Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82

Ämne: Köper verkstäder bildelar direkt från Tyskland m.fl. länder?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220

    Köper verkstäder bildelar direkt från Tyskland m.fl. länder?

    Jag blir inte klok på hur prissättningen fungerar (eller inte fungerar) inom bildelsbranschen i EU. Med tanke på den för vissa delar enormt stora prisskillnaden skulle ju en verkstad kunna arbeta utan timpenning men ta ett "svenskt pris" för bildelen och ändå gå med vinst.
    Det kan ju tänkas att en del stora bildelsverkstäder sitter med avtal som binder dem men borde inte dessa snabbt bli utkonkurrerade av enskilda bilreparatörer som kan köpa billigt från utlandet?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Med facit i hand vilka små verkstäder lever gott enligt den metod du förespråkar?
    Jag tycker att det är tråkigt att svenska reservdelspriser är höga mest p.g.a att bilar skrotas i förtid det är inte bra för miljön.
    Höga löner gör också folk bekväma och hemmamekanikern dör ut.
    Hur många av era bekanta servar bilarna själva?

  3. #3
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Lite av problemet är att du behöver en svensk mellanhand som har bra lagerhållning och knutet till snabba leveranser. Det kostar Multiplentymoney. De flesta behöver få sin bil lagad direkt och inte invänta att bildelen ska komma fram efter 5-7 dagar. Det är dessutom bekvämt för verkstaden att hela tiden handla från trygga samarbetspartner där de är vana att söka i deras system så de får delar som passar. Det lönar sig inte för verkstaden att leta billiga reservdelar eftersom det ändå är kunden som får betala. De är dessutom säkert bundna i avtal.

    Men för min egen del så köper jag ofta hellre samma del för halva priset eller mindre. Jag kan i de flesta fall vänta på att bildelen dyker upp 5-7 dagar senare.

    Vad gäller saabspecifika reservdelar som inte finns i andra bilmodeller så inte så mycket vinst utomlands. Där får vi som tur är ofta väldigt bra priser från klubbens samarbetspartners.

    PelleJ har helt rätt kring att hemmamekanikern är utdöende, de flesta jag känner vågar/kan inte serva själv eftersom de har så pass nya bilar att de inte vill förlora garantin.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    De flesta jag känner inklusive samtliga på jobbet är både lata och ointresserade av att meka samt saknar garage, har ett för litet garage som är fullproppat med skräp eller hyr plats i ett flerbilsgarage. Många köper ny bil med 5-10 års intervaller och hoppas slippa problem på det sättet. Jag har en bror som sköter flera bilar själv samt en gammal vän som bara delvis reparerar själv. De flesta betalar grova överpriser för service och mindre reparationer.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Att folk inte meckar själva är väl inte så konstigt. Det är inte bara av lathet. Det kan lika gärna vara för att man helt enkelt väljer att göra annat, antingen jobba med något som ger lön eller umgås med familjen. Många anlitar hantverkare till att fixa i hemmet också. Är det också lata typer? Eller de som lämnar in telefonen för byte av den spruckna skärmen? Eller de som lämnar iväg bokföringen? Eller de som köper hjälp att bygga hemsidor etc. Själv gör jag delar av jobbet själv, men väljer att lämna bort annat. Vissa saker som jag lämnar bort kan jag kanske fixa, men har inte utrustningen och måste jag köpa den för ett engångsjobb så är vinsten kanske inte så stor längre.

    Sen ligger det nog mycket i det Jörgen säger, att tidsaspekten är väsentlig. Lämnar jag in bilen så betalar jag kanske hellre en 1000-lapp extra för att få tillbaks den samma dag istället för att vänta en vecka på delar. Det beror på hur stort behov man har av bilen. Sambons VW Golf från 2006 behövde en ny koppling för några år sedan. Märkesverkstan kunde inte ge ett pris, mer än "Någonstans mellan 15000 och 45000 beroende på vad vi hittar när vi öppnar". Den bilen lämnade vi till någon som beställde delar från Tyskland. Bilen var borta 2-3 veckor, men vi betalade runt 5000 om jag minns rätt

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Med facit i hand vilka små verkstäder lever gott enligt den metod du förespråkar?
    Jag tycker att det är tråkigt att svenska reservdelspriser är höga mest p.g.a att bilar skrotas i förtid det är inte bra för miljön.
    Höga löner gör också folk bekväma och hemmamekanikern dör ut.
    Hur många av era bekanta servar bilarna själva?
    Jag har inget facit, det var mer en fundering. Sen känner jag nästan ingen som servar sin bil själv så det kan säkert tänkas att folk betalar för att få sin bil snabbt servad/lagad.

    Men det som TCarlsson skriver att det flesta betalar grova överpriser. Om marknaden fungerade borde väl enstaka frifäsare till verkstäder kunna hålla så låga priser att det även påverkar de stora snabba verkstäderna?
    Ett billigt lågprisalternativ brukar verka prisdämpande även på ett kvalitetsalternativ i en dyrare prisklass.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Med tanke på hur mycket det klagas på kostnaderna för verkstadsbesök så är det nog ändå lite konstigt att så många inte gör någonting själva åt bilarna.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag skulle nog säga att vi Saabägare antagligen är bland de minst drabbade av överpriser på reservdelar. Anledningen till att lite udda delar generellt är dyra är just för att lagerhållning kostar pengar, när det gäller mera volymdelar från Orio (jag pratar bara Saab här) som bromsar och motordelar så får man i stora drag det man betalar för. Motsvarande kvalité från alternativa leveranskedjor är ofta (men inte alltid!) inte drastiskt mycket dyrare, så även om det finns lite pengar att tjäna så är det svårt att känna sig direkt lurad.

    Det finns en sak att hålla i minnet när man letar efter lägsta pris, det förekommer en hel del förfalskade bildelar. Om man ser originaldelar där priset är bråkdelar av original ska man hålla i minnet att om det låter för bra för att vara sant osv... Även ställen som Mekonomen har (ovetande) sålt förfalskade SKF-delar: https://www.va.se/nyheter/2014/05/09...ta-och-falskt/

    Stora verkstäder brukar jag undvika, något med verkstadsfusk gör att jag inte brukar titta åt det hållet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Jag blir inte klok på hur prissättningen fungerar (eller inte fungerar) inom bildelsbranschen i EU. Med tanke på den för vissa delar enormt stora prisskillnaden skulle ju en verkstad kunna arbeta utan timpenning men ta ett "svenskt pris" för bildelen och ändå gå med vinst.
    Det kan ju tänkas att en del stora bildelsverkstäder sitter med avtal som binder dem men borde inte dessa snabbt bli utkonkurrerade av enskilda bilreparatörer som kan köpa billigt från utlandet?
    Jo, du har en poäng där. Det är klart att man kan köpa reservdelar från olika håll. Det gör vad jag vet alla redan. Eftersom allt inte finns original, eller för att begagnat är extremt mycket billigare. Man köper inte en ny motor normalt, men en begagnad slinker ofta in. Rimligen kan en medelstor verkstad lika gärna köpa delar från någon tysk firma som från Orio. Leverans nästa dag bör inte vara ett problem. Kan iofs bli lite dyrare, men normalfrakt är ofta billigare från Tyskland än från Sverige. Så det kanske jämnar ut sig.

    Om nu någon gör som du tänker, kanske de inte fokuserar på att informera om just det, utan snarare hur billiga och bra de är. Så det finns säkert redan de som jobbar så.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det finns nog ingen utländsk leverantör som kan leverera någon dag efter så det skulle aldrig fungera. 90% av alla ägare kan dessutom inte speciellt mycket om bilar så de ser bara slutnotan, är den acceptabel så spelar det ingen roll vad ingående delar kostar. Självklart finns det kunder som synar det mesta men de är verkligen i minoritet och det är lätt att förledas och tro att typ alla skulle vrida och jämföra priser i sverige mot utlandet. Det är bara nån promille som pysslar med sånt och varför då lägga tid på dessa? En större verkstad har full beläggning med kunder som är nöjda ändå. Även om det kostar.
    Jag lagar ju själv bilar åt folk och har jobbat på ett flertal verkstäder och de enda gånger man genar och försöker hitta billigare så är det ju åt de som har skral ekonomi eller åt de som man vet kommer med egna delar annars. Då erbjuder jag hellre billiga delar själv och vet att jag får rätt. Men det tar tid sånt och leta och jämföra och se till att man får rätt del utan krångel för man har inte tid med sånt. Inget kul att stå där den dagen och det är fyrbultade bromsskivor när det ska vara fem osv osv. Sen så vet man aldrig när det kommer, finns inga garantier alls. Kan stå "i lager" och det ar ändå tre veckor innan det kommer. Sånt skulle aldrig fungera i en större verkstad.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    De flesta jag känner inklusive samtliga på jobbet är både lata och ointresserade av att meka samt saknar garage, har ett för litet garage som är fullproppat med skräp eller hyr plats i ett flerbilsgarage. Många köper ny bil med 5-10 års intervaller och hoppas slippa problem på det sättet. Jag har en bror som sköter flera bilar själv samt en gammal vän som bara delvis reparerar själv. De flesta betalar grova överpriser för service och mindre reparationer.
    Många gånger underskattar nog vi "hemmameckare" hur mycket pengar vi egentligen lägger på att hålla våra bilar i gång.
    Vi skrattar åt dom som betalar flera tusen för att serva sin bil på verkstad, men helt ärligt, hur många tusen lägger inte vi på garage och verktyg varje år?
    Jag kan personligen erkänna att kostnaden för garage, verktyg, förbrukningsartiklar och allt annat jag anser mig behöva för att kunna skruva själv vida överstiger vad det skulle kosta att låta en verkstad serva min bil. Nu skruvar jag inte själv för ekonomins skull utan för att det är min hobby och ett intresse jag har, så att det kostar är jag fullt medveten om och det är en kostnad jag är villig att ta, men gemene man som inte delar mitt intresse skulle antagligen anse att det är totalt vansinne.

    Jag tror att vi som redan har garage och verktyg ofta glömmer vilken kostnad det egentligen är. Jag har inte räknat och vill inte göra det heller, men det skulle förvåna mig om det inte ligger närmare en halv miljon investerat bara i mitt lilla hobbygarage.

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det finns nog ingen utländsk leverantör som kan leverera någon dag efter så det skulle aldrig fungera.
    Jo det finns väldigt många fler än i Sverige. Normal leveranstid från Tyskland är ofta en dag extra. Från UK kanske två extra. Jag köper faktiskt nästan alltid mina Mopar delar från UK och Tyskland, för att det går snabbare än från märkesverkstaden i Sverige (som ofta själva beställer från Tyskland) och oftast är mycket lägre pris.
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    90% av alla ägare kan dessutom inte speciellt mycket om bilar så de ser bara slutnotan, är den acceptabel så spelar det ingen roll vad ingående delar kostar. Självklart finns det kunder som synar det mesta men de är verkligen i minoritet och det är lätt att förledas och tro att typ alla skulle vrida och jämföra priser i sverige mot utlandet. Det är bara nån promille som pysslar med sånt och varför då lägga tid på dessa? En större verkstad har full beläggning med kunder som är nöjda ändå. Även om det kostar.
    Jag lagar ju själv bilar åt folk och har jobbat på ett flertal verkstäder och de enda gånger man genar och försöker hitta billigare så är det ju åt de som har skral ekonomi eller åt de som man vet kommer med egna delar annars.
    Syftet med att välja låga inköpspriser är att både kund och verkstad skall tjäna på det. Alla verkstäder försöker nog optimera sina inköpskostnader.
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Då erbjuder jag hellre billiga delar själv och vet att jag får rätt. Men det tar tid sånt och leta och jämföra och se till att man får rätt del utan krångel för man har inte tid med sånt. Inget kul att stå där den dagen och det är fyrbultade bromsskivor när det ska vara fem osv osv.
    Tanken är väl att jämföra leverantörer av samma kvalitet men verksamma på olika marknader. Artikelnummer löser detta hos de stora. Många delar har sitt ursprung i Europa.
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Sen så vet man aldrig när det kommer, finns inga garantier alls. Kan stå "i lager" och det ar ändå tre veckor innan det kommer. Sånt skulle aldrig fungera i en större verkstad.
    Nej, det vet man aldrig. Men förseningar är ovanligt men kan absolut hända. Mina senaste leveranser av produkter "i lager" som tagit mer än en vecka är från Speedparts, Orio och Maptun. Har hänt de senaste månaderna. Men i Speedparts fall var hela skulden DB Schenkers.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jag glömde att skriva det men en verkstad med skapligt avtal med någon av de grossister som finns har ju redan bra priser på delarna. Iallafall tillräckligt bra för att det inte ska löna sig att lägga tid på utländska leverantörer så oavsett var man tar delar ifrån så är det bara kunden man gynnar i slutändan och vill man göra det så kan man ju lämna rabatt ändå.
    Men det är klart, jämför man med en verkstad som kanske bara har normal verkstadsrabatt på kanske 15-20% så kan det ju löna sig för den verkstadsägaren att jaga billigare delar men den förtjänsten vill ju denne oftast behålla själv. Det är ju inget ovanligt att man köper hem från tyskland och tar mekonomens priser.

    När det gäller Orio och dess återförsäljare (är själv en av dem) så är det nog snarare så att återförsäljaren skriver "i lager" och så tar det ändå plötsligt slut hos orio vilket det gör ibland för de är hemskt sega med att fylla på. Är nån ljuddämpare till 9-5 som varit restad i 1,5 månad nu och ja, hade det varit en inredningspjåp elller nåt så kan man förstå det men en slitagegrej av volymkaraktär är snudd på obegripligt.
    Senast redigerat av StefanM den 2017-10-02 klockan 13:32.

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Många gånger underskattar nog vi "hemmameckare" hur mycket pengar vi egentligen lägger på att hålla våra bilar i gång.
    Vi skrattar åt dom som betalar flera tusen för att serva sin bil på verkstad, men helt ärligt, hur många tusen lägger inte vi på garage och verktyg varje år?
    Verktygssamlingen har man ju skrapat ihop under många år, utslaget per år är det inte många spänn. Med tanke på vad folk betalar för service på märkesverkstan så kan man nog räkna in de senaste fem årens verktygsköp redan på EN service.


    Sen angående reservdelspriser, när jag jobbade med bilar köpte vi "allt" från matab, vilket var KGK's reservdelsgrossist (vet inte om det är så fortfarande), det var ju inte riktigt så att vi betalade "kund"priser för delar, det fanns en prislista och den debiterade man kunden efter, sen var inköpspriset betydligt lägre, ibland otroligt mycket lägre. (Vilket var praktiskt när man som anställd kunde köpa grejer för just inköpspriser..)

    Samma sak med förbrukningsartiklar, exempelvis olja, oljan kunden betalade 136:-/litern för gav vi kanske 23 spänn litern för.

    Har man dom priserna från svenska grossister vinner man ju inte mycket på att handla från utlandet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Om man inte visste det innan, vet nu alla att verkstäderna har lägre inköpspriser än de debiterar kunder både vid direktköp och i samband med arbete. Men TS fråga gäller inte det.

    En verkstad som kan få bra rabatt i Sverige, kan naturligtvis få bra rabatt i Tyskland, precis som tyska verkstäder får. Det är det frågan gäller. Köpa från samma leverantör till samma villkor som tex tyska verkstäder gör.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Verktygssamlingen har man ju skrapat ihop under många år, utslaget per år är det inte många spänn. Med tanke på vad folk betalar för service på märkesverkstan så kan man nog räkna in de senaste fem årens verktygsköp redan på EN service.
    Det är min erfarenhet oxo.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Om man inte visste det innan, vet nu alla att verkstäderna har lägre inköpspriser än de debiterar kunder både vid direktköp och i samband med arbete. Men TS fråga gäller inte det.

    En verkstad som kan få bra rabatt i Sverige, kan naturligtvis få bra rabatt i Tyskland, precis som tyska verkstäder får. Det är det frågan gäller. Köpa från samma leverantör till samma villkor som tex tyska verkstäder gör.
    vad jag förstår, vet inte om det är säkert, så arbetar man inte med höga rabatter som vi gör utan de har hög timdebitering istället. Jag har tex en dansk leverantör som officiellt säljer i sveriga som grossist. Enligt deras säljare så är marknaderna helt annorlunda neröver. Skillnaderna är iallafall inte lika stora, det är i stora drag därför de är så billiga på delar på öppna marknaden där.

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Verktygssamlingen har man ju skrapat ihop under många år, utslaget per år är det inte många spänn. Med tanke på vad folk betalar för service på märkesverkstan så kan man nog räkna in de senaste fem årens verktygsköp redan på EN service.
    Då köper du mindre verktyg än vad jag gör.

    Låt säga att en årlig service kostar 5000:-. Vissa kostar säkert mer men andra kostar mindre, mycket beroende på bilmärke givetvis.
    5000:- kommer man inte långt på i garageväg om du räknar hyra, uppvärmning, verktyg, el och förbrukningsmaterial. Jag kan säga att för mig personligen skulle 5000:- inte ens täcka 2 månaders kostnader.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det funderade jag oxo på. Men i jämförelse verkar då det svenska systemet med höga(=hutlösa) påslag på delar mycket dåligt.

    Speciellt om det gäller pris på produkter kunden inte själv väljer. Det är i normalfallet verkstaden som avgör vad som skall bytas ut. Och vilken produkt som skall ersätta. Samt var den skall köpas in. Och tillslut vilket pris kunden skall betala. Många gånger specificeras inte ens alla delar var för sig. Kunden som betalar har ofta ingen insyn alls.

    Detta är en generalisering. Så det finns säker enstaka undantag.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Den stora skillnaden är ju egentligen ingen alls. Slutnotan är ju densamme. Sen om marginalerna är störst på arbetet eller på delarna som behövs spelar ju ingen roll. Den stora grejen i det hela är ju de som läser fakturan med lupp och inser att den där bromsskivan hade jag kunnat köpa mycket billigare själv i tyskland. Självklart hade man kunnat det men då är man ju där igen, det är ändå bara en promilles promille som tänker så.
    Det är ju samma inom bygg, forumen svämmar ju över med uppretade människor som retar upp sig på att svennes el tar 25kr metern för FK medans Rudolfs elektrische på nätet tar 3.50metern Visst, det finns firmor som skor sig på folks okunskap och saltar notor å det grövsta men rent generellt är nog de flesta ärliga. Hade svenne tagit 10kr metern så hade säkerligen timdebiteringen varit i klass med ambulerande vitvarureparatörer.

Liknande ämnen

  1. Ska beställa delar från Tyskland
    Av Roger #2378 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-06-02, 11:11
  2. Frakt av bildelar från Storbritannien
    Av Pelle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 16:07
  3. Lägre priser från ex.vis Tyskland?
    Av TubbeTurbo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 22:13
  4. sidokjolar ng900/og 9-3 från tyskland?!
    Av Heroo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •