Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Saab husbil..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49

    Saab husbil..

    Hej,

    Här kommer en kanske något udda idé.
    Jag har köpt en Saab og 9-3 -99 Coupé nere i Australien som jag och min sambo använder för att ta oss runt.
    Nu har jag fått för mig att det kanske går att bygga om denna så att vi kan sova i den. Det kanske inte blir helt bekvämt men å andra sidan en rolig grej.
    Vad tror ni, skulle det vara möjligt? Jag tänker att jag monterar bort ryggstödet och sedan skapar en säng som går från förarstolen/passagerarstolen in i bakluckan.
    Kom gärna med tankar/åsikter hur man skulle kunna göra det så bekvämt och plant som möjligt.

    Skulle det bli riktigt bra tar vi den troligen mellan Perth och Melbourne, en tripp på cirka 350 mil.
    Saab 9-3 Vector 2.0t -04

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Släng bara in en resårmadrass med rätt dimension...
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Tanken är att vi ska vara borta i 2-3 veckor. Tänker att det inte blir speciellt plant då. Skulle vilja fylla hålet där passagerarna bak har benen med något vettigt
    Sen kan ju en resårmadrass absolut vara bra ovanpå när det är plant
    Saab 9-3 Vector 2.0t -04

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    De resårmadrasser som vi har haft har samtliga varit byggda med en kraftig träram runt om bakom klädseln. Lägger man en sådan madrass på ett ojämnt underlag så behåller den formen förutsatt att inget sticker upp mitt under madrassen. Eventuellt kan man behöva palla under i ändarna om den inte ligger still.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Såg nu att det var relativt plant, så jag kanske kan göra någon skiva med två ben för hålutrymmet som skapas vid baksätets benplatser. Kan bli spännande. Längden verkar inte vara något problem. Eftersom det är en Coupé går det att fälla fram stolarna vilket gav nästan två meter. Dock är det endast 90 cm brett vid det smalaste stället. Kan kanske bli en utmaning efter några nätter
    Saab 9-3 Vector 2.0t -04

  6. #6
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    441
    Till gamla 900 fanns det en "husbilstillsats" https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...36fSU9RKD3qnJQ
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas Visa inlägg
    Till gamla 900 fanns det en "husbilstillsats" https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...36fSU9RKD3qnJQ
    Toppola https://sv.wikipedia.org/wiki/Toppola

    https://sv-se.facebook.com/Toppola-525193167535445/


    /F
    Senast redigerat av Fral den 2017-10-01 klockan 18:09.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Haha frän! Ställer mig dock tveksam att det kom över någon till Australien
    Saab 9-3 Vector 2.0t -04

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    En smart variant är att bygga ett dubbelgolv. Under får man plats med div bagage. Golvet kan byggas i sektioner, eller med luckor. Ovanpå lägger man en formskuren madrass i skumplast. Även den i sektioner som kan förvaras lättare och funka som en mysig minisoffa i bilen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av EmilN Visa inlägg
    Såg nu att det var relativt plant, så jag kanske kan göra någon skiva med två ben för hålutrymmet som skapas vid baksätets benplatser. Kan bli spännande. Längden verkar inte vara något problem. Eftersom det är en Coupé går det att fälla fram stolarna vilket gav nästan två meter. Dock är det endast 90 cm brett vid det smalaste stället. Kan kanske bli en utmaning efter några nätter
    Att den är smalare på ett ställe är sällan ett problem om man kan ligga med benen åt det hållet, och det stället inte är i mitten på "sängen". Kan man bara ligga åt ett håll inne i bilen, så är det en bra poäng att alltid parkera så att man har huvudet högst om marken lutar. Detta INNAN det mörknar och ett par öl hamnat innanför västen. Det är sjukt jobbigt att ligga med fötterna högst även om det bara lutar lite, eller om "sängen" sluttar åt endera hö/vä.

    En madrass med träram brukar refereras till "ribbotten/resårbotten" en "resårmadrass" i dess rätta bemärkelse har ingen träram. Jag gissar att en ribbotten blir svår att tråckla in i en saab, då den ju knappast är särskilt rektangulär invändigt. Skiv-idén och en bra madrass låter nog som en helt okej lösning.

    Kul resa, jag var på väg för tjugotalet år sedan att göra densamma. Jag hade ganska nytaget körkort och hade ännu inte fastnat för Saab, men vi tittade på andra alternativ då. Det blev dock aldrig något av då, men sen dess fastnade jag för fricampinglivet i enkelt format och har spenderat många nätter i olika fordon.

    PS: Campar ni i en stadsmiljö, se till att det finns kissmöjligheter i närheten. Sjukt jobbigt att leta efter en avskild plats när det trycker på när man vaknar och staden är i full rörelse. DS
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Att den är smalare på ett ställe är sällan ett problem om man kan ligga med benen åt det hållet, och det stället inte är i mitten på "sängen". Kan man bara ligga åt ett håll inne i bilen, så är det en bra poäng att alltid parkera så att man har huvudet högst om marken lutar. Detta INNAN det mörknar och ett par öl hamnat innanför västen. Det är sjukt jobbigt att ligga med fötterna högst även om det bara lutar lite, eller om "sängen" sluttar åt endera hö/vä.

    En madrass med träram brukar refereras till "ribbotten/resårbotten" en "resårmadrass" i dess rätta bemärkelse har ingen träram. Jag gissar att en ribbotten blir svår att tråckla in i en saab, då den ju knappast är särskilt rektangulär invändigt. Skiv-idén och en bra madrass låter nog som en helt okej lösning.

    Kul resa, jag var på väg för tjugotalet år sedan att göra densamma. Jag hade ganska nytaget körkort och hade ännu inte fastnat för Saab, men vi tittade på andra alternativ då. Det blev dock aldrig något av då, men sen dess fastnade jag för fricampinglivet i enkelt format och har spenderat många nätter i olika fordon.

    PS: Campar ni i en stadsmiljö, se till att det finns kissmöjligheter i närheten. Sjukt jobbigt att leta efter en avskild plats när det trycker på när man vaknar och staden är i full rörelse. DS
    Det stället är ju tyvärr i mitten! Men jag tror att det går hyfsat bra ändå. 90 cm säng har vi delat tidigare. Bra poäng där! Det lutar redan lite bakåt. kanske går att kompensera detta med att parkera i lite sluttning. Men plant går bra då vi inte tänkt ha huvudet i bakluckan. Haha en öl är man ju alltid värd efter en lång dags körning så vi får väl se hur det slutar.

    Nej precis, träram går bort. hittade en hyfsat billig så vi ska faktiskt åka iväg och köpa en madrass idag. Sen får jag göra det så plant möjligt med skivor, frigolit, jord etc

    Låter härligt, det är en frihet som är svår att skapa i Sverige pga klimatet i min mening. Har aldrig varit mycket för camping hemma men detta känns annorlunda. Det är aldrig försent, köp bilen av mig i Melbourne billigt så tar ni tillbaka den till Perth och säljer den dyrare då den är registrerad här. Har ni lite flygpengar betalda

    Haha ska ha toalettmöjligheterna i åtanke

    Ska försöka ta lite bilder och posta här om det blir bra
    Saab 9-3 Vector 2.0t -04

Liknande ämnen

  1. Vad har ni för husvagn/husbil?
    Av Purex i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-06-06, 19:28
  2. Saab husbil i GTA!
    Av ReinO i forum Tidsfördriv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •