Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 9-5 2.3t BioPower -08 går ojämnt vid kallstart på E85

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Gråbo
    Inlägg
    11
    Medlem#
    10564

    9-5 2.3t BioPower -08 går ojämnt vid kallstart på E85

    Hej.

    Har en 9-5 2.3t BP automat -08, trimmad med Hirsch-mjukvara, 220hk, sedan tidigare (antagligen från fabrik)

    Problemet jag har är att den går mycket ojämnt vid kallstart med E85 i tanken, även när det är +10 grader ute, är det lite varmare väder (sommartemperaturer) så startar den som den ska. Blandar jag ut med 15 l bensin så försvinner problemet.
    När den väl startat och stabiliserat sig, efter ca 10sekunder, så går den som en dröm, och är piggare på E85 än bensin, så allt verkar ju funka för övrigt, det är just starten som är nåt knas med.

    Jag har även en 9-5 -04 med Maptuns E85 mjukvara och där är det aldrig problem med kallstart. Inte ens vid -20 grader.

    Kan det vara något med mjukvaran? Visst fick 9-5:orna en uppdatering som avhjälpte kallstartproblem? Vilket år kom den? Då borde väl även Hirsch-bilarna fått en uppdatering?

    Jag har bytt tändstift, vacuumslangar och kollat funktion på backventiler.
    Har inte plockat ur spridarna än men har kört en omgång sridarrengöring, men jag märkte inte av nån direkt skillnad.

    Vad finns det mer som kan orsaka detta?

    Mvh. Robert
    Senast redigerat av roberte den 2017-10-03 klockan 09:54.
    Saab 9-5 2.3t BioPower Hirsch -08
    Saab 9-5 2.0t MapTun E85 -04

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Status på TK?

    Vad står det under för 3.x x och tillverk år.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Gråbo
    Inlägg
    11
    Medlem#
    10564
    TK är en 3.7 tillverkad 1604. Har testat att byta med min andra 9-5:a men problemet är kvar... så jag tror inte TK är problemet.
    Saab 9-5 2.3t BioPower Hirsch -08
    Saab 9-5 2.0t MapTun E85 -04

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Gråbo
    Inlägg
    11
    Medlem#
    10564
    En liten uppdatering.

    Igår när jag kom hem och stod på tomgång så gjorde jag ett snabbt gasande och då hostade den liksom till. Om jag håller ner gasen och lägger den på typ 2000 varv så går den jämnt och fint, det är just om jag gör ett snabbt tryck på gaspedalen som det blir så.
    Nu var jag ute och testade detta idag med kall motor och då misständer den ännu mer och när varven sjunker tillbaka så är det nästan så den stoppar.
    Ska tillägga också att om jag lägger i D eller R när den är nystartad så rycker hela bilen som om den inte orkar riktigt. Några sekunder på N och sen går den som den ska.
    Märker inte av något när jag kör, svarar fint på gasen och bra ös i hela registret.

    Så... Eftersom problemet inte försvann av att testa en annan TK så kan jag nog utesluta den.
    Nästa gissning är att det är spridarna som spökar. Eller finns det nåt mer...?
    Är det någon idé att köra mer spridarrengöring eller är det bara en kortvarig lösning, om det ens hjälper?
    Kan man rengöra spridarna själv eller är det lika bra att köpa nya direkt?
    Saab 9-5 2.3t BioPower Hirsch -08
    Saab 9-5 2.0t MapTun E85 -04

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Spridarna på OG9-5 brukar aldrig trassla som de gör på NG9-3 bio.

    När jag åkte OG9-5 bio var det i vissa temperaturer oroligt. Man fick stå på tomgång en 30sek till tomgången gått ner där den skulle vara. Hade bilen stått i solen så tempgivaren trodde det var varmt men luften som sögs in var kall blev det riktigt orolig tomgång första 30sek. Sedan kunde man åka iväg. Detta var en manuell. Hastade man iväg fick man gärna stopp.

    /F
    Senast redigerat av Fral den 2017-10-04 klockan 22:36. Anledning: stavfel
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Jag har själv haft detta fenomen på ett antal 9-5:or just på e85. Om alla vanliga saker som stift, vakuumslangar, DI och soppapump vart friska så har jag i slutändad bara tagit det som normalt. Särskilt eftersom det vart temperaturkänsligt, och funkat fint på bensin.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Som sagt. Kolla backventil dom går mellan ventilkåpa och spjällhus. Gå över vakuumslangar mm. Fräscha stift är bra osv gällande service.

    Även min 9-5:a med 630 spridare är orolig första 30 sekunder på etanol vid 10+ ute. Det är tydligen normalt att det är så då etanolen inte är lika ”flyktig”/atomisera som bensin.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Verkar ju väldigt vetenskapligt att hänvisa till naturlagarna här. Det kan ju förklara varför man inte kan "rätta till" det så enkelt. Bra tänk!
    Hjälper motorvärmare vid kallstart, kan man ju testa det om man har.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Verkar ju väldigt vetenskapligt att hänvisa till naturlagarna här. Det kan ju förklara varför man inte kan "rätta till" det så enkelt. Bra tänk!
    Hjälper motorvärmare vid kallstart, kan man ju testa det om man har.
    Använder jag mv så är det klippstabilt, lite som på bensin. Men nu är det ju inte min bil det handlar om utan TS. Men lite input iaf.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Gråbo
    Inlägg
    11
    Medlem#
    10564
    Tack för er input! Känns ju bra att det är fler som har/haft samma problem.

    Motorvärmare hjälper såklart men man har ju inte alltid tillgång till det och dessutom ska man inte behöva det redan vid +10.

    Dock har jag svårt att acceptera att detta skulle vara normalt. Min andra 9-5:a som inte är en BP original har ju inga som helst problem vid kallstarter ens vid sträng vinterkyla. Isåfall så har MapTun lyckats avsevärt mycket bättre än vad Saab, och Hirsch i mitt fall, själva gjort och det känns inte sannolikt.

    Nä, jag vill inte ge upp riktigt än, felsökning fortsätter.

    Återkommer om jag finner ut nåt
    Saab 9-5 2.3t BioPower Hirsch -08
    Saab 9-5 2.0t MapTun E85 -04

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Biopower -07 någon gång hade ju dålig programvara som uppdaterades, Hirsch kanske hade denna som bas oxå?

    Släng in MapTun i den nyaste annars oxå.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Körde etanol i min 9-5 med maptun program och den gick precis som din lite oroligt vid kallstart, kör bensin 95 nu och den går betydligt bättre kall. Så känns som ett vanligt fenomen med etanol. Vill du slippa detta tanka 95 eller 98 bensin

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av roberte Visa inlägg
    Tack för er input! Känns ju bra att det är fler som har/haft samma problem.

    Motorvärmare hjälper såklart men man har ju inte alltid tillgång till det och dessutom ska man inte behöva det redan vid +10.

    Dock har jag svårt att acceptera att detta skulle vara normalt. Min andra 9-5:a som inte är en BP original har ju inga som helst problem vid kallstarter ens vid sträng vinterkyla. Isåfall så har MapTun lyckats avsevärt mycket bättre än vad Saab, och Hirsch i mitt fall, själva gjort och det känns inte sannolikt.

    Nä, jag vill inte ge upp riktigt än, felsökning fortsätter.

    Återkommer om jag finner ut nåt

    10 grader är väl ändå en ganska lågtemperatur jämfört med motorns arbetstemperatur?
    Om det finns tillgång till MV så slår jag ett slag för det.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Har liknande problem. Rycker ibland ganska kraftigt efter att man kallstartat motorn, ofta då man lägger växellådan i D eller R utan att gasa. Har dock noterat att adaptionen ligger runt +10%, så någon form av vakuumläcka är vad jag misstänkt. Problemet försvinner i princip så fort man gasar på.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Gråbo
    Inlägg
    11
    Medlem#
    10564
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Har liknande problem. Rycker ibland ganska kraftigt efter att man kallstartat motorn, ofta då man lägger växellådan i D eller R utan att gasa. Har dock noterat att adaptionen ligger runt +10%, så någon form av vakuumläcka är vad jag misstänkt. Problemet försvinner i princip så fort man gasar på.
    Det där med adaptionen lät intressant. Har haft lite tankar om det också. Vad menar du med att den ligger +10%?

    Ska försöka få till en uppkoppling med Tech II så jag får se vad adaptionen ligger på.

    Har ju som sagt redan gått över slangar och backventiler. Får väl göra en översyn igen och kanske byta lite mer.
    Saab 9-5 2.3t BioPower Hirsch -08
    Saab 9-5 2.0t MapTun E85 -04

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av roberte Visa inlägg
    Det där med adaptionen lät intressant. Har haft lite tankar om det också. Vad menar du med att den ligger +10%?

    Ska försöka få till en uppkoppling med Tech II så jag får se vad adaptionen ligger på.

    Har ju som sagt redan gått över slangar och backventiler. Får väl göra en översyn igen och kanske byta lite mer.
    Den vanliga multiplikativa adaptionen ligger alltså på ca +10%, dvs styrsystemet ökar insprutad bränslemängd med 10% jämfört med beräknad för att erhålla lambda 1. Felkod får man inte förrän ±25%, men då detta är något högre än vanligt så kan det indikera att motorn suger i sig luft som inte mätts upp av luftmassmätaren. Läckaget i sig kan inte vara särskilt stort.

    2 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Gråbo
    Inlägg
    11
    Medlem#
    10564
    Ska väl ge en lite uppdatering här.
    Har nu efter en del felsökning med techII kommit fram till att två av spridarna inte hängde med som de skulle. Hade betydligt fler misständningar på cylinder 2 och 3. Bytte först plats på tändstiften men det blev ingen skillnad. Bytte då plats på två ev av spridarna och då flyttade misständningarna också. Kunde även se att en av spridarna gav en klenare dusch när vi testade med dem urplockade.

    Så det blev fyra nya spridare och nu startar den utan problem oavsett bränsle i tanken.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.3t BioPower Hirsch -08
    Saab 9-5 2.0t MapTun E85 -04

  18. #18
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Du provade inte med spridarrengöring eller ultraljudstvätt?

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Trevligt med framsteg.
    Försvann misständningarna också efter spridarbytet?

    Har nämligen en patient i bekantskapskretsen (2.0t BP -06) med skyhöga värden på misständningar första gången jag tittade på den.
    Nollar man den tickar det stadigt iväg redan på tomgång på 1'an cyl så jag misstänker bränsle alt. i kombination med gammal mjukvara 55562537/ET03F01C.46S

    Antar att vi kan klassa tråden som [LÖST]
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Gråbo
    Inlägg
    11
    Medlem#
    10564
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Trevligt med framsteg.
    Försvann misständningarna också efter spridarbytet?

    Har nämligen en patient i bekantskapskretsen (2.0t BP -06) med skyhöga värden på misständningar första gången jag tittade på den.
    Nollar man den tickar det stadigt iväg redan på tomgång på 1'an cyl så jag misstänker bränsle alt. i kombination med gammal mjukvara 55562537/ET03F01C.46S

    Antar att vi kan klassa tråden som [LÖST]
    Precis så betedde sig denna också. Har inte kollat misständningar med techII efter bytet. Men tidigare kände/hörde man att den inte gick helt rent, även när den var varm. Det är helt borta nu.
    Ska låna hem kompisens techII efter helgerna och kolla över allt.
    Men huvudsaken är att den startar oavsett bränsleblandning nu.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Du provade inte med spridarrengöring eller ultraljudstvätt?������
    Har provat spridarrengjöring tidigare utan resultat.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.3t BioPower Hirsch -08
    Saab 9-5 2.0t MapTun E85 -04

Liknande ämnen

  1. Hitta felet ?? :( Saab 9-5 biopower går ojämnt och hackar vid körning
    Av torparkungen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 00:08
  2. Motorn går lite ojämnt, 9-3 ss biopower.
    Av realtid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 18:48
  3. 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart - Löst
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 17:57
  4. Ryker och går ojämnt vid kallstart. (9-5 2,2 TID)
    Av sOFFe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 09:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •