå med steg1-program från olika företag etc men det var ändå inget att ha.

    Skall dock tillägga att min bil var automat, det gör ju givetvis inte saken bättre.

    Jag kommer aldrig ha en 9-5 med 2.0 igen och det är inget jag rekommenderar till någon.

    Sent from my TA-1012 using Tapatalk
    Du provade aldrig att trycka in den lilla sport knappen på växelspaken ?
    Och manuell växlar man så blir det ännu bättre fart på droskan.
    Upplever man den som slö då får man börja leta fel.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Beror nog kanske lite på vad man är van vid för prestanda normalt sett.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-12-02 klockan 16:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

Liknande ämnen

  1. Köpråd 2,0t eller 2,3t Biopower
    Av änga326 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2016-03-17, 09:28
  2. Köpråd; 9-5 BioPower Sedan 06- vs. 9-3 BioPower SS/SC 08-
    Av sebsun i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 22:34
  3. Köpråd Ny bil, diesel eller biopower
    Av Gerling i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 15:51
  4. Köpråd beg 9-5. Biopower eller bara bensin?
    Av putte57 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •