Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem vid byte av koppling på Saab 9-5 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Question Problem vid byte av koppling på Saab 9-5 Aero

    Hej jag håller på att byta koppling på min Saab 9-5 -01 Aero och jag har ett problem med att lufta slavcylindern. Eller rättare sagt så förstår jag inte hur jag ska göra, har kollat på WIS och i haynsboken men där står det att jag ska koppla en slang till nippeln ner till slavcylidern och fylla halva den med bromsvätska. Sedan ska man trycka in slavcylidern i sitt innersta läge och sen pumpa in vätskan så att den åker ut igen. Men problem är att den inte stannar i sitt innersta läge, den åker ju bara ut igen. Undrar om någon vet hur jag ska göra så är jag tacksam för alla tips jag kan få!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895
    Det du ska göra är att du ska lufta slavcylindern. Det dom menar är att du ska ha en slang på som du ser vätskan i och sen trycka in och ut försiktigt tills du ser och känner att det bara är vätska som du arbetar fram och tillbaks. Den behöver inte stanna i nåt läge alltså. Det måste dock vara så mycket vätska i slangen att den inte drar med sig nå luft när den åker ut igen. Man kanske får trycka in, se luften stiga uppåt och när den är uppe så släpper man sakta och studerar vätskan så att det enbart är vätska som går in i cylindern.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Och så bör man hålla koll på nivån i behållaren, delen för kopplingen missar många.

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Question Hjälp med att sätta tillbaka växellänkage Saab 9-5 -01

    Hej! Jag har tagit ner växellådan på Saaben min och då var man såklart tvungen att ta ner växellänkaget.

    För att kunna göra det så skulle man lägga in 4an och sätta in en låspinne i växellådan för att låsa växellådan i 4an sedan lossa på en skruv i växellänkaget och lägga in 3an så att axeln som kommer ut från torpedväggen särade sig från länkaget. Sedan stoppa ner en låspinne vid växelspaken

    Jag undrar nu hur jag ska göra för att få tillbaka det här, alltså i vilken ordning ska jag göra det. Vill gärna ha en liten beskrivning så att jag inte gör något fel nu. Hoppas ni förstår vad jag menar!

    Tack på förhand!

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    När då har lådan på plats (pinnen i) så trär du på kopplingen igen och drar spaken från 3an till 4an och lirkar i pinnen vid växelspaken och skruvar ihop.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    När då har lådan på plats (pinnen i) så trär du på kopplingen igen och drar spaken från 3an till 4an och lirkar i pinnen vid växelspaken och skruvar ihop.
    Tack för svar! Ska prova imorgon!

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Har andra fler (och kanske bättre) förslag kan du ju kika här igen innan du börjar skruva
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har andra fler (och kanske bättre) förslag kan du ju kika här igen innan du börjar skruva
    Nu har jag fått till allting och jag tror det blev bra det ända som jag kan känna är att hela bilen skakar litegrann när jag smyger på dragläget (har bytt till en förstärkt tryckplatta och 6-puckad lamell) vet inte om det beror på det så det kanske ska vara så. Men annars så tycker jag det funkar fint.

    Men det har dock uppstått ett nytt problem och det är att när jag hade kört ett tag efter allt blev klart så när jag skulle köra in den i garaget så small det till och kopplingspedalen tappade allt motstånd, gick och kollade under huven och då har slangen som går från huvudcylindern och till luftnippel uppe på växellådan spruckit. Så ska köpa en ny sån https://www.maptunparts.se/transmiss...9-5-98-01.html och då antar jag att det är en sån jag ska ha men undrar bara var huvudcylindern sitter!
    Senast redigerat av antonsoderl den 2017-10-07 klockan 20:26.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Det är bara att följa slangen upp till torpedväggen där den sitter, man kan behöva lossa batteri/hylla och säkringscentralen för att komma åt.

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Byte av koppling OG9-5
    Av antonsoderl i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-08-28, 14:27
  2. Problem med koppling på en 9-3 SS Aero!!
    Av xeno85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 18:40
  3. Problem vid luftning av koppling og9-3 Aero
    Av Magnus Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-02, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •