Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Att bilen gått med skuren turbo 12-25' mil bra eller dåligt?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Att bilen gått med skuren turbo 12-25' mil bra eller dåligt?

    Köpte bilen (9000 2,3 t -97) av en kompis föräldrar. Melllan 12 000 till 25 000 mil var turbon trasig. De körde bara till ICA och till landet och behövde aldrig varva över 2500- 3000 rpm. 95 hk räckte fint. Alltid trott det varit något positivt. Motorn går som en klocka och den har haft många loja år. Men: finns det något negativt med denna pensionärstillvaro? Nu är turbon bytt sedan ett par år och den körs mer normalt.

    Är det mest positivt eller kan den ha tagit skada av att inte varvats ur på åratal? Lite nyfiken och någon gång kommer man väl att sälja den och vill lämna riktigt info
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Att den inte varvats ur är inga större problem, däremot om den har "bara" har gått korta sträckor så den inte hunnit bli varm ordentligt medför ökat slitage på olja och motor och så. Men har man skött servicar efter denna körstil så bör inte det heller vara något problem.
    Hur har turbon varit trasig? Har axeln mellan fläktarna varit av? Har den dragit någon olja? Jag förstår inte hur man har kunnat köra en bil i 13k mil med trasig turbo, det låter som fysiskt omöjligt i mina ögon.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Har följt familjen och bilen så jag vet att det är sant. Jag lovar Hade samma behov i 13 månader efter köpet och körde med bilen som den var under denna tid. Man utvecklade en bekväm körstil. 2000 - 2500 rpm ger bekväm landsvägsfart. Enda kruxet - det jobbiga - var uppförsbackarna. Riktigt jobbigt. Stadstrafik? Då märkte man knappt skillnad

    Den har gått som alla bilar. Väl servad. Inte uttalat korta sträckor. Mest till landet 12 mil. Jag var med när turbon byttes. Skovelhjulen satt fast. Skurna. Annars gick den perfekt, Inga dåliga avgasvärden eller så. Drack exakt som den gör nu med frisk turbo ( fast jag kör ju hårdare nu)
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Turbo utbytt, bra eller dåligt köp Saab 9-5?
    Av änga326 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-21, 00:04
  2. [LÖST] Vitrök och går dåligt OG9-5 B235R -00
    Av svensson86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 03:11
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •