Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Gnisslande koppling OG9-3

  1. #1

    gnisslande koppling

    har en 9-3og som förra ägaren hade bytt till en starkare koppling tidigare, den har alltid enda sen ja köpt den, gnisslat när man släpper upp kopplingen.

    antar att det man kan göra är att dra ner hela kopplingen och typ göra rent eller nåt ?
    nån som har nå förslag ?

    tack / danne

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -

    Gnisslande koppling OG9-3

    Hej!
    Har en saab 9-3 2002 2.0t polar edition (150 hk). Sedan jag köpt för drygt ett år sedan så gnisslar den vid accelerationen. Först visste jag inte var ljudet kom ifrån men efter ett tag så började jag bli säker på att det kom från kopplingssatsen. Det gnisslar alltså inte vid varenda acceleration utan det beror lite på hur mycket man släpper på kopplingspedalen och vid en viss punkt nör man släppt tillräckligt mycket och bilen börjat rulla framåt så börja den låta/gnissla som om något skrapar mot något. Jag är ganska säker på det är kopplingen som gäller här men det kanske kan vara något annat. Men om det är kopplingen kan någon gissa på vad det här kan bero på? Kan det vara så att någon bit i kopplingen är lös? (Själva kopplingen tror jag inte är sliten då bilen accelererar jättebra med tillräckligt grepp oavsett om det är en vanlig väg eller någon brant backe). Och om det inte är kopplingen, vad kan anledningen vara?
    Hoppas någon kan hjälpa mig! Tack på förhand

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •