Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: PID 03 Fuel System Status (Fuel System 1 - open loop)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53

    PID 03 Fuel System Status (Fuel System 1 - open loop)

    Jag roade mig i helgen med att felsöka min bil som inte vill starta. Bilmodell: se signatur. Startmotorn går och jag har kollat att jag får bränsle till bränslefördelarskenan, tändstift bytta. Motorstyrenheten, Trionic 5, rapporterar inga felkoder men däremot får jag en rapport på PID 03 Fuel System 1 som säger "open loop"/avbrott (se bild). Jag undrar om det är någon här på forumet som har erfarenhet av detta och vet om det är ett verkligt fel och vad det i så fall kan röra sig om? Vilken givare/ställdon är kopplad till detta?

    Scanmaster live data grid - cranking.jpg

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Open loop innebär att den inte går lambdareglerat. Fullt normalt under start och en stund fram tills dess att sonden blivit uppvärmd så den levererar tillförlitliga mätvärden.

    Det verkar ju som du får varvtalssignal. Har du prövat en annan tändkasett?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    fast läsa felkoder på en motor som inte startar är nog dödfött. Koder kan ju sättas av andra anledningar och behöver ju inte på något vis indikera varför den inte startar. Har du testat med startgas? Det brukar vara steg ett och ger en indikation på om det är bränsle eller gnista som saknas.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Open loop innebär att den inte går lambdareglerat. Fullt normalt under start och en stund fram tills dess att sonden blivit uppvärmd så den levererar tillförlitliga mätvärden.

    Det verkar ju som du får varvtalssignal. Har du prövat en annan tändkasett?

    Mvh
    Tack för tipsen! Var hittar man den typen av information om open loop och lambdareglering? Jag har inte testat annan TK, men eftersom den är en starkt misstänkt komponent så är något av det högst prioriterade just nu att skicka efter en begagnad TK från någon skrot. Var till Returbilen förra veckan och letade, men av fem möjliga bilar var alla utan TK.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    fast läsa felkoder på en motor som inte startar är nog dödfött. Koder kan ju sättas av andra anledningar och behöver ju inte på något vis indikera varför den inte startar. Har du testat med startgas? Det brukar vara steg ett och ger en indikation på om det är bränsle eller gnista som saknas.
    Har inte testat med startgas men det låter som ett bra tips tycker jag. Tack och bock!

Liknande ämnen

  1. Nuke fuel rail på 9-5?
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 23:11
  2. 9-5 Bio Fuel
    Av kolera i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 16:56
  3. Saab Flexi Fuel kit?
    Av sjpilis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-21, 10:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •