Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dörrstopp: mutter i A-stolpen lös OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Dörrstopp: mutter i A-stolpen lös OG9-5

    Hej,
    Muttern som håller dörrstoppet till förardörren i karossen (sitter svetsad på insidan av A-stolpen) har lossnat och går bara runt. Försökte nå den inifrån via hålet för kabelgenomföringen till dörren, men det satt så mycket i vägen att jag inte nådde hela vägen in för att hålla emot med fingertopparna. Började regna så jag var inte sugen på att riva bort allt för att se om det går att nå den vägen, och undrar om någon kanske redan testat detta?
    Nödlösningen är förstås att fixera dörrstoppets fäste från utsidan med svetsloppor, men det blir ju inte snyggt och kanske inte heller så hållbart. Kan man tänka sig någon typ av expanderbult om jag lyckas få bort den befintliga? Lånad bild nedan. Tacksam för era tips!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av per740 den 2017-10-08 klockan 15:56.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Beroende på storlek på hålet så kan det gå att lösa med en nitmutter av vettig storlek, M8 är de väl säkert original.

    I så fall lär man få slipa/borra bort skallen på bulten. Problemet är väl att resterna gärna ramlar ner i stolpen/tröskeln.


    Har du annan färg på dörren/gångjärn än bilen? Eller är det blixten som luras så jävligt?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Toppentips, tack!
    Visste inte att det fanns något sådant. Som jag förstår det klämmer man alltså med en speciell tång fast en gängad hylsa i hålet sedan man avlägsnat bulten? trycker man ut något mothåll på baksidan eller är det enbart att man klämmer fast hylsan i hålet?
    Bör inte vara omöjligt att få bort bulten med en kapskiva på Dremeln ifall den inte gängar loss självmant då man spänner ut dörrstoppets fäste och samtidigt skruvar ut bulten.
    Ska försöka komma åt från baksidan innifrån bilen efter borstskruvning av diverse kablehållare och konsoller först. Men misslyckas det så låter nitmutter som en bra lösning!
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Det var inte muttern som lossnat utan bultens gängor som pajat och blockerat mutterns gängor. Via ett litet hål bakom dörrtätlisten kommer man åt att känna på insidan med en liten insexnyckel. En M8 gängtapp och en skvätt skärolja rensade gängorna så att en ny bult fick fäste.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Hur smörja dörrstopp ng9-3
    Av Fredrik / 1941 i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2021-07-09, 23:48
  2. OljeTemp i A-stolpen!
    Av Roobban91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •